Az egészségügyi vezetők szerint a távorvoslás még kiaknázatlan terület
A Cisco a közelmúltban megrendezett Egészségügyi Világkongresszuson ismertette az ágazat megújításáról szóló globális, szakmai vezetők körében végzett felmérés eredményeit.
A Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) megbízásából a Princeton Survey Research Associates International (PSRAI) által készített internetes felmérés legfontosabb megállapítása, hogy az egészségügyi ágazat átfogó megújítását leginkább az egészségügyi szakemberek közötti együttműködés javításától és információmegosztástól várhatjuk. A Budapesten jelenleg is zajló eHealth Week-en Szócska Miklós, Réthelyi Miklós, Neelie Kroes információs társadalomért és médiaügyekért felelős biztos valamint John Dalli egészségügyért és fogyasztóvédelemért felelős biztos is hangsúlyozta az egészségügyi informatikai rendszerek fejlesztésének fontosságát. A nemzetközi kutatás eredményeivel egyező álláspontokat ismertettek a IME konferenciáján is.
A Cisco kutatás legfontosabb megállapításai
A hat kontinens 16 országában (Anglia, Ausztrália, Brazília, Chile, Dél-Afrika, Egyesült Államok, Franciaország, India, Jordánia, Kanada, Kenya, Mexikó, Németország, Nigéria, Skócia és Szaúd-Arábia) dolgozó egészségügyi vezetői online felmérés keretében, mondták el szemlyes tapasztalataikat és véleményüket a lakossági egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos legfontosabb kérdésekről és lehetőségekről.
A válaszadók a következő területeket emelték ki:
- az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésben az esélyegyenlőségre megfelelő hangsúly kerüljön
- az egészségügyi erőforrások hatékonyságát maximalizálni kell;
- folyamatos minőségi ellátást kell biztosítani.
Arra a kérdésre, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak az egészségügy átalakítására, megújítására, a válaszadók azt felelték, hogy a technológia felhasználásával megvalósítható innováció és a távorvoslási megoldások terén várnak jelentős áttörést. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezett egészségügyi vezetők határozottan kiállnak a távorvoslási modellekkel megvalósítható fejlesztések mellett.
Középpontban a szakemberek közötti együttműködés
A kutatás szerint számos technológiában nagy lehetőségek rejlenek, de a hangsúlyt mégis az olyan integrált egészségügyi megoldásokra kell helyezni, amelyek megkönnyítik az együttműködést a hatékonyabb diagnosztizálás, kezelés és ellátásszervezés érdekében.
A válaszadók 65 százaléka szerint a betegek diagnosztizálása és kezelése érdekében alkalmazott, együttműködést segítő informatikai és kommunikációs technológiákban nagy lehetőségek rejlenek.
Kulcsfontosságú kérdések és kihívások
Az egészségügyi szolgáltatások biztosítása terén a vezetők 35 százaléka számára az egészségügyi szakemberek és kapacitások elosztása jelenti a legnagyobb kihívást.
A másik kiemelkedő probléma a válaszadók 20 százaléka szerint az, hogy nem áll rendelkezésre elegendő számú egészségügyi szakember.
A legjelentősebb, átfogó problémákat tekintve a vezetők a hatékonyságot és a minőségi ellátást az „állam számára megfizethető egészségügyi szolgáltatások nyújtása" elé sorolták.
Eltérés a lehetőségek és a valóság között
A válaszadók határozottan támogatják a távorvoslást, de jelentős különbséget látnak a már ismert lehetőségek és a jelenleg alkalmazott módszerek között.
A válaszadók mindössze 4 százaléka jelentette ki, hogy „nincs égető szükség a távorvoslásra".
Csak 9 százalékuk gondolja úgy, hogy a digitális adatok és képek megosztása napjainkban nagyon gyakori, és csupán 4 százalékuk gondolja ugyanezt az infokommunikáció segítségével folytatott szakmai együttműködésről.
Ígéretes nemzeti kezdeményezések
A felmérés az olyan új, nemzeti programokban rejlő lehetőségeket is vizsgálta, amelyek keretében a távorvoslás választ adhatna a legfontosabb kihívásokra. Többek között:
Nemzeti egészségügyi központok („Center of Excellence"): ezek a központok konzultációt, orvosi vizsgálatokat és ellátásszervezési támogatást nyújthatnak a fekvőbeteg-, járóbeteg-, közösségi és otthoni ellátás esetén is.
Többletkapacitás biztosítása távorvoslás révén: a természeti katasztrófák (földrengések, szökőárak, járványok) miatt az egészségügy szolgáltatások iránti hirtelen megnövekvő igény rávilágít a tervezés és a felkészülés szükségességére.
Más helyszínen tartózkodó szakemberek bevonása az egészségügyi ellátásba: szükség esetén távoli szakértők bevonása révén az egészségügyi dolgozók, ápolók kezelhetik az egyszerűbb problémákat, és magasabb színvonalú ellátást nyújthatnak.
Cselekvésre van szükség
A kormányoknak, az egészségügyi szakembereknek és a magánszektor szervezeteinek fontos szerep jut az egészségügyi ellátás biztosításában. A válaszadók szerint a kormányok legfontosabb feladata, hogy létrehozzák az egészségügyi fejlesztésekhez szükséges technológiai infrastruktúrát. A magánszektor egészségügyi szervezetei az állami és a magánszektor közötti partnerségek kialakításában játsszák a legjelentősebb szerepet. Az egészségügyi szakemberek és szakmai szervezeteik együttműködhetnek a kormányokkal a távorvoslás kiépítését akadályozó korlátok megszüntetésében.