Kommunikációs folyamatmodell:
A kommunikáció tudatos információkibocsátás, amelynek mindig van tárgya – üzenete –, van célja, amit a kibocsátó az üzenettel kíván elérni. A folyamat – kifelé irányuló kommunikáció esetén – kiindulópontja az orvos, aki valamit közölni akar, a befogadó, a célszemély pedig a beteg. A klasszikus kommunikációs modellt 1948-ban Laswell dolgozta ki.
A szolgáltatási folyamat részének tekintünk minden olyan folyamatelemet, ami hatással lehet a szolgáltatás minőségének megítélésére. (Mennyit kell várakoznunk és milyen körülmények között, mekkora a zsúfoltság, mit lehet helyben elintézni és miért kell máshová menni stb.).
A háziorvosok esetében marketingszempontból is legfontosabb tényező a szolgáltatás nyújtója, az ember, elsősorban maga a háziorvos, de a segítők (asszisztens, nővér) is ide értendők.
Az egészségügyi szolgáltatások általában helyhez kötöttek, tehát az igénybe vevőt (a beteget) kell a szolgáltatás helyére eljuttatni, nem pedig fordítva. (Ennek nem mond ellent, hogy bizonyos szűrővizsgálatok elvégzésére például mozgó ernyőképszűrőt alkalmaznak, megkönnyítve ezzel az egészségügyi centrumtól távolabb lakók részvételét.) Emellett a háziorvosi szolgáltatók is – részben – a beteg lakásán végzik az ellátást.
Jelen esetben Magyarországon a háziorvosi ellátás a betegeknek alapvetően térítésmentes, kivéve meghatározott, jogszabályban rögzített esetekben. Az ár kérdése a háziorvosok szolgáltatása esetében nehezen értelmezhető.
A termékhez kapcsolódó fontos fogalom a minőség. A minőség esetében figyelembe kell venni, hogy minden terméknél létezik egy ún. objektív, tényadatokkal, paraméterekkel mérhető minőség (méret, színtartósság, szakítószilárdság, képfelbontás, energiafelvétel stb.) és egy szubjektív, a vevő fejében megfogalmazódó minőség fogalom.
Az egészségügy a nonprofit szféra része, s jellemző, hogy az immateriális jelleg dominál, és felértékelődik a bizalomközpontú személyes kapcsolat. A minden esetben szükséges bizalom mértéke az egészségügyi szolgáltatás természetéből fakadóan sokszor eltérő ugyan, de a háziorvosok esetében mindenképpen kiemelkedő.
A szolgáltatás speciális termék, sajátos jellemzőkkel. A szolgáltatás a vevő és az eladó közötti kapcsolat folyamata, amely azt tartja szem előtt, hogy a vevő a vásárlás után az eladóval együtt elégedett legyen. A háziorvos és a beteg viszonylatában ez azt jelenti, hogy a beteg meggyógyult, vagy – a háziorvos tanácsait figyelembe véve – elkerülte a betegséget, panaszai csökkentek, az esetleges szövődmények nem léptek fel.
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?