Változó elvonási szabályok
Növekvő adóterhek mellett állam hirtelen visszaállította a K+F kedvezményt az ágazat számára. Július 1-től jelentősen átalakultak a gyógyszeradóból a kutatás-fejlesztési (K+F) ráfordítások után igénybe vehető kedvezmény szabályai. De már most látszik, hogy ez a változás is csak átmeneti, mert a megszavazott módosítás jövő január 2-án hatályát veszti. Az erről szóló szabályok bevezetésük óta folyamatosan változnak.
A gyógyszertámogatási rendszer átalakítását érintő jogszabályváltozások hatására 2011. júliusától jelentős mértékben – a korábbi 12 százalékról 20 százalékra – növekszik a gyógyszer forgalomba hozatali engedély jogosultak által a közfinanszírozásban részesülő, gyógyszertárban forgalmazott gyógyszerek utáni állami elvonás mértéke, továbbá a korábbi évi 5 millió forint/fő helyett mintegy 10 millió forint/fő – nő az ismertetési tevékenységet folytatók utáni fizetési kötelezettség is.
A támogatási rendszer átalakítása, a fizetési kötelezettségek nagyarányú növekedése komoly hátrányt jelent a gyógyszeripari szereplők számára, amelyek ezt a jelentős többletköltséget egyéb költségeik, így például az alkalmazottak számának, az alkalmazottak bérének, kutatásfejlesztési (K+F) ráfordításaik mértékének csökkentésével tudják csak kiegyensúlyozni. Vélhetően ezt a kockázatot ismerte fel a kormány, ezért szinte az utolsó pillanatban visszaállította a K+F kedvezményt – ha differenciált mértékben is - a gyógyszeradó rendszerében, ellensúlyozandó a jelentősen megnövekedett terheket.
A gyógyszeripari szerepelőkre kivetett ágazati különadó rendszerében - amelyet a gyógyszercégek vényköteles és támogatott gyógyszereik után, illetve a gyógyszer, vagy gyógyászati segédeszköz ismertetését végző alkalmazottak után fizetnek – már tavaly január 1. óta létezik a K+F ráfordítások után igénybe vehető kedvezmény. A kedvezmény bevezetésének célja az volt, hogy a Magyarországon működő gyógyszergyártók kutatás-fejlesztési tevékenységét ösztönözze.
A tavaly bevezetett rendszerben a gyógyszeradó alanyai az általuk a megelőző évben elszámolt, egészségügyi ágazatot érintő K+F ráfordításaik után vehették igénybe a kedvezményt legfeljebb az előző év befizetési kötelezettségeik 20 százalékáig. Már a rendszer bevezetésekor is ismert volt, hogy ez a kedvezmény csak egy évig lesz érvényes, mert már 2009-ben megszavazták a fenti szabályokat eredetileg idén januártól leváltó új kedvezmény rendszert.
A gyógyszeradót szabályozó törvény 2011-től hatályos eredeti módosításának értelmében a K+F ráfordítások alapján igénybe vehető kedvezmény a 12 százalékos befizetési kötelezettség, valamint a gyógyszerismertetők után fizetendő díj akár teljes összegéig terjedhetett volna , de nem haladhadta volna meg a megelőző évi befizetési kötelezettségek összegét. A szabályozás értelmében 2011-től azonban csak abban az esetben lett volna érvényesíthető a K+F kedvezmény, ha a kutatás-fejlesztésre fordított összeg meghaladja a kedvezményezett által forgalmazott támogatott gyógyszerek után kifizetett társadalombiztosítási támogatás termelői ár arányos összegének 20 százalékát.
Tavaly év végére azonban a kormány számításai szerint az Egészségbiztosítási Alap költségvetése már annyira feszes volt, hogy nem viselte volna el a fentiek szerint hatályba lépő K+F kedvezmény miatti bevételkisesét. Ezért a hatályba lépés előtt 2 héttel módosították a kedvezményre vonatkozó, még hatályba sem lépett szabályokat. A törvény szóhasználatában az „engedmény” kifejezést „juttatásra” cserélték, továbbá rögzítették, hogy a juttatás nem vehető igénybe az Egészségbiztosítási Alap terhére.
Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa szerint ezzel ugyan elméletben fennmaradt a K+F kedvezmény, ugyanakkor kérdésessé vált mind az igénybevétel módja, mind annak forrása. Ennek a helyzetnek a tisztázása érdekében mindenképp szükségessé vált a jogszabály ismételt módosítása, vagy a K+F kedvezmény tényleges eltörlésével, vagy szabályainak oly módon történő változtatásával, hogy az érvényesíthető legyen.
A mostani módosítás azonban visszaillesztette az „engedmény” kifejezést, továbbá törölte azt a kitételt, hogy az nem vehető igénybe az Egészségügyi Alap terhére, ezáltal a kedvezmény ismételten ténylegesen igénybe vehetővé vált. Jelentős mértékben átalakul azonban a kedvezmény rendszere, differenciálttá válik, és a kedvezmény igénybevételének lehetősége, és az adott vállalat által igénybe vehető kedvezmény mértéke a felmerült egészségügyi ágazatot érintő K+F ráfordítás, illetve a termelői árral arányos támogatás arányától válik függővé.
Így az új rendszerben a K+F kedvezmény a tavalyi évi befizetési kötelezettség 100 százalékáig terjedhet, feltéve, hogy a K+F ráfordítás meghaladja a kifizetett támogatás 70 százalékát, 50 százalékáig, ha meghaladja a 30 százalékát, és 20 százalékáig, ha meghaladja a kifizetett támogatás 20 százalékát. Amennyiben tehát a 2010-es üzleti évben felmerült K+F ráfordítás összege nem éri el a termelői árral arányos támogatás 20 százalékát, kedvezmény ezen a címen továbbra sem vehető igénybe.
A fenti szabályozás azonban ismételten csak egy átmeneti időszakra vonatkozik, hiszen a módosítás rögzíti, hogy a rendszer 2012 januárjában hatályát veszti, hamarosan tehát a gyógyszeradó K+F rendszerének ismételt átalakítása várható. Lőcsei Tamás szerint jó lenne, ha 2012-től egy olyan rendszer jönne létre, amely legalább pár évre stabil is marad, ugyanis a gyógyszercégek a folyamatosan változó jogi környezetben nehezen hozzák meg gazdasági döntéseiket, illetve tervezik meg üzleti folyamataikat.
a szerző cikkei
Koncz Barbara, PwC gyógyszeripari szakértő
a szerző cikkei