2024. április. 29., hétfő - Péter.

A kén anyagcsere tumorbiológiai szerepét kutatták

Azokat a folyamatokat tanulmányozzák, amelyek a daganatok kialakulásában és az áttétek képződésében játszanak szerepet, írja az Origo.

A közelmúltban két rangos, nemzetközileg elismert folyóiratban jelent meg közlemény az Országos Onkológiai Intézetben működő Nemzeti Tumorbiológiai Laboratórium keretein belül végzett kutatási eredményekről. A legagresszívabb és rendkívül súlyos kimenetelű emlőtumor altípuson és hasnyálmirigykarcinómán végzett kutatások eredményei rávilágítottak a kén anyagcsere tumorbiológiai szerepére – írja az Origo.

Országos Onkológiai Intézet Kutatási Centrumában működő, Nagy Péter által vezetett Molekuláris Immunológia és Toxikológia Osztály kutatói ezek közül a kén anyagcseréjével foglalkoznak és azokat a folyamatokat tanulmányozzák, amelyek a különböző daganatok kialakulásában, a tumorsejtek osztódásában és az áttétek képződésében játszanak meghatározó szerepet. Így az intézetben végzett alapkutatások a daganatok biokémiájának mélyebb megismeréséhez és megértéséhez vezetnek, a jövőben pedig akár terápiás fejlesztések alapját is képezhetik.

A nemrég publikált eredmények rávilágítottak a kénre jellemző anyagcserefolyamatok két kulcsfontosságú enzimének szerepére, amelyek az emlőtumor sejtekben, valamint a hasnyálmirigy daganatsejtekben emelkedett mennyiségben voltak jelen, együttes gátlásuk pedig daganatok csökkent agresszivitásához, a rákos sejtek lassabb növekedéséhez és osztódásához, valamint az áttétképződés gátlásához vezetett.

Mindez arra enged következtetni, hogy a két enzim szükséges a tumor túléléséhez és fejlődéséhez, míg gátlásuk a tumorsejtek pusztulásához vezet, amely új, hatékony terápiás módszerek kidolgozására adhat lehetőséget.

(forrás: Origo)