hirdetés
2024. december. 23., hétfő - Viktória.
hirdetés

 

A fáradt autóvezetők olyanok, mint a részegek

Egy új kutatás szerint már három órányi éjszakai autózásnak hasonló hatása van a vezetésre, mint az alkoholos befolyásoltságnak, sőt már két óra is egyenértékű lehet néhány ital elfogyasztásával.

A holland Utrechti Egyetem kutatói 14 fiatal, 21–25 éves, egészséges férfit toboroztak, és arra kérték őket, hogy felügyelet alatt vezessenek éjszaka 2, 4, illetve 8 órán át. A személyek vagy hajnali 3 és 5 óra között, vagy 1 és 5 óra között, vagy este 9-től reggel 5-ig vezettek egy autópályán, állandó, 130 km/óra sebességgel, és végig a sáv közepén kellett maradniuk. A vezetés biztonságát részben azon mérték le, hogy mennyire tértek le a sáv közepéről a vezetők, részben videófelvétel alapján.

Az autóvezetők sokszor nem is érzik, hogy fáradtak, ám éberségi szintjük már két óra után olyan, mint aki alkoholt fogyasztott

Dr. Joris C. Verster és kutatócsoportja a hatásokat az alkohol ismert hatásaival vetették össze, és azt találták, hogy két órányi vezetés után a résztvevők annyit hibáztak, mintha 0,05 százalékos lett volna a véralkoholszintjük, három óra után pedig annyit, mintha 0,08 százalék alkohol lett volna a vérükben (az utóbbi érték a maximális megengedett szint az Egyesült Királyságban). Négy és fél órányi vezetés 0,10 százalékos alkoholszintnek felelt meg.

Nem használ a hangos zene vagy a nyitott ablak

A Journal of Sleep Research-ben publikált közleményben azt a következtetést vonták le, hogy az autóvezetőknek komolyan kell venniük a fáradtságot, mivel az autóutakon ez a balesetek egyik fő oka – az esetek mintegy 20 százaléka ennek tudható be. Maguk a vezetők sokszor nem is érzik, hogy fáradtak és csökkent az éberségi szintjük, de a vezetésben mégis megmutatkozik a hatás. A kutatók szerint a hangos zenének vagy az ablak kinyitásának nem volt jelentős hatása a fáradtságra.

Ideálisnak azt tartanák a vizsgálók, ha a kormányzat a folyamatos éjszakai vezetés időtartamát két órában maximálná, azonban maguk is belátják, hogy a gyakorlatban ez aligha vihető keresztül, mivel nincs megfelelő módszer az autóvezetők fáradtságának kimutatására.

Dr. Weisz Júlia
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink