Egészségügy: itt is kialakulóban a centrális erőtér
Erőltetett menetben, jövő májusig megtörténik a kapacitások szétosztása és az ellátandó területek (tek) kijelölése. Az Országos Tisztifőorvosi Hivatalnak (OTH) mindössze 60 napja lesz a hivatalos eljárás lebonyolítására. A szakértők mindeközben úgy látják, túl sok operatív feladat vár az ágazati miniszterre, s ez akár a csapdájává is válhat.
- 50 milliárdot hozhat a kórház-átalakítás
- A Semmelweis Tervről – talajközelben
- Orbán kormányátalakítási szándéka "benne van a levegőben"
- Szócska: Nem lesz bocsánat!
- Kórházi kényszerátalakítások
- Államosítás: összeálltak a fővárosi munkacsoportok
- Módszeresen felügyelik a kórházakat
- Török Krisztina nem számít nagy ellenállásra az átalakításkor
Bár az államosítással kapcsolatban eddig megjelent paragrafusok, különféle le- és feliratok "államigazgatási szervként” jelölték meg az átvett egészségügyi intézmények jövőbeni fenntartóját, egy a MedicalOnline birtokába jutott rendelettervezet végre nevén nevezi e feladat ellátójaként a GYEMSZI-t. A dokumentumból nagyjából körvonalazódik az elkövetkezendő néhány hónap menetrendje, amiről különféle konferenciákon ugyan már sok szó esett, konkrét rendelet-tervezetben azonban most vált láthatóvá először.
E tervek szerint a Gyógyszerészeti, Egészségügyi, Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) a 2011-es adatok alapján 2012. január 31-ig juttatja el az Országos Tisztiorvosi Hivatalhoz a fekvőbetegellátás kapacitásaira, illetve az ellátási területek (tek) felosztására tett javaslatait. A terv kézhezvételét követően az OTH-nak öt napon belül meg kell indítania azokat a hatósági eljárásokat, amelyek során intézményről intézményre haladva, szakmánként és szolgáltatónként meghatározza azok jövendő mozgásterét: a rendelkezésükre álló kapacitást, s az ellátandó földrajzi területet. Minderre a hivatalnak 60 napja lesz.
A felosztható fekvőbeteg kapacitás az elképzelések szerint nem haladhatja meg a 2011. december 31-én finanszírozási szerződéssel lekötött, illetve a már – akár előzetesen – befogadott kapacitásokat. Ezzel kapcsolatban annyi engedményt azonban tesz a rendelet-tervezet, hogy tekintettel kell lenni a már folyamatban lévő kapacitás átcsoportosítási, illetve többletkapacitás befogadási kérelmekre.
Nem megváltoztathatatlan a kapacitások szakmai összetétele és az ellátási forma. Viszont szigorú kikötés, hogy krónikus férőhelyet nem lehet aktív ággyá átminősíteni. A tervezet kitér azokra a szolgáltatásokra, amelyek adott földrajzi körzetben kizárólag térségi várólista alapján vehetők igénybe. Az ilyen ellátást nyújtó szolgáltatók az egész térséget megkapják ellátandó területként.
A január elsejétől állami tulajdonba kerülő, közel félszáz kórház tényleges irányítója – fenntartói szerepében – a GYEMSZI lesz. Jó néhány kérdésben azonban a végső szó az ágazati minisztert illeti majd meg. Így például az intézmények alapítása, illetve megszüntetése a tárcavezető kompetenciája, miként például az éves fejlesztési terv jóváhagyása is. Ugyancsak miniszteri beleegyezés szükséges a 10 százalékot meghaladó kapacitásváltozások esetében, vagy ha egy szolgáltatónál megszűnik egy adott szakmacsoport finanszírozása. S végül – talán a legfontosabb –: ő nevezi ki, s menti fel az egészségügyi intézmények vezetőit, illetve gazdasági igazgatóit.
A miniszteri feladatokkal kapcsolatban egyébként több szakértő arra figyelmeztet, hogy a kompetenciák fenti sora akár a tárcavezető csapdájává is válhat; ilyen mélységig nem kellene a konkrét intézményirányításban részt vennie.