2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Generalista perzisztens fertőzések ellen

Erőteljes új fegyverhez jutottunk az antibiotikumrezisztens kórokozók elleni harcban, írja a Science Translational Medicine. A humán immunrendszer egy peptidjét továbbalakító holland kutatók a klinikai vizsgálatok küszöbéhez érkeztek.

Az antibiotikus kezelést túlélő reziliens mikrobák képesek a sebek vagy az orvosi eszközök felszínén összegyűlni, és védő biofilmet kialakítani maguk körül. A biofilmmel védett kolóniákba nehezen jutnak be a gyógyszerek, így azok kiváló környezetet jelentenek a perzisztens kórokozók számára, nyilatkozta az új lehetőségről beszámoló Science hírmagazinjának a fejlesztőcsapat vezetője, az immunológus Peter Nibbering (Leiden University).

A holland kutatók olyan humán peptidet (LL-37) fejlesztettek tovább, ami az immunrendszer szabályozásában vesz részt, és már alaphelyzetben is rendelkezik némi baktériumölő képességgel. Korábban már előállítottak egy hatékonyabb változatot, ami az eredeti 37 aminosav helyett csak 24 aminosavból áll, az új munka során pedig ezt a peptidet optimalizálták olyan véletlenszerű helyettesítések kipróbálása révén, amelyek a peptid struktúráját nem módosították.

Mint a The antimicrobial peptide SAAP-148 combats drug-resistant bacteria and biofilms című tanulmányukban a Science Translational Medicine-ben írják, az egyik peptidvariáció (SAAP-148) különösen hatékonynak bizonyult: míg a legtöbb tradicionális antibiotikum csak bizonyos baktérium-csoportok ellen hatásos, mivel azok speciális mechanizmusait veszi célba, a SAAP-148 generalista, és képes lebontani a legtöbb baktérium plazmamembránját.

Acinetobacter baumannii biofilm (Fotó: 123rf)

A vizsgálatok szerint a SAAP-148 eradikálja a kórházi fertőzések vezető okának számító Staphylococcus aureus és Acinetobacter baumannii kórokozókat biofilmmel fedett emberi bőrmintákon és állatkísérletekben egerek fertőzött bőrsebein egyaránt. Az új peptid olyan bakteriális biofilmek perzisztens kórokozóit is képes elpusztítani, amelyeket korábban rifampicinnel kezeltek – ez az első olyan szerré teszi, ami a protézisek körül kialakuló perzisztens fertőzések ellen is bevethető. A SAAP-148 ezen felül azon kevés ismert peptid közé tartozik, amely nem kötődik a szérum proteinjeihez és lipidjeihez, így a keringésbe jutva is megtartja aktivitását.

Mint a kutatók elmondják, a további munka során olyan szelektívebb és injektálható formát akarnak kifejleszteni, ami az infekció helyére juttatja a molekulát és megvédi a szervezeten belüli lebomlástól; a remények szerint hamarosan kezdődnek a klinikai vizsgálatok.