Modellváltás zajlik az egészségügyben
8 milliárd kéne a várólisták eltüntetésére
Csaknem nyolcmilliárd forint kellene ahhoz, hogy eltüntessék a várólistákat Magyarországon, ahol az egészségügyi rendszerelemző szerint modellváltás történt az egészségügyben, ami „nem kedvező működési módokat érvényesít”.
Igaz, hogy hetvenezer helyett úgy tűnik, „csak” 58 ezer beteg vár Magyarországon orvosi beavatkozásra, a kötelező várólista adatok azonban további tisztázásra várnak, és igen messze vagyunk attól a Norvégiában elvárt szabálytól, amely szerint a betegek átlagos várakozási ideje nem haladhatja meg a 65 napot. Előbbi adat Kiss Zsolttól, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Stratégiai Elemzési Főosztályának vezetőjétől, utóbbi Tótth Árpád egészségügyi tanácsadótól származik, aki jelenleg az Észak-Norvég Regionális Egészségügyi Szervezetnél dolgozik.
Mint a hazai finanszírozó főosztályvezetőjének szavaiból az IME, az egészségügyi vezetők szaklapja által szervezett szerdai budapesti konferencián kiderült: a nyári jogszabály-módosítás (és az annak jóvoltából életbe lépő szankciók) következtében immár valóban fölemelték a szőnyeget, és ténylegesen látják, mely területen van még várólista-ügyben továbbgondolnivaló. Bár három nap van az esetek regisztrációjára és tíz a hibák javítására, továbbra is vannak publikációs hibák, s most is előfordul, hogy nem minden ellátási esetet regisztrálnak a kórházak, netán várólistán marad az, akit már megoperáltak – sorolta Kiss Zsolt azt is jelezve: ki kell mondani, hogy a listák orvos-várólistákat jelentenek, bár az ellátást a teljesítményvolumen-korlát is befolyásolja.
A jelenlegi adatok szerint a kötelezően vezetendő várólistákon 49 ezer beteg vár beavatkozásra, 8600-an szerepelnek előjegyzésben és mintegy 1100-an intézményi listán. Továbbra is a szürkehályog és a nagyízületi műtétek vezetnek, de nagyon nagy az intézményi várakozásokban a szórás; térdprotézis esetén például néhány tíz vagy akár 1600 napnál is több lehet a jelzett várakozási idő. Az első tíz intézmény az összes várakozás csaknem 60 százalékát adja, és az OEP főosztályvezetője úgy tartja: a tervezett és a tényleges várakozási idő valóban köszönő viszonyban sincs egymással. A betegek 21 százalékát 72 órán belül megoperálják. Tizennégy napon belül 55-60 százalékuk, 14 és 90 nap között 30 százalékuknál megtörténik a műtét. Mindez olyan, mintha nem lenne gond, de van, ami további elemzést igényel – közölte Kiss Zsolt, aki szerint az ellátási térkép és a várólista-térkép nem egyezik: előfordul, hogy magas a műtéti szám valahol, de rövid a várólista, és az esetek területileg sem kiegyenlítettek, azaz nem az jellemző, hogy oda mennek sokan, ahol sokan vannak a listán.
A jelenlegi adatok azt mutatják, hogy ütemezési problémák és a kapacitások leterheltsége, azaz a teljesítményvolumen-korlát és a pénzhiány egyaránt jelen vannak a rendszerben. Optimális műtéti tervezéssel is lehetne javítani a helyzeten, számításaik szerint azonban mintegy 7,8 milliárd forint többletfinanszírozással el lehetne tüntetni a várólistákat Magyarországon.
Hogy lesz-e erre forrás, egyelőre nem tudható, az azonban a rendszerelemző szerint világos, hogy új rendszermodell épül az egészségügyben, ami nem intézményesít kedvező működési mechanizmusokat. Sinkó Eszter, a Semmelweis Egyetem Menedzserképző Központjának tanára a többi közt úgy vélekedett a konferencián, hogy ma nincsenek érdekeltségek a rendszerben, az alulról jövő kezdeményezések és a magánforrások szervezett bevonása az ágazat „kivéreztetése” ellenére sem támogatottak, és eltűnik a helyi közösségek, azaz a társadalom kontrollja. Még nem detektálták, mekkora hatékonyságveszteséget jelent, hogy a fenntartó GYEMSZI színre lépésével – a problémák megjelenése esetén – rosszabb a kórházak reagálási képessége, bár mint mondta, elképzelhető, hogy a pozitív eredmények közé helyezi majd a Vezetői Irányítási Rendszer bevezetését, amely az ágazati és kórházi döntés-előkészítést is támogathatja. Sinkó az eredmények közé sorolta egyébként a javuló életkilátásokat a kedvezőtlen termékek fogyasztási szokásainak átalakulása miatt, az új források bevonását a béremeléshez és az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) felállását is. Az OBDK-val kapcsolatban azonban – újfent kiemelve, hogy sajnálja az Egészségbiztosítási Felügyelet megszüntetését – a hátrányok között említette, hogy a hivatalnak nincs hatósági jogköre a betegpanaszok kezelésében. Negatív eredmény szerinte a tulajdonosi szerepek átalakulása, az, hogy az új alaptörvényből hiányzik a szolidaritás alapú kifejezés a társadalombiztosítással kapcsolatosan, miként az is, hogy nincs az ágazatban életpályamodell. A központosított közbeszerzéseket és a generikus árversenyt a jó és rossz kategóriába egyaránt besorolta a rendszerelemző, aki szerint, ha „beérnek” viszont az e-Health projektek, az kisebb forradalmat jelent majd az egészségügyben, amire nagy szüksége lenne az ágazatnak.