hirdetés
2024. május. 20., hétfő - Bernát, Felícia.

Fogyasztóvédelem lehetőségei az egészségügyi ellátás során

A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség szerint egészségügyi szakemberekkel kellene kiegészíteni a békéltető testületeket, hogy a fogyasztóvédelmi törvény küszöbön álló módosításával a betegek is erősebb védelmet kapjanak.

A Fogyasztó és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség tapasztalatai és a szövetséghez érkezett panaszok azt mutatják, hogy a fogyasztók elégedetlenek az egészségügyi szolgáltatás színvonalával, sokszor nem kapnak megfelelő tájékoztatást a kezelésekről, a műtétekre hosszú hónapokat várnak, nincsenek tisztában a külföldi egészségügyi ellátások lehetőségeivel és költségeivel, és ami a legnagyobb problémát jelenti, nem bíznak abban, hogy egy esetleges jogvita alkalmával jogaikat érvényesíteni tudják.

A fogyasztóvédelmi törvény módosítása elsődlegesen a békéltető testületi eljárás szabályainak újratárgyalását teszi szükségessé. Kizárólag a békéltető testületek biztosítanak igényérvényesítési lehetőségeket a fogyasztóknak a bírósági eljárás mellett, így az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyekben is kiemelt szerepet kellene betölteniük. A hatályos jogszabályba egy mondat beszúrásával lehetőséget adna a jogalkotó a betegek kezébe. Így a fogyasztóvédelmi törvény a pénzügyi szolgáltatások mintájára kiegészülhetne, miszerint: a békéltető testületnek legyen olyan tagja, aki rendelkezik az egészségüggyel összefüggő fogyasztói jogviták rendezéséhez szükséges végzettséggel és szakismerettel.

A közvetítői tanácsok gyakorlatilag életképtelenek ezen a területen, költségesek, és amennyiben egyezség nem születik a felek között, határozatot sem hozhatnak. A betegek gyakran nem találnak megfelelő jogorvoslatot, bírósághoz nem fordulnak a költségek megelőlegezésének kötelezettsége, valamint az évekig elhúzódó perek miatt.

 

A betegjogi képviselők szerepe a jogvita eldöntésében csekély, az Egészségbiztosítási Felügyelet megszűnt. A békéltető testületek gyakran nincsenek felkészülve az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok fogadására, a fogyasztók pedig nem tudnak róla, hogy ehhez a testülethez fordulhatnak.

(forrás: Gazdasági Rádió)
hirdetés

Könyveink