hirdetés
2024. december. 26., csütörtök - KARÁCSONY, István.

Mi változik? Törvények, rendeletek, határozatok...

Számos a betegellátást, az egészségügyi szolgáltatásokat, a patikákat, illetve a fogyatékosok életét befolyásoló szabály változik a nyári hónapoktól.

Egyes egészségügyi alkalmassági vizsgálatokat illető módosítások

  • 2013. évi XCVII. törvény a honvédségi adatkezelésről, az egyes honvédelmi kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos katonai igazgatási feladatokról
  • 42/2013. (VI. 19.) EMMI rendelet a kézilőfegyverek, lőszerek, gáz- és riasztófegyverek megszerzésének és tartásának egészségi alkalmassági feltételeiről és vizsgálatáról szóló 22/1991. (XI. 15.) NM rendelet módosításáról

2013. július 1-től a II. csoportú (nem hivatásos) lőfegyvertartói egészségügyi (orvosi) alkalmassági vizsgálaton megállapítható (maximális) alkalmassági idők változnak: 40 év alatt 10 év, 40 éves kortól 60 éves korig 5 év, 60 éves kortól 70 éves korig 3 év, a 70. életév betöltésétől 2 évre módosul (változatlan térítési díj mellett, mely alkalmassági időtől függetlenül elsőfokon mindig 7 200,- Ft jelenleg). Megszűnt ebben a csoportban a céltól függő (ti. sportvadászati vagy önvédelmi célú) alkalmassági idők közötti különbségtétel (mely eddig is csak a 60-70 év közöttieket érintette). Az alkalmassági vizsgálat történhet a gépjármű-vezetői egészségi alkalmassági vizsgálattal egyidejűleg is, azonban ebben az esetben mindkét vizsgálat díját külön-külön meg kell fizetni.

A katonai szolgálatra való egészségi alkalmasság megítélése érdekében a sorozó szakfőorvos a behívhatósági korhatárt be nem töltött kiképzett tartalékosok és potenciális hadkötelesek előzetes egészségügyi alkalmasságát többek között a kezelőorvos adatszolgáltatása alapján állapítja meg. Ennek keretében a kezelőorvos a megkeresésre 8 napon belül adatot szolgáltat az illető betegségeiről (ide értve a testi-szellemi fogyatékosságot illetve személyiségzavart, szenvedélybetegséget is), szomatometriai adatairól, a munkaképesség-csökkenés (mkcs.) ill. össz-szervezeti egészségkárosodás (ÖEK) mértékéről, TAJ számáról. A katonai szolgálatra tervezhető hadkötelesek egészségügyi alkalmasságát pedig többek között a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) adatszolgáltatása alapján állapítják meg: az NRSZH minden január 31-ig adatot szolgáltat az előbbiek szerinti érintetti körben min. 29 %-os ÖEK-et (36 %-os mkcs-t) elszenvedettekről. Sorozás alól mentesítik azt a hadkötelest; aki mozgásképtelen; önmagát nem tudja ellátni; elmebetegsége miatt magatehetetlen; siket, néma, nagyothalló vagy beszédfogyatékos; vak vagy egyik szeme hiányzik; bármely végtagja működésképtelen vagy hiányzik. A sorozóbizottság tagjai belgyógyász és sebész szakorvosok illetve pszichológus (az orvosokat az egészségügyi intézmény, vagy az ÁNTSZ jelöli ki a sorozó központ megkeresésére). Ideiglenesen alkalmatlan minősítés max. kétszer 1-1 évre állapítható meg.

Fogyatékosügyi változások

  • 204/2013. (VI. 14.) Korm. rendelet a mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványáról szóló 218/2003. (XII. 11.) Korm. rendelet módosításáról
  • 1330/2013. (VI. 13.) Korm. határozat az Országos Fogyatékosságügyi Tanácsról

 2013. augusztus 1-től mozgáskorlátozott parkolási igazolványra (ún. intézményi igazolvány) jogosult az az intézmény is, amely vak/gyengénlátó, mozgásszervi- vagy értelmi fogyatékos gyermekek oktatását-nevelését végzi; vagy előbbi személyekkel kapcsolatos pedagógiai szakszolgálati feladatellátás helyszínét biztosítja; vagy előbbi személyekkel kapcsolatosan bizonyos gyermekvédelmi feladatot lát el (pl. nevelőszülői hálózat, családok átmeneit otthona, gyermekotthon); vagy előbbi személyekkel kapcsolatosan meghatározott szociális szolgáltatást nyújt (pl. fogyatékos személyek otthona). Az intézményi igazolvány az intézmény által használt gépjárművek számával egyező darabszámban kerül kiadásra. Ezen intézményi igazolvány kiadásakor természetesen a potenciális szállítandó személyek szakértői vizsgálatára nem kerül sor: azt az intézmény kapja.

Egyúttal bővül azon országok köre melyekben kiállított „rokkantkártya” (akár egyéni, akár ezen új intézményi) Magyarországon is használható (és megfordítva): USA, Ausztrália, Chile, India, Japán, Kanada, Kína, Koreai Köztársaság, Málta, Mexikó, Montenegró, Örményország, Szerbia, Új-Zéland.

Ismét létrehozzák az Országos Fogyatékosságügyi Tanácsot, mely a 2013. szeptember 30-án megszűnő eddigi helyébe lép.

Egyes hatósági eljárásokra, engedélyezésre, ügyintézésre vonatkozó újdonságok

  •  2013. évi LXXXIV. törvény egyes törvényeknek a közigazgatási hatósági eljárásokkal, az egyes közhiteles hatósági nyilvántartásokkal összefüggő, valamint egyéb törvények módosításáról
  • 2013. évi LXXXVIII. törvény a körözési nyilvántartási rendszerről és a személyek, dolgok felkutatásáról és azonosításáról
  • 2013. évi XCIII. törvény az egyes rendészeti tárgyú törvények módosításáról

2013. július 1-től bizonyos hatósági ügyintézést telefonon is megtehet majd az ügyfél.

2013. október 15-től az ingatlan helyiségének légterétől nem független, ún. nyitott égésterű tüzelőberendezés üzemeltetése esetén többek között a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátásra szolgáló ingatlan használója megfelelő szénmonoxid érzékelő felszerelésére köteles.

2014. január 1-től az ÁNTSZ a gyógyintézet jelzése alapján az ismeretlen személyazonosságú beteg körözését rendelheti el. Az ÁNTSZ körözés keretében előállíttathatja azt a TBC-s beteget is, akit elkülönített, őrzött osztályon való elhelyezésre kötelezett; azt a pszichiátriai beteget aki a sürgősségi vagy kötelező gyógykezelés hatálya alatt a pszichiátriai intézetet engedély nélkül elhagyja, vagy a kötelező gyógykezelést elrendelő jogerős bírósági határozat kézhezvételétől számított 3 napon belül nem jelenik meg a kijelölt pszichiátriai intézetben (tehát már nem az eljárást kezdeményező orvosnak kell közvetlenül intézkednie a beteg beszállítása iránt). Az előállítást végrehajtó rendőri szervet megfelelő tájékoztatással és TBC-s beteg esetén védőfelszereléssel látja el az egészségügyi hatóság.

Patika Hitelprogram

  • 212/2013. (VI. 19.) Korm. rendelet a közforgalmú gyógyszertárakban a gyógyszerészi tulajdonarány növelésének elősegítéséről
  • 1350/2013. (VI. 19.) Korm. határozat a közforgalmú gyógyszertárakban a többségi gyógyszerészi tulajdon elősegítését célzó további feladatról

2013. július 1-től a kormány a közforgalmú gyógyszertárakban (az azt működtető gazdasági társaságban) a gyógyszerészek tulajdonarányának törvény által előírt növeléséhez felveendő hitelekhez állami kamattámogatást biztosít meghatározott szabályok szerint az úgynevezett Patika Hitelprogram keretében. A kölcsön összege 5-60 millió Ft lehet, maximum 10 évre, legfeljebb 1 évnyi tőketörlesztési türelmi idővel, maximum 6 hónapos rendelkezésre tartással, negyedéves törlesztési ütemezéssel bírhat; a kamattámogatás mértéke pedig legfeljebb 3,7 % lehet. Az első kamatfizetés legkorábbi időpontja 2014. január 1-e. Meghatározták a kamattámogatás kizáró okait, így pl. a lejárt köztartozással rendelkező gyógyszerész nem jogosult rá, de akkor sem vehető az igénybe, ha az ilyen tartozással rendelkező társaságban szeretne tulajdoni hányadot szerezni. A hitelkérelem a bankhoz, a kamattámogatási kérelem pedig az azt elbíráló szervhez nyújtandó be.


kézirat lezárva: 2013.06.30-án

Rovatszakértő: dr. Hanti Péter igazságügyi egészségbiztosítási orvosszakértő, egészségügyi-jogi szakértő, biztosítási és egészségügyi szakjogász
a szerző cikkei

cimkék

Könyveink