Az egészségügyi intézmények működésében könnyen keletkezhetnek zavarok. A média ezeket sokszor fel is nagyítja. A „botrány” kezelése nem merülhet ki a hiba elhárításában, korszerű marketingtechnikákra is szükség van. Ezeket pedig időben kell elsajátítani. A háziorvosok esetében egy-egy válság a betegek elpártolását, a bizalom elvesztését jelentheti.
A betegtájékoztatás fejlesztése érdekében az elmúlt időben számos kezdeményezés és szabályozás született. A public relations szempontjából a betegtájékoztatási rendszer ügyfélszolgálati rendszernek minősül
Valamennyi fent említett jellemző mind abba az irányba mutat, hogy a megfelelő kapcsolatok kialakításához igencsak szükséges a spontán és a tudatosan beszerzett adatok együttes kezelése, közös platformra hozása.
Jól látható, hogy a háziorvosok nem homogén piacon működnek. A betegkör összetétele mind objektív (életkor, végzettség, családi helyzet, jövedelem stb.), mind szubjektív szempontokból (felelősségtudat, öngondoskodás, együttműködési készség, stb.) igen eltérő, heterogén.
Az egészségügyi intézmények esetében a beteg és a hozzátartozója egyaránt célcsoport. Sok esetben a célközönség itt sincs abban a helyzetben, hogy változtasson, ha nem elégedett, ilyenkor is maradnia kell annál az orvosnál, kórháznál.
Kommunikációs folyamatmodell:
A kommunikáció tudatos információkibocsátás, amelynek mindig van tárgya – üzenete –, van célja, amit a kibocsátó az üzenettel kíván elérni. A folyamat – kifelé irányuló kommunikáció esetén – kiindulópontja az orvos, aki valamit közölni akar, a befogadó, a célszemély pedig a beteg. A klasszikus kommunikációs modellt 1948-ban Laswell dolgozta ki.
A szolgáltatási folyamat részének tekintünk minden olyan folyamatelemet, ami hatással lehet a szolgáltatás minőségének megítélésére. (Mennyit kell várakoznunk és milyen körülmények között, mekkora a zsúfoltság, mit lehet helyben elintézni és miért kell máshová menni stb.).
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?