2025. június. 06., péntek - Norbert, Cintia.
hirdetés
hirdetés

Megfélemlíteni vagy szépeket mondani?

New York város egészségügyi és mentálhigiénés szolgálata vészjósló televíziós és YouTube-videóval próbálja felhívni az újabb generációk figyelmét a HIV-fertőzés veszélyeire és a kondomhasználat fontosságára.

A hirdetés körül érdekes vita bontakozott ki: mi a hatékonyabb stratégia, az ijesztgetés vagy a megelőzés pozitívumainak hangsúlyozása?

A videó úgy kezdődik, mint egy francia film noir-alkotás, melankolikus fiatalembereket mutat be vészjósló zenével és a narrátor fenyegető hangon közli: „Ha HIV-fertőzést kapsz, az sosem csak a HIV-ről szól, még jön az oszteoporózis is, amikor a csontjaid elporladnak, a demencia, amikor az agyad összezsugorodik.” És következik egy kép egy véres végbélrákról, majd egy felszólítás: mindig használj kondomot!

Mint arról a New York Times újságírója, Anemona Hartocollis beszámol, New York város egészségügyi és mentálhigiénés szolgálata december elején tette fel a videót a YouTube-ra és azóta sugározzák a különböző TV-csatornákon, azzal a szándékkal, hogy bemutassa: igaz, hogy ma már nem halálos ítélet a HIV-fertőzés, de a gyógyszerek nem biztosítanak jó egészséget. Sok meleg szervezet tiltakozott azonban a hirdetés ellen, mondván, hogy az stigmatizáló és szenzációhajhász, és azt követelik, hogy a város "vonja ki a forgalomból" a videót. Más meleg aktivisták viszont az egészségügyi szolgálat védelmére keltek, és azzal érvelnek, hogy a hirdetés őszinte, igaz és ijesztő, olyan, amilyennek lennie kell. A HIV ijesztő, és minden olyan törekvés, amely liliomokkal és szépséggel akarja bemutatni a HIV rettenetét, az akadályozza, hogy az emberek rájöjjenek erre – vagyis ez a prevenciós stratégia kudarcra van ítélve – mondja egyikőjük.

A HIV nem olyan, mint egy laza séta a parkban

A szóban forgó videó már a hetedik abban a sorozatban, amellyel New York egészségügyi és mentálhigiénés szolgálata olyan témákban fordul a polgárokhoz, mint a dohányzás, az elhízás vagy a mérgezések. (A szolgálat további videóiért kattintson!) Szerintük a fiatalok ilyen formában közelíthetők meg, és ezeken a csatornákon keresztül érhetők el, ahogy ez már korábban is történt, amikor a nedves, csúszós utakon való vezetés veszélyeire hívták fel az egyetemisták figyelmét vagy a szifilisz szörnyűségeire a frissen besorozott kiskatonákét.

A tiltakozók szerint a céllal épp ellentétest hatást vált ki, ha a meleg és biszexuális férfiakat betegségterjesztőként mutatják be, illetve a hirdetés nem nyújt kiegyensúlyozott képet a HIV-fertőzöttek életéről, mivel a rák, a demencia és az oszteoporózis az idősebbeket jóval nagyobb eséllyel sújtja. Az egészségügyi szolgálat hivatalnokai azonban elmondják: a célcsoportból származó fókuszcsoporton tesztelték a videót, és a korábbi kampányok tapasztalatait is felhasználták, így pl. a gyomorforgató dohányzásellenes hirdetés is hatékonynak bizonyult, amely amputált ujjakat és egy halott dohányos szklerotikus aortáját is bemutatta. Mint az egyik hivatalnok, dr. Monica Sweeney kifejti: csak erős képekkel lehet ellensúlyozni a gyógyszergyártók hirdetéseit, amelyek szerint a HIV olyan, mint egy laza séta a parkban. A városvezetés mindenesetre a hirdetés mögé állt, és örült a felkeltett figyelemnek, még akkor is, ha az ilyen ellentmondásos. A kampányt szövetségi pénzből finanszírozzák, 726 ezer dollár jut rá.

Az ellenzők és a pártolók egyaránt hivatkozhatnak egy Yale egyetemi pszichológus-csoport munkájára, akik tudományosan vizsgálták a meggyőzési stratégiák hatásosságát különböző célcsoportokban és helyzetekben. Peter Salovey és munkatársai szerint vannak olyan szituációk, amikor az előnyöket hangsúlyozó megközelítés, és vannak, amikor az ijesztgetést alkalmazó stratégia a hatékonyabb. A kulcs tehát: ismerni kell a célcsoport és a média, a szituáció sajátosságait.

Magyarországon a Humán Erőforrás Minisztérium tavaly december elsejére, az AIDS világnapjára készített reklámot, amely a tévéken is futott és a YouTube-on is látható. Esetünkben nem az elrettentő képek miatt mondható kuriózumnak az elkészült anyag, hanem azért, mert a két legnagyobb kereskedelmi tévécsatorna azonos műsorainak - az X-Faktornak és a Megasztárnak - arcaival rögzítették azt. A reklám ez esetben is az óvszerhasználat és az AIDS-szűrés fontosságára hívta fel a figyelmet. 

Dr. Kazai Anita
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés

Könyveink

  • learn more Balneoterápia és hidroterápia

    Magyarország termálforrásokban gazdag. Így számos természetes gyógytényezőt alkalmazunk a gyógyítás céljára. A balneoterápia...

  • learn more Általános ápolástan és gondozástan

    A kötet az elmúlt évtizedekben jelentős változáson átment ápoláselméleti feladatok mellett részletesen foglalkozik az egészséges...

  • learn more Szalagsérülések

    A „Traumatológia Témakörök” sorozat 1993-ban indult az akkori Országos Traumatológiai Intézetben. A zsebkönyvek szerzői többnyire traumatológusok, akik a...

  • learn more Ärztliche Kommunikation

    Die Arzt-Patienten-Beziehung erfordert über die alltäglichen Kommunikationsfähigkeiten hinausgehend auch spezielle Kenntnisse. Die alltägliche Praxis...

  • learn more Odú vagy kelepce?

    Hogy kik is vagyunk, mit akarunk az élettől és mi a szerepünk a világban, azaz identitásunk, mindegyikünk számára fontos kérdés. Valódi önmagunk...

  • learn more Az éghajlatváltozás hatásai az emberi szervezetre

    A klimatikus tényezők emberi szervezetre gyakorolt hatásainak eredményes vizsgálata komplex tevékenységet és...

  • learn more Velencei-tó látványtérképe

    Az elmúlt évek jelentős turisztikai fejlesztései is megtalálhatóak már a Civertan Grafikai Stúdiónak a Velencei-tavat és térségét bemutató...

  • learn more A tudatos jelenlét a függőségből kivezető úton

    Ez a hiánypótló kötet függőségben érintetteknek nyújt praktikus, minden részletre kiterjedő útmutatást a...

  • learn more Mi is emberek vagyunk

    A húsz interjút és egy szívinfarktus személyes történetét tartalmazó könyv orvosok nyilatkozatai alapján mutatja be a száz sebből vérző magyar...

  • learn more Férfigyógyászat

    Az orvosi szakterületek szétválása óta létezik a nőgyógyászat, amely alapvetően a női reprodukcióval és annak szerveivel foglalkozik. A FÉRFIGYÓGYÁSZAT...

  • learn more Jó étel, jó élet

    "Elakadt a táplálkozás útvesztőjében? Ez a kézikönyv segít a fiataloknak, kezdő háziasszonyoknak, babás családoknak és mindenkinek, aki szeretteinek,...

  • learn more Patikai reklámtárgyak

    A kiadó tovább folytatja az 1999-ben elkezdett, nagy sikert aratott reprezentatív gyógyszerészettörténeti albumsorozatát ezen könyvével. A reklám a...

  • learn more A születéstől az élhető filozófiáig

    Bagdy Emőke Professzor asszony ajánlásából az NKA pályázati támogatásához: Tornyossy Mária könyve nagy tapasztalatú...

  • learn more Akadémikus portrék - Ferge Zsuzsa - szociológus

    Ferge Zsuzsa akadémikus, szociológus, egyetemi tanár. Kezdetben statisztikusként dolgozott. Szociológusként...

  • learn more Onkológiai kézikönyv

    Ez a könyv szakvizsgára készülő fiatal orvosok ötleteként született meg, akik azt kérdezgették maguktól: hogyan is tudhatnánk a választ az...

  • learn more Pszichiátria - másképp

    A szerző mindazoknak ajánlja könyvét, akik kapcsolatba kerültek a pszichiátriával, akár mint vizsgázók, akár mint terapeuták. A könyv...

  • learn more MENSCHENWÜRDIGES STERBEN – RECHTSLAGE ZUR STERBEHILFE IN EUROPA

    A tartalomból: Kálmán Györgyi: Einführung Mihály Filó: Kampf um die Objektivität. Die...

  • learn more Adonisztól Schwarzeneggerig - Férfiideálok és civilizáció

    Ha divatról, szépségideálokról van szó, automatikusan a nők jutnak eszünkbe. A férfiakról nem is...

  • learn more Pszichiátriai gondozási kézikönyv

    A könyv a krónikus pszichiátriai betegségek hosszú távú, akár évtizedekig tartó ambuláns ellátási formáját mutatja be. Ez a...

  • learn more Szombathely belvárosának látványtérképe

    Több száz légi fotó és közel ezer földi felvétel segítségével készítette el Ferenc Tamás képzőművész a mai...