Rajtra kész a betegjogi központ
A jövőben hét regionális irodába sorolva, közel száz beteg-, ellátott- és gyermekjogi képviselő igyekszik segíteni a rászorulóknak. Munkájukat etikai, szakmai protokoll segítségével egységesítik.
A tavaly november elsején, meglehetősen hosszú várakozás után megalakított Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) valódi jogosítványok híján inkább tanácsadó szervezetként működik a jövőben, illetve egyes feladatai révén – mint amilyen például az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés, a beutalási renddel vagy például a betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok nyomon követése -, amolyan hibajelző szerepet tölthet be, derült ki a központ bemutatkozó tájékoztatóján.
A betegjogok szervezett védelme meglehetősen kacskaringós utat tett meg az utóbbi közel másfél évtizedben. Az ÁNTSZ keretein belül 1999-ben alakították ki a betegjogi képviselői rendszert, s bár már 2002-ben megszületett az a határozat, amely a három jogvédelmi területet egy egységes országos rendszerbe kívánta szervezni, a Csehák Judit volt egészségügyi miniszter vezette Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány megalakulására egészen 2004 áprilisáig kellett várni. A 2010-es kormányváltás után megszüntetett közalapítvány jogutódja a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal lett, ide került át a korábban foglalkoztatott 144 jogvédelmi képviselő.
A OBDK-ban jelenleg 97 jogvédő, s további 7 önkéntes dolgozik, hamarosan azonban munkába áll három szakértő – területenként egy-egy -, akiket a terepen dolgozó képviselők bármikor, bármilyen problémájukkal felhívhatnak és segítséget kérhetnek tőlük, tudtuk meg dr. Novák Krisztina főigazgatótól.
Az idei esztendő legfontosabb feladata a jogvédelmi hálózat átalakítása. Az a cél, hogy az ország különböző területen zajló jogvédő munka egységessé váljon, ezt azok a protokollok hivatottak elősegíteni, amelyek ugyan már elkészültek, ám jelenleg egy szakmai utóellenőrzésen esnek át. Megfogalmazódott a hivatal szervezeti-működési szabályzata is, amelynek utolsó egyeztetései zajlanak. A főigazgató szavaiból kiderült, nem szeretnék csökkenteni a létszámot, de a korábbinál minőségibb és hatékonyabb munkára tartanak igényt, ami többek között azt jelenti, hogy olyan jogvédőkkel akarnak dolgozni, akik nem heti néhány órában, hanem teljes munkaidőben képesek ellátni feladatukat. Fontosnak tartják továbbá a két éve leállt jogvédelmi képzés újraindítását is. Hatósági jogkört egyébként csak a jogi képviselők nyilvántartásának vezetésére kapott az OBDK.
Az OBDK lett a 2007-ben jogutód nélkül megszűnt egészségügyi intézmények dokumentumainak adatkezelője, adatfeldolgozóként viszont az Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézetet nevesítik a jogszabályok. A dokumentumok állapota különböző, válaszolta egy ezzel kapcsolatos kérdésre az illetékes főosztály vezetője, dr. Trócsányi Sára. Az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézeté például teljes egészében digitalizált, erről azonban sajnálatos módon semmit sem tudnak a pszichiáterek. Más a helyzet a Szabolcs utcai, egykori orvostovábbképző intézet anyagával, amely még messze nincs abban az állapotban, hogy bármikor hozzáférhető legyen. A jogutód nélkül megszűnő egészségügyi szolgálatok dokumentumait elvileg az ÁNTSZ-nek kellene átvennie, és őriznie, erre azonban a tapasztalatok szerint soha nem kerül sor.
A betegpanaszokkal egyelőre a hivatal honlapját lehet felkeresni – www.obdk.hu - , s itt a Panaszok, kérések, javaslatok menübe lépve található meg az az e-mail cím ( This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. ) , amelyen bejelentést lehet tenni, vagy segítséget lehet kérni. Ugyan csak itt olvasható az az ingyenes telefonszám, amelyen kapcsolatba lehet lépni a hivatallal: 06-80-620-055.