hirdetés
hirdetés
2024. május. 15., szerda - Zsófia, Szonja.
hirdetés

Roman Polanski: Twist Olivér

Zongoraverseny gyermekhangra

  Három évvel A zongorista elkészülte után Polanski újabb szenvedéstörténetet vitt vászonra. A nácik elől menekülő Wladislaw Szpilman megpróbáltatásainak bemutatása a rendező szenvtelensége és tárgyilagossága miatt volt megrázó, az árvasors elől menekülő Twist Olivér kalandjai azonban, ha lehet, még kegyetlenebbek: az alkotók látszólagos távolságtartással tüntetnek az ellen, hogy a közvélekedés szerint Dickens műve ifjúsági kalandregény csupán.
   Manapság nem divat klasszikus kosztümös filmet forgatni, kivéve, ha egy ifjú sztár korábban már annyi mindent megmutatott testéből, hogy csak állig begombolt ruhában és bokáig érő szoknyában kelthet izgalmat a nézők körében. Még kevésbé divat olyan filmet készíteni, mely nem akciódramaturgiára épül (azaz nem csuhás szerzetesek rúgják le egymás fejéről a glóriát), hanem árnyalt jellemrajzokkal és lélektani fordulatokkal szolgál. A Twist Olivér ilyen mű, s ha sokan hiányolják is belőle az emberi lélek sötét oldalának ördögi karcát (mely a rendező kézjegyének tekinthető), Polanski életművének, és különösen annak ívének ismeretében igazi filmcsemegéhez van szerencsénk. Aki látta a Vámpírok bálját (1967) és a Kalózokat (1986), az tudja, milyen tehetsége van a mesternek a patinás díszletek közötti kameramozgatáshoz és a női keblek felpolcolásához. Aki ismeri a Tess – Egy tiszta nő (1979) című regényadaptációt, az örömmel fedezheti fel a kiszolgáltatott, magányosvándor- motívum visszatérését. Az Őrület (1988) rajongói ismét kapnak egy kis tériszony-ízelítőt a tetőn zajló üldözések során, a Kínai negyed (1974) szerelmesei pedig derűs nyugalommal konstatálhatják, hogy Polanski még mindig kitűnő zsánerérzékkel bír. A fenti kedvcsináló tükrében úgy tűnhet, hogy a Twist Olivér a rendező korábbi sikereinek gyerekfilmes feldolgozása, a helyzet azonban merőben más: Ronald Harwood forgatókönyvíró (A zongorista) olyan feszes és pontos dramaturgiát szabott a filmnek, melybe a direktor számára kedves zsánerelemek mellett jutott hely a nagyszerű figuráknak és ízes párbeszédeknek is.

A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!

A kulcsos tartalmak megtekintéséhez orvosi regisztráció (pecsétszám) szükséges, amely ingyenes és csak 2 percet vesz igénybe.
E-mail cím:
Jelszó:
CSILLAG MARCI
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés