hirdetés
hirdetés
2024. május. 02., csütörtök - Zsigmond.
hirdetés

A kommunikációs folyamat elemei

Promóció – kommunikáció

A legfontosabb a visszacsatolás

Kommunikációs folyamatmodell:
A kommunikáció tudatos információkibocsátás, amelynek mindig van tárgya – üzenete –, van célja, amit a kibocsátó az üzenettel kíván elérni. A folyamat – kifelé irányuló kommunikáció esetén – kiindulópontja az orvos, aki valamit közölni akar, a befogadó, a célszemély pedig a beteg.  A klasszikus kommunikációs modellt 1948-ban Laswell dolgozta ki.
A kommunikációs folyamat
Kibocsátó
Lehetséges zaj
Befogadó
(Kódolás)
(Dekódolás)


Kibocsátó: üzenet küldője, aki mond valamit, jelen esetben a háziorvos.
Kódolás: kommunikáció csak akkor lehetséges, ha a közlés kódja azonos a résztvevők számára, azaz az információt mindkét fél azonosan vagy hasonlóan értelmezi.

Üzenet: maga a tartalom, a mondanivaló, a kommunikációs csatornán továbbított szimbolikus jelek összessége (mit mond, milyen csatornán). Az üzenet tartalma és formai megvalósítása a célcsoport ismeretében történhet. Ugyanazt a diagnózist vagy terápiát más-más módon és kifejezésekkel kell az orvosnak elmondania a különböző betegeknek, figyelembe véve azok felkészültségét, esetleg életkorát vagy éppen személyiségük más jegyeit. (Például: pánikra vagy éppen felelőtlenségre hajlamos.)

Környezeti zajhatások: az üzenet nem tervezett/kívánt torzulása a kommunikációban, ez lehet például, ha zaj van a rendelőben, vagy túl sokszor szakítja meg az orvos-beteg kommunikációt telefonhívás.

Dekódolás: az a folyamat, melynek során a befogadó megfejti az üzenetek gondolati tartalmát. Igen fontos, hogy a beteg valóban megértse azt az üzenetet, amit az orvos közölni akar.

Befogadó: aki a kommunikációt érzékeli, aki kapja az üzenetet, jelen esetben ez a beteg.

Visszacsatolás: a befogadó válaszreakciója – feedback –,
a kommunikáció kezdeményezőjéhez visszajut. Az orvos-beteg kapcsolatban igen fontos, hogy az orvos meggyőződhessen róla: a beteg valóban betartotta-e az utasításokat, és azok mennyiben hozták meg a kívánt eredményt. A nem megfelelő visszacsatolás vagy a küldő munkájának hiányosságaira vagy a környezeti „zaj” figyelmen kívül hagyására, illetve alulértékelésére, azaz a szervezet belső gyengeségeire és a környezeti veszélyekre vezethető vissza. Ez az orvos-beteg kapcsolatban sokszor a szakkifejezések használatából és meg nem értéséből fakad.

A kommunikáció feladata a bizalom, a megbízhatóság képzetének és érzetének kialakítása, fenntartása. A háziorvos-beteg kapcsolat esetében szükséges olyan, a visszacsatolást is biztosító lehetőségek kialakítása, amelyekben a betegek közölhetik panaszukat, kéréseiket, kérdéseiket.

Az előbbiekben a kommunikáció folyamatát úgy mutattuk be, mint amikor az orvos akar valamit közölni a beteggel. Természetesen ez a folyamat fordítva is működik, amikor a beteg az üzenet kibocsátója. A folyamat lépései és elemei azonosak, a lehetséges problémák is.
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés