2025. augusztus. 27., szerda - Gáspár.
hirdetés
hirdetés

Kitekintő

Milyen legyen az orvosképzés?

A holnap orvosa Nagy-Britanniában

A Lancet szerkesztőségi közleményben kommentálja, hogy 2009. szeptember 1-én az Általános Orvosi Tanács (General Medical Council – GMC) kiadta a „Holnap Orvosa” korszerűsített változatát, amely az egyetemi 2011–12 évre fekteti le az orvosegyetemi curriculumot.
Az orvostanhallgatók átfogó feladatmeghatározásaként az új iránymutatás szerint: „a hallgatók érdeklődésének a központjában a páciensek ellátása van, tudását és készségeit kompetens és etikus módon alkalmazza, és arra használja a képességeit, hogy komplex és bizonytalan helyzeteket elemezzen”.

A kimenetelt három kategóriába sorolják, a doktor
- mint kutató, tudós;
- mint gyakorló orvos;
- mint szakember, szakértő.
Mindhárom kategóriában meghatároznak számos általános kimenetelt és speciális, részletes eredményt.

A doktor, mint gyakorló orvos, magában foglalja azt a jelenlegi követelményt, hogy hatékonyan és biztonságosan legyen képes 27 gyakorlati beavatkozásra, mint pl. a helyi érzéstelenítés, a katéterezés, vagy a transzfúzió beadása. Különös figyelmet szentelnek a gyógyszerrendelésnek, felírásnak, mert ez az a terület, amelyben a hallgatók a legbizonytalanabbak voltak a Ian Illing és munkatársai által a GMC részére készített tanulmány szerint.

Ez a dokumentum vitathatatlanul sokat fejlődött: fontos hangsúlyt helyez a betegek jogaira, a kommunikációs képességre, a gyakorlati készségekre, a kulturális különbségekre, és arra, hogy a medicina multidiszciplináris, társadalmi és szociológiai vetülete is van.

Első ízben került a curriculumba a szakértői, szakemberi kategória, és bár kaphatott volna nagyobb hangsúlyt is, első lépésnek ez is kitűnő. Bár különböző területek bevonása, vagy kihagyása nagy vitákat váltott ki, az új curriculum kétségtelenül tükrözi a jövő egészségügyi ellátásának a kihívásait, és célja, hogy a lehető legjobb felkészüléssel ruházza fel a hallgatókat.

Az utóbbi 5 évben változott az Egyesült Királyság egyetemi és továbbképzési helyzete. Az orvostanhallgatók száma a 2004 évi 34 000-ről mára 39 000-re nőtt. Új egyetemek nyíltak. A posztgraduális program is változott, részint az alapozó évek bevezetésével, másrészt a Posztgraduális Orvosképzési és Gyakorlati Oktatási Bizottság (Postgraduate Medical Education and Training Board) 2005 évi megalapításával.

Ami nem változott, az az egyetemi konzultánsi és oktatói gárda alacsony létszáma. De ami még rosszabb, a kutatási eredmények és a pályázatok vonzása következtében egyre inkább terjed az a nézet, hogy az oktatás a drága idő elfecsérlése. Az új Kutatási Kitűnőség Keretprogram (Research Excellence Framework) nem fog változtatni ezen a helyzeten. Az egyetemeknek gondoskodniuk kell arról, hogy az oktatás elnyerje azt a státuszt és elismerést, amely szükséges ahhoz, hogy az egyetemi, főiskolai tanárok vállalják ezt a fontos szerepet, ami részévé kell váljon a karrier terveinek. Hallgatókat oktatni a gyakorlati életben, a valódi osztályos viziteken, úgy, hogy elég idő van a háttértudás és az oktatottak megértésének a felmérésére, a klinikai, kórházi, vagy háziorvosi team tagjaként kezelve őket – ez az alapja a gyakorolva tanulásnak. Az adott beteg helyzetének klinikai környezetben történő megvitatása hozzásegít a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás kialakulásához. Idősebb egyetemi tanár klinikusok példaképek lehetnek, közvetíthetik a szakmaiság jelentését és elveit, valamint a kutatáson alapuló tudás és érdeklődés fontosságát.

A „Holnap orvosa” dokumentum leszögezi a kapacitás fejezet előszavában, hogy „a megfelelő diszciplínákban lesz elegendő személyi állomány, amely rendelkezik a szükséges készségekkel és tapasztalatokkal ahhoz, hogy a hallgatókat oktassák, és a tanulásban támogassák.”. Ez nagyon optimistán hangzik, de valószínűleg nem reális a jelenlegi körülmények között.

Megfelelő számú személyi állomány nélkül lehetetlen megvalósítani bármely, még oly széleskörűen és alaposan megszerkesztett curriculumot is. Félő, hogy a kimenetelt és a kívánalmakat „ki fogják pipálni” egy puszta bürokratikus gyakorlattal. Az egyetemeknek fel kellene nőniük a kihíváshoz, és meg kellene szüntetniük a kutatás és oktatás kettéválását. Csak akkor, ha megkívánjuk minden akadémikustól, hogy idejének egy megfelelő részét az oktatásnak szentelje, akkor lesznek a holnap orvosai alkalmasak arra, hogy a jövő orvosai legyenek.


cimkék

hirdetés

Könyveink

  • learn more Pirula a patikamanó - Maja lázas

    A Galenus Kiadó – a Patika Magazin kiadója - mesesorozatot jelentetett meg Pirula, a patikamanó  sorozatcímmel 2-4 éves gyerekek...

  • learn more Hány barátod is van?

    Könnyű a hálózatok tudományában egy elvont matematikai elméletet látni. Pléh Csaba, Unoka Zsolt és munkatársaik könyve gyökereiben megváltoztatja...

  • learn more Ars neurologiae

    Régiesen szólva, idegorvos vagyok. Bármit tanultam vagy csináltam ezen kívül, a világ látását számomra a foglalkozásom határozza meg. Mielőtt...

  • learn more Az Önök Bizottsága

    Ebben a sorsfordító korszakban mit jelentett az amerikai pszichoanalitikusok kezdeményezésére 1938-ban létrehozott szervezet, az Emergency Committee on...

  • learn more Mi is emberek vagyunk

    A húsz interjút és egy szívinfarktus személyes történetét tartalmazó könyv orvosok nyilatkozatai alapján mutatja be a száz sebből vérző magyar...

  • learn more Patikai reklámtárgyak

    A kiadó tovább folytatja az 1999-ben elkezdett, nagy sikert aratott reprezentatív gyógyszerészettörténeti albumsorozatát ezen könyvével. A reklám a...

  • learn more Szemészet

    Napjainkban új kihívások várnak a szemésztársadalomra. A népesség elöregedésével nő az időskorban előforduló szembetegségek száma. A 80 éven felüli lakosság...

  • learn more Kötözzük sebeinket

    A mindennapokban rengeteg alkalommal kerülünk kapcsolatba sebekkel. Akár háztartási balesetek kapcsán, akár orvosi beavatkozás eredményeként. A...

  • learn more Általános ápolástan és gondozástan

    A kötet az elmúlt évtizedekben jelentős változáson átment ápoláselméleti feladatok mellett részletesen foglalkozik az egészséges...

  • learn more A pancreas betegségei

    Az internetről áradó legfrissebb tudományos információk birtokában jogos lehet a kérdés, hogy szükség van-e még magyar nyelvű, magyar szerzők...

  • learn more HOUSE A SEBZETT GYÓGYÍTÓ A TELEVÍZIÓBAN

    A Dr. House egy világszerte ismert, régóta sikeres orvosi dráma. A House – A sebzett gyógyító a televízióban Jungiánus...

  • learn more Alapvető sebésztechnika

    A nagy sikerû könyv bõvített, aktualizált második kiadása kerül a szakmai olvasóközönség elé. Új például a "Mûtõi magatartás"...

  • learn more Pharmacology and dermatopharmacology of mouse ear inflammation

    A kísérletes gyulladások egéren témájú sorozatban megjelent legújabb, harmadik kötetben, a...

  • learn more Méregtől a gyógyszerig

    Az író legjelentősebb cikkeiből történt válogatás mind az értő, mind a laikus olvasó számára értékes és érdekes ismeretanyagot nyújt. A...

  • learn more Flow - Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája - Az elme kerekei

    A Flow a tökéletes élmény pszichológiájának eredeti, legátfogóbb kifejtése....

  • learn more A személyes és társas tényezők szerepe a rehabilitációs munkában

    A kötet középpontjában a krónikus betegséggel élők testi, lelki és szociális...

  • learn more A jungiánusok - Összehasonlító és történeti nézőpont

    Végre magyarul is olvasható a Carl Gustav Jung svájci pszichiáter követőiről elnevezett nemzetközi mozgalom,...

  • learn more Wagner: A Nibelung gyűrűje - Zene-pszichoanalitikus tanulmány

    Richard Wagner monumentális ünnepi színjátéka, A Nibelung gyűrűje a mítoszokra jellemző...

  • learn more Gyermekbántalmazás

    A bántalmazott gyermekek védelme érdekében kiemelt fontosságú az esetek korai felismerése, a védő intézkedések mielőbbi megtétele. Könyv célja, hogy...

  • learn more Diabéteszlexikon

    A cukorbetegek száma világszerte – így sajnos hazánkban is – rohamosan növekszik. Magyarországon mintegy 700 ezer diagnosztizált cukorbeteg van, a...