Pszichés betegségek és a közösségi média
A pszichés zavarokkal, betegségekkel küszködő emberek sokszor elszigetelődnek, nem mozdulnak ki otthonról, emberi kapcsolataik leépülnek. A legtöbb esetben az arckép és név nélkül használható fórumokat választják: ott tudnak megnyílni, segítséget vagy tanácsot kérni fórumos társaiktól.
A Brandmonitor segítségével a közösségi médiában keletkező bejegyzések kereshetővé és rendszerezhetővé válnak, így bepillantást nyerhetünk a felhasználók beszélgetéseibe és az őket körülvevő online tér aktuális jellegzetességeibe. A kutatás során a keresőszoftver a szkizofrénia, pszichiátria, pszichés betegség, depresszió, szorongás, antidepresszáns, öngyilkosság kulcsszavakat tartalmazó bejegyzéseket gyűjtötte össze 2011. december 1. és 31. között a hazai blogokról, fórumrendszerekből, Twitter és Facebook felhasználóktól. Ezeket a bejegyzéseket vizsgálták meg a Brandmonitor elemzői.
Az összes találat igen széles spektrumát mutatja az egyes kulcsszavak előfordulásának abból a nyelvi sajátosságból eredően, hogy például a depresszió vagy az öngyilkosság szavak nem feltétlenül a konkrét betegségre vagy cselekményre, hanem gyakran csupán negatív érzelmek kifejezésére vonatkoznak a hétköznapi beszéd során. A depresszió szó gyakran fordult elő felhasználók által megosztott hírek címeiben, mondások, viccek, bölcsességek formájában.
Hol vannak a betegek?
Az elemzésből kiderül, hogy a különböző közösségi média csatornákon milyen formában kommunikálnak a felhasználók. A csatornák egymáshoz viszonyított arányán az látszik, hogy a Facebook mellett a fórumokon és a blogokban fordultak elő legnagyobb számban a vizsgált kifejezések. Érdemes azonban megvizsgálni, hogy ennek mi az oka.
A témák vizsgálata megmutatta, hogy a Facebookon és a Twitteren, ahol saját nevükkel, arcképükkel vannak jelen a felhasználók, szinte egyáltalán nem problémáikról vagy betegségükrôl beszélnek, hanem csak kapcsolódó tartalmakat (komolyakat és komolytalanokat egyaránt) osztanak meg egymással. Jellemzően hagyományos, naplószerű blogokban írnak a betegségekkel kapcsolatos szövegeket.
A hosszú és elmélyült önvallomások közül többnek a bemutatkozó szövege is tartalmazza, hogy szerzője kifejezetten „ki akarja írni magából” minden baját, lelki problémáját.
A szerzők között egyenlő arányban találhatóak meg a tinédzserek, a szkizofrén gyermeküket ápoló szülők, a magányukkal küszködők vagy az ezoterikus tanítók. Érdekes jelenség látható a videómegosztókon, ahol valamely betegségbôl gyógyult emberek videónaplót vagy oktató típusú filmeket töltenek fel rendszeresen. Ezeket a videókat más betegek segítésére hozzák létre, témáik széleskörűek, az ezotériától az alkoholizmusig, sok ponton kapcsolódnak a pszichés zavarokhoz, nézettségük sokszor néhány százas méretet ölt.
A betegek a legtöbb esetben az arckép és név nélkül használható fórumokat választják. Itt tudnak megnyílni, segítséget vagy tanácsot kérni fórumos társaiktól, vagy egyszerűen csak beszélgetni más emberekkel.
A teljes cikk a Medical Tribune 2012. évi 1-2. összevont számában jelent meg