Jellegzetes célok az egészségügyi szolgáltatásban
A gyógyítás, mint szolgáltatás jellemzői marketingszempontból
Tevékenységanalízis
2010. április 20. 22:50
Az egészségügy a nonprofit szféra része, s jellemző, hogy az immateriális jelleg dominál, és felértékelődik a bizalomközpontú személyes kapcsolat. A minden esetben szükséges bizalom mértéke az egészségügyi szolgáltatás természetéből fakadóan sokszor eltérő ugyan, de a háziorvosok esetében mindenképpen kiemelkedő.
A szolgáltatás igénybevevőjének elfogadási hajlandóságában kiemelt fontosságú az együttműködési készség. Szélsőséges esetben ez teljesen hiányozhat (egy szenvedélybeteg például nem ismeri el a kezelés indokoltságát), de szokványos esetekben is lehet kevesebb a szükségesnél, például a diétára vonatkozó előírások be nem tartása.
A marketingfeladatok igen speciális részét képezheti az együttműködési készség kialakítása, erősítése.
Az is nyilvánvaló, hogy az „ajánlat” és a potenciális igénybevevő reakciói kölcsönösen befolyásolják egymást. Ez kedvező esetben javulást, kedvezőtlen esetben esetleg a szolgáltatás meghiúsulását eredményezi.
Jellegzetes célok lehetnek egészségügyi szolgáltatásoknál:
• igénybevétel megváltoztatása (fokozás vagy csökkentés, illetve a kereslet újraelosztása mennyiségi, minőségi, időbeli, illetve bevételi kritériumok alapján);
• piaci részesedés megváltoztatása (a meglévőhöz viszonyítva);
• betegek elégedettségének növelése;
• más szakterület orvosaival való kapcsolat javítása;
• ismertség növelése;
• kialakult imázs ápolása, illetve kedvezőbbé tétele stb.
A tevékenységanalízist – amit a szolgáltatás tartalmára, kiterjedésére, idő- és költségigényére, valamint a közreműködőkre kiterjesztve érdemes elvégezni, követi a cél eléréséhez vezető utak megválasztása.
Ilyen lehet például:
• új kezelési szolgáltatások bevezetése (lézerkezelés, fizikoterápia);
• fizikai korlátok leépítése (pl. zsúfoltság megszüntetése helyiségbővítéssel, -átalakítással);
• pszichoszociális korlátok leépítése (oldottabb légkör biztosítása);
• árpolitikai játéktér kihasználása (kiegészítő, fizetett, kényelmi szolgáltatáselemekkel);
• ismertség növelése (tudatos).
A marketingfeladatok igen speciális részét képezheti az együttműködési készség kialakítása, erősítése.
Az is nyilvánvaló, hogy az „ajánlat” és a potenciális igénybevevő reakciói kölcsönösen befolyásolják egymást. Ez kedvező esetben javulást, kedvezőtlen esetben esetleg a szolgáltatás meghiúsulását eredményezi.
Jellegzetes célok lehetnek egészségügyi szolgáltatásoknál:
• igénybevétel megváltoztatása (fokozás vagy csökkentés, illetve a kereslet újraelosztása mennyiségi, minőségi, időbeli, illetve bevételi kritériumok alapján);
• piaci részesedés megváltoztatása (a meglévőhöz viszonyítva);
• betegek elégedettségének növelése;
• más szakterület orvosaival való kapcsolat javítása;
• ismertség növelése;
• kialakult imázs ápolása, illetve kedvezőbbé tétele stb.
A tevékenységanalízist – amit a szolgáltatás tartalmára, kiterjedésére, idő- és költségigényére, valamint a közreműködőkre kiterjesztve érdemes elvégezni, követi a cél eléréséhez vezető utak megválasztása.
Ilyen lehet például:
• új kezelési szolgáltatások bevezetése (lézerkezelés, fizikoterápia);
• fizikai korlátok leépítése (pl. zsúfoltság megszüntetése helyiségbővítéssel, -átalakítással);
• pszichoszociális korlátok leépítése (oldottabb légkör biztosítása);
• árpolitikai játéktér kihasználása (kiegészítő, fizetett, kényelmi szolgáltatáselemekkel);
• ismertség növelése (tudatos).