hirdetés
hirdetés
2019. november. 14., csütörtök - Aliz.
hirdetés

Megfélemlíteni vagy szépeket mondani?

New York város egészségügyi és mentálhigiénés szolgálata vészjósló televíziós és YouTube-videóval próbálja felhívni az újabb generációk figyelmét a HIV-fertőzés veszélyeire és a kondomhasználat fontosságára.

A hirdetés körül érdekes vita bontakozott ki: mi a hatékonyabb stratégia, az ijesztgetés vagy a megelőzés pozitívumainak hangsúlyozása?

A videó úgy kezdődik, mint egy francia film noir-alkotás, melankolikus fiatalembereket mutat be vészjósló zenével és a narrátor fenyegető hangon közli: „Ha HIV-fertőzést kapsz, az sosem csak a HIV-ről szól, még jön az oszteoporózis is, amikor a csontjaid elporladnak, a demencia, amikor az agyad összezsugorodik.” És következik egy kép egy véres végbélrákról, majd egy felszólítás: mindig használj kondomot!

Mint arról a New York Times újságírója, Anemona Hartocollis beszámol, New York város egészségügyi és mentálhigiénés szolgálata december elején tette fel a videót a YouTube-ra és azóta sugározzák a különböző TV-csatornákon, azzal a szándékkal, hogy bemutassa: igaz, hogy ma már nem halálos ítélet a HIV-fertőzés, de a gyógyszerek nem biztosítanak jó egészséget. Sok meleg szervezet tiltakozott azonban a hirdetés ellen, mondván, hogy az stigmatizáló és szenzációhajhász, és azt követelik, hogy a város "vonja ki a forgalomból" a videót. Más meleg aktivisták viszont az egészségügyi szolgálat védelmére keltek, és azzal érvelnek, hogy a hirdetés őszinte, igaz és ijesztő, olyan, amilyennek lennie kell. A HIV ijesztő, és minden olyan törekvés, amely liliomokkal és szépséggel akarja bemutatni a HIV rettenetét, az akadályozza, hogy az emberek rájöjjenek erre – vagyis ez a prevenciós stratégia kudarcra van ítélve – mondja egyikőjük.

A HIV nem olyan, mint egy laza séta a parkban

A szóban forgó videó már a hetedik abban a sorozatban, amellyel New York egészségügyi és mentálhigiénés szolgálata olyan témákban fordul a polgárokhoz, mint a dohányzás, az elhízás vagy a mérgezések. (A szolgálat további videóiért kattintson!) Szerintük a fiatalok ilyen formában közelíthetők meg, és ezeken a csatornákon keresztül érhetők el, ahogy ez már korábban is történt, amikor a nedves, csúszós utakon való vezetés veszélyeire hívták fel az egyetemisták figyelmét vagy a szifilisz szörnyűségeire a frissen besorozott kiskatonákét.

A tiltakozók szerint a céllal épp ellentétest hatást vált ki, ha a meleg és biszexuális férfiakat betegségterjesztőként mutatják be, illetve a hirdetés nem nyújt kiegyensúlyozott képet a HIV-fertőzöttek életéről, mivel a rák, a demencia és az oszteoporózis az idősebbeket jóval nagyobb eséllyel sújtja. Az egészségügyi szolgálat hivatalnokai azonban elmondják: a célcsoportból származó fókuszcsoporton tesztelték a videót, és a korábbi kampányok tapasztalatait is felhasználták, így pl. a gyomorforgató dohányzásellenes hirdetés is hatékonynak bizonyult, amely amputált ujjakat és egy halott dohányos szklerotikus aortáját is bemutatta. Mint az egyik hivatalnok, dr. Monica Sweeney kifejti: csak erős képekkel lehet ellensúlyozni a gyógyszergyártók hirdetéseit, amelyek szerint a HIV olyan, mint egy laza séta a parkban. A városvezetés mindenesetre a hirdetés mögé állt, és örült a felkeltett figyelemnek, még akkor is, ha az ilyen ellentmondásos. A kampányt szövetségi pénzből finanszírozzák, 726 ezer dollár jut rá.

Az ellenzők és a pártolók egyaránt hivatkozhatnak egy Yale egyetemi pszichológus-csoport munkájára, akik tudományosan vizsgálták a meggyőzési stratégiák hatásosságát különböző célcsoportokban és helyzetekben. Peter Salovey és munkatársai szerint vannak olyan szituációk, amikor az előnyöket hangsúlyozó megközelítés, és vannak, amikor az ijesztgetést alkalmazó stratégia a hatékonyabb. A kulcs tehát: ismerni kell a célcsoport és a média, a szituáció sajátosságait.

Magyarországon a Humán Erőforrás Minisztérium tavaly december elsejére, az AIDS világnapjára készített reklámot, amely a tévéken is futott és a YouTube-on is látható. Esetünkben nem az elrettentő képek miatt mondható kuriózumnak az elkészült anyag, hanem azért, mert a két legnagyobb kereskedelmi tévécsatorna azonos műsorainak - az X-Faktornak és a Megasztárnak - arcaival rögzítették azt. A reklám ez esetben is az óvszerhasználat és az AIDS-szűrés fontosságára hívta fel a figyelmet. 

Dr. Kazai Anita
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés

Könyveink

  • learn more Onkológiai kézikönyv

    Ez a könyv szakvizsgára készülő fiatal orvosok ötleteként született meg, akik azt kérdezgették maguktól: hogyan is tudhatnánk a választ az...

  • learn more Álomkönyv. Pszichoterápiás álommunka

    Az Álomkönyvet mindazok haszonnal forgathatják, akik érdeklődnek saját álmaik iránt, és akik izgalmasnak találják a...

  • learn more Élettan gyógyszerészhallgatók részére

    Tartalom I. rész - Élettani alapfogalmak A szervezet belső környezete és a homeosztázis fogalma  A sejtfunkciók molekuláris...

  • learn more Sorsdöntő génjeink

    Az USA-ban már nagy sikert aratott könyv Európában először magyarul jelent meg. A szerző a könyvében leírja, hogy milyen előnyökkel jár, ha valaki...

  • learn more Létezik-e jó halál?

    Vajon aki nagyon beteg, tudja-e, hogy meg fog halni? Mitől fél elsősorban? Miről szeretne beszélni velünk, családtagokkal, ápolókkal, orvosokkal? Hogyan...

  • learn more Inkretintengelyen ható terápia a diabetológiai gyakorlatban

    Az utóbbi mintegy két évtizedben a 2-es típusú diabetes került a figyelem középpontjába a...

  • learn more Szombathely belvárosának látványtérképe

    Több száz légi fotó és közel ezer földi felvétel segítségével készítette el Ferenc Tamás képzőművész a mai...

  • learn more Élettörténetek a pszichoterápiában

    A pszichoanalízisről  egy kliens megjegyzése alapján a kezdetektől tudjuk, hogy beszélgető kúra. Mégis, fél évszázadon keresztül...

  • learn more Gyermekszemészet

    A könyv összegzi mindazon tapasztalatokat, amelyek az utóbbi évtizedek során felhalmozódtak a gyermekkor szemészeti betegségeinek ellátásában. A szakemberek...

  • learn more History and Theories of Mind - Neurocognitive Development and Impairments

    The history of cognitive science in combination with the history of psychology is...

  • learn more Kötözzük sebeinket

    A mindennapokban rengeteg alkalommal kerülünk kapcsolatba sebekkel. Akár háztartási balesetek kapcsán, akár orvosi beavatkozás eredményeként. A...

  • learn more Traumatológia - Egyetemi tankönyv

    A mozgásszervi baleseti sebészet, a kézsebészet, a neurotraumatilógia, a maxillofaciális, az urogenitális sérülések sebészete, a...

  • learn more Sportélettani kislexikon

    A sportélettan a sportnak és általában az emberi test mozgásainak az életfolyamatokra gyakorolt hatásaival, és a teljesítőképesség lehető...

  • learn more Diszlexia, a specifikus tanítási zavar

    A diszlexia, mint valami járvány terjed. Lassan minden ötödik diákra ráakasztható ez a diagnózis. Ami néhány évtizeddel...

  • learn more A kiegyensúlyozott gyermek

    Sally Goddard Blythe Kiegyensúlyozott gyermek című új könyvében praktikus tanácsokkal látja el a szülőket, pedagógusokat és egészségügyi...

  • learn more Orbán Viktor és te

    Orbán Viktorra égető szükségünk van. Vagy talán nem is rá, hanem arra az Orbán Viktor-képre, amit a stábjával együtt professzionálisan alkotott meg,...

  • learn more A pszichoterápia tankönyve

    Milyen egy pszichoterápia? Majdnem olyan, mint a köznapi beszélgetés, csak egy kicsit más. Egyszerre van benne a szakszerűség és a belső világ...

  • learn more Utazás- orvostani ismeretek gyógyszerészeknek

    A magyar utazók több mint 92%-a Európán belül utazik, ahol nincs fertőző megbetegedési veszély, civilizáltak a...

  • learn more Dentozófia – fogak bölcsessége

    A dentozófia egyfajta önterápia, melyet a fogorvos végigkísér. Nem csak valós alternatívája a fogászati gyakorlat által ajánlott...

  • learn more Akadémikus portrék - Ormos Mária - történész

    Ormos Mária, történész, a XX. századi történelem szakértője. Tudományos műveket publikál, nagysikerű előadásokat...