hirdetés
2024. április. 26., péntek - Ervin.

Felmérték az elsősegélynyújtási ismereteket és a véradási szokásokat

Az IPSOS kutatása a magyar lakosság elsősegélynyújtási ismereteit és véradási szokásait mérte fel. A részleteket az Mfor ismerteti.

A Médiaunió Alapítvány megbízásából végzett kutatás eredményei megerősítették a Médiaunió 2022-es „Mentés másként – merj segíteni!” társadalmi célú kampányának relevanciáját és pozitív üzenetének fontosságát, miszerint minden ember képes hozzájárulni az életmentéshez elsősegélynyújtással és véradással.

Az IPSOS-kutatás válaszadóinak 72 százaléka életében legalább egyszer volt már elsősegély-tanfolyamon, ennek ellenére kevésbé magabiztosak a tudásukban: az ezer válaszadó átlagosan 2,8-ra értékelte magabiztosságát egy 5-ös skálán. A kutatásában résztvevők közel egyötöde került már olyan helyzetbe, amikor elsősegélyt kellett nyújtania. Az idősebbek jellemzően kevésbé magabiztosak tudásukban, ugyanakkor kevesebbszer is kerülnek olyan helyzetbe, amikor elsősegélyt kell nyújtaniuk. A fiataloknak – bár magabiztosabbnak tartják magukat – mindössze 9 százaléka merne segíteni, ha valaki elájulna mellettük az utcán.

Az első és egyik legfontosabb teendő, ha valaki rosszul lesz mellettünk, hogy megvizsgáljuk és segítséget hívunk. Mindössze egy perc elegendő, a jelek felismerésére, a határozott fellépésre és a segítséghívásra. A kutatásban résztvevők mindössze fele tudja csak helyesen a mentők hívószámát (104) – igaz, a 112-es segélyhívón keresztül is kérhetünk segítséget. Az időfaktor ugyanis kulcsfontosságú, különösen hirtelen szívleállás esetén. Öt percen belül meg kell kezdeni az újraélesztést, hogy elkerülhető legyen az idegsejtek maradandó károsodása. Ilyen esetben a laikus segítségnyújtás döntő szerepet játszik.

Az IPSOS-kutatás kimutatta, hogy a válaszadók több mint fele még soha nem adott vért, és mindössze 5 százalékuk járul hozzá negyedéves rendszerességgel a hazai egészségügyi intézmények számára szükséges nap 1600–1800 egység vér biztosításához – összegzi az Mfor.

(forrás: Mfor)
hirdetés

Könyveink