2024. május. 03., péntek - Tímea, Irma.

Új, rendkívül gyors gyógyszerkutatási módszer onkológiai alkalmazásra

A PharmaOnline szerint a Baylor Gyógyszerkutató Központ kutatói a PNAS folyóirat hasábjain számoltak be egy olyan új módszerről, mellyel minden eddiginél gyorsabban azonosíthatók potens hatóanyagok.

A DNA-Encoded Chemistry Technology névre keresztelt módszer lényege, egy adott gyógyszercélpontra akár egyetlen kémcsőben is 4 milliárd lehetséges hatóanyag-jelölt szűrhető egy időpontban, ami az új hatóanyagok felfedezését nemcsak, hogy jelentősen meggyorsítja, hanem költséghatékonnyá is teszi.

A kutatók elsőként a rákos betegségek, különösen a leukémia különböző formáinak kialakulásában fontos szerepet játszó 1-es bromodomént gátló molekulákat kerestek. Igen hamar rá is bukkantak a CDD-727 kódnevű molekulára, ami a BD1-el szemben 2000-szer jobb gátló hatást fejt ki, mint a többi bromodonénnel (például a BD2-vel) szemben, így alkalmazása várhatóan kevesebb mellékhatást eredményez majd.

Hamarosan megkezdődnek az állatkísérletek, ám a kutatás fő eredménye nem is kifejezetten az új jelölt, hanem a forradalmi hatóanyag-azonosítási módszer.

Forrás: Ram K. Modukuri et al, Discovery of potent BET bromodomain 1 stereoselective inhibitors using DNA-encoded chemical library selections, Proceedings of the National Academy of Sciences (2022).

Fotó: 123rf-archív