2024. április. 27., szombat - Zita.

Génexpressziós kutatások hozhatnak áttörést a Crohn-betegség kezelésében

Az MIT és a Harvard közös kutatócsapata az Immunity folyóiratban arról számolt be, hogy a Crohn-betegség nagy felbontású sejttérképét készítették el 71 egészséges, illetve a betegség okozta gyulladás különböző stádiumait mutató beteg több mint 700 ezer sejtje alapján létrehozott génexpressziós profilja segítségével.

Az adatok olyan géneket azonosítanak és olyan élettani folyamatokat írnak le, amelyek új gyógyszercélpontok felfedezéséhez vezethetnek. Ezen felül segíthetnek a tünetek fellángolásának predikciójában és prevenciójában, illetve magyarázattal szolgálhatnak arra, hogy egyes betegek miért reagálnak a rendelkezésre álló kezelésekre, mások pedig miért nem. Ramnik Xavier, a kutatás vezetője szerint “kezdjük látni, hogy a Crohn-betegség nem egyetlen betegség, hanem számos altípusa van”. A sztróma sejtjeinek egyetlensejt RNS- szekvenálásából például máris kiderült, hogy a vékony- és a vastagbélben bekövetkező génexpressziós változások eltérő mintázatot mutatnak. A jelenlegi kezelések csak a betegek 50-60%-ánál működnek, így a biológiai mechanizmusok mélyebb feltárása megnyithatja az utat a személyre szabott gyógyszerek fejlesztése felé.

Free Stock photos by Vecteezy