hirdetés
2024. április. 29., hétfő - Péter.

Egészségipar

Éleszd újra, mutatom, hogyan!

Nagy segítség lehet a multimédiás defibrillátor

Egy teljesen újszerű eszköz jött létre azzal, hogy a hirtelen szívhalálnál jó eséllyel eredményesen használható defibrillátorokat egy korszerű infokommunikációs modullal látták el. A fejlesztés abba az irányba megy, hogy a jó szándékú elsősegélynyújtót így másodpercek alatt „élőben” segíteni tudják az Országos Mentőszolgálat orvosai, ápolói.

Hazánkban éves átlagban naponta 70 embernek áll le hirtelen a szíve, azaz minden 20. percben emiatt meghal egy ember. A hazai elsősegélynyújtó hajlandóság ezzel szemben – becsült adatok szerint – alacsony (minden 10. bajbajutott részesül laikus általi elsősegélyben a mentő megérkezéséig, újraélesztést csak a betegek 1–2 százalékánál kezdenek).

A cél az, hogy a mentő megérkezéséig bárki fel tudjon készülni erre az orvosi képzettséget nem, csupán elszánást és bátorságot igénylő élethelyzetre. Ehhez az Adlife Media Point (AMP) Zrt. által kifejlesztett, nemzetközi szinten is újszerűnek számító HELP-program (lásd www.help.hu) nyújthat lehetőséget.

Az első aktív HELP-pontot idén júniusban az országos tisztifőorvos kérésére az ÁNTSZ országos központi telephelyén, Budapesten, a Nagyvárad térhez közeli forgalmas helyen állították fel. További HELP-pontok kihelyezéséről a Vígszínházzal, az Egészségügyi Minisztériummal, az Állatkert vezetésével, a Magyar Televízióval állapodtak meg, s jelenleg az ORFK-val is tárgyalások zajlanak. Ezenkívül szeptembertől kezdve 50 forgalmas utcai csomópontban és 50 közintézményben tervezi a főváros az életmentő eszközök telepítését.

A HELP-programban innovatív kommunikációs eszközöket is integráltak a rendszerbe. A berendezést és a programot Borsos Bálint, az AMP marketingkommunikációs igazgatója mutatta be a Népszabadságnak.

A  narancssárga, feltűnő terminálok mindegyike tartalmaz kifejezetten laikusok számára kifejlesztett életmentő-újraélesztési táskát (félautomata defibrillátort) és interaktív multimédiás felületet (ebben: monitor, wifi, SMS, webcam, érintőképernyő, Bluetooth), illetve az automatikus riasztási rendszert.

Nézzük meg ezeket közelebbről: a monitor egy vagy akár több, impozáns, beltéren 46 colos, kültéren 57 colos LCD kijelzőt jelent (ami közel 115, illetve 140 cm-es képátló!). Ezeket az adott helyszínen feltűnően helyezik el és egészségügyi prevenciós, vagy más, közszolgálati, illetve reklámcélú információk sugárzására használhatják.

Természetesen, ha a defibrillátor használatára sor kerül, akkor a kijelzők a készülék használatát segítő oktatóanyagot sugározzák. A későbbiekben majd ezen a felületen tud élő kapcsolatba kerülni a tettre kész laikus segítő az Országos Mentőszolgálat szakembereivel, a HELP-pont és az OMSZ közötti webkamerás kapcsolat kiépítésének köszönhetően. A fejlesztések abban az irányba folynak, hogy az OMSZ központjába érkező jelzés után a webkamerán keresztül az újraélesztést azonnal megkezdő laikus és az OMSZ központjában ülő szakember a rohammentő megérkezéséig „élő” kapcsolatba kerüljön egymással.

Ugyanezen csatornán szintén letölthető a defibrillátor használatát segítő multimédiás bemutató és az újraélesztés alapfogásait bemutató protokoll, amit a mobil eszközein bárki bárhova magával vihet, és szükség esetén lejátszhatja, segítve a beavatkozás sikerét.

Az SMS-alkalmazás teljesen egyértelmű: a készülék aktiválás után három helyre küld azonnal szöveges üzenetet, pontos címmel és GPS-koordinátákkal: az épület biztonsági szolgálatának, ahol a defibrillátor használatára kiképzettek is tartózkodnak, a HELP-pontokat kifejlesztő AMP Zrt.-nek és az Országos Mentőszolgálatnak.

A Bluetooth-kapcsolat azért épült a berendezésbe, hogy jelezze a felhasználóknak, hol van az épületben a készülék, és felkínálja a használatot bemutató anyag letöltését. Természetesen ingyenesen.

Az OMSZ olyan lehetőséggel is élhet, hogyha valaki hirtelen szívmegállást jelent be telefonon, akkor az adatbázisuk segítségével a bejelentőt a legközelebbi HELP-pont elérhetőségéről tájékoztatják, és annak használatakor már akár virtuálisan, akár személyesen is tudnak segíteni. A főváros után vidéken is lesznek HELP-pontok, ez ügyben folynak a tárgyalások.

Forrás: Fülöp Hajnalka, Népszabadság Online

cimkék

hirdetés

Könyveink