hirdetés
2024. november. 05., kedd - Imre.

Várólistáinkat csökkentheti, a külföldi kezeléseket nemigen növeli az uniós irányelv

Betegellátás határokon át?

Feltehetően nem okoz jelentős változást a betegek migrációjában a határokon átnyúló egészségügyi ellátással kapcsolatos betegjogok érvényesítéséről szóló uniós irányelv. A túl olcsó vagy túl drága kinti kezelést október 25. után sem térítik; inkább itthon keresnek szolgáltatót, hogy pluszpénz fejében, mégiscsak Magyarországon végezzék el a beteg számára szükséges beavatkozást.

A korábbi vélekedésekkel szemben ma már bizton állítható: nem okoz majd jelentős költséget a hazai egészségbiztosítónak az uniós irányelv jogrendünkbe ültetése, mert nemigen jönnek ide tömegesen gyógyulni külföldiek, és feltehetően a hazai polgárok külföldi kezelésének költségei sem szöknek az egekbe. A részletes szabályokat ugyanis úgy alkották meg, hogy azok védjék a nemzeti kasszát, s lehetőleg a hazai szolgáltatók jussanak pluszforráshoz a várakozási idők rövidítésével is.

Bár az Európa-szerte október 25-től hatályos rendelkezések eredetileg a betegek jogainak védelmében születettek, s a többi közt a szabad betegáramlást, a diszkrimináció-mentes ellátást szolgálnák, a nemzeti kasszák „kivéreztetésének” elkerülése érdekében végül is olyan irányelv született, s építtetett mindenütt a nemzeti jogrendbe, amely a fogadó ország szabályait és pénzügyi lehetőségeit veszi figyelembe. Azaz, korlátozások is lehetségesek; az állam elutasíthatja például a külföldiek kezelését olyan esetben, ha az veszélyeztetné saját betegei ellátását.

Ilyen esetekben azonban indokolni kell. Nem tagadható meg az engedély ritka betegségek vagy olyan ellátások esetén, ha a kezelés másutt jobb esélyű, mint a biztosítás szerinti országban, illetve akkor sem, ha az ellátás nem érhető el reális időn belül.

A veszély elhárítását egyébként Magyarországon egy az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál (OEP) bevezetett monitoring-rendszer szolgálja, amely havonta elemzi és jelenti a miniszternek az uniós irányelvvel összefüggő pénz- és betegmozgásokat, s amennyiben az OEP ezzel kapcsolatos kifizetései elérnék a járóbeteg-kassza egy százalékát, az a rendszer felülvizsgálatát eredményezheti.

Az uniós irányelv bevezetésével összefüggő költségekre mindettől függetlenül egymilliárdot terveztek a jövő évi költségvetésben, ami azonban – a részletszabályok alapos tanulmányozását követően nyilvánvalóan – inkább a hazai várólisták menedzselésére szolgál”.

A bejövő betegek

Az eddigiekhez képest nem változik, azaz továbbra sem előírás, hogy az ide érkező beteggel a saját nyelvén kellene kommunikálniuk a szolgáltatóknak. Nem közvetlen folyománya az irányelvnek a felelősségbiztosítási rendszer átalakítása sem, még ha emelkedhet is a betegpanaszok, kártérítési ügyek száma, amely miatt – két évtizedes késéssel – nem volna hátrány egy megfelelő rendszer kiépítése.

Alapszabály, s egyben újdonság, hogy a hazai közfinanszírozott ellátásokhoz az uniós betegek a magyarokéval azonos feltételekkel juthatnak hozzá. Nekik azonban az ellátást meg kell téríteniük – amit majd otthon, saját nemzeti szabályaik alapján igényelhetnek vissza. Mindez azt jelenti, hogy a beutalóhoz kötött vizsgálatokhoz a külföldieknek is papírt kell szerezniük, s az ilyen kéréseket a szakrendelőknek – területi ellátási kötelezettségtől függetlenül – teljesíteniük kell. Mivel a hazai szabályok érvényesülnek, külföldieknek sincs módjuk arra, hogy a várólistákon pénzért előzzenek, azaz nem kerülhetik meg a magyar betegeket.

Az egészségügyi szolgáltatók maguk döntik el, hogy előre, előleget kérve vagy utólag fizettetik meg a szolgáltatás árát a külföldivel, s hogy ez készpénzben vagy átutalással történik-e. A bevétel a szolgáltató saját bevétele, amellyel nem kell elszámolnia az OEP-nek, ám jelentést készítenie kell – a már említett monitoring-rendszer vezetése miatt.

A térítési díj mértéke az uniós polgárok számára meghatározott OEP-tarifa lehet.

A kimenő betegek

Ha Magyarországról utazik külföldre ellátásért a beteg, tudnia kell, hogy utólag nem kérvényezheti a számla kifizetését; kérelmét ilyen esetben automatikusan elutasítják. A nagy értékű ellátások egyébként is előzetes engedélyhez kötöttek, a kis értékűt pedig egyszerűen nem téríti vissza az OEP: 3000 járóbeteg-szakellátási pontot érő beavatkozás vagy gyógyszer, gyógyászati segédeszköz esetén 4500 forint értékhatár alatt a kint kezelt/ellátott nem kapja vissza a pénzét, ezen összegek alatt ugyanis „meg sem érné foglalkozni az esetekkel”. Legalábbis ezt mondják a szakértők, míg mások közülük arra emlékeztetnek, hogy az átlagos hazai eset pontértéke 1500. E mellett nem fizetik az utazási költséget és az esetleg kiutazó hozzátartozó költségeit sem, szemben például a méltányossági esetekkel, amikor azért kell külföldre mennie valakinek, mert idehaza nem végeznek olyan beavatkozást, amire szüksége van a betegnek. Nyilvánvalóan kevesen élnek majd tehát „a lehetőséggel”, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a polgárnak a térítéshez produkálnia kell a kint kapott zárójelentést, az általa már kifizetett számlát és ezek hiteles fordítását, sőt, ha az OEP szerint valami nem egyértelmű vagy kétséges, akkor további dokumentumokat is bekérhet.

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Magyarországon az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) kapta a nemzeti kapcsolattartó pont szerepét. A központi hivatal tud majd legtöbbet a határon átnyúló ellátások igénybevételével kapcsolatos jogokról, a panasztételi és jogorvoslati eljárásokról, a szolgáltatások elérhetőségéről.

A térítés utólagos, azaz a díjat a betegnek meg kell előlegeznie. A számlát idehaza 30 napon belül neki kell eljuttatnia az OEP-hez, amely egyedüliként illetékes a kérelemre induló hatósági eljárások lefolytatásában. (Ha a páciens nem ért egyet a határozattal, akkor az Egészségügyi Engedélyezési Közigazgatási Hivatalnál fellebbezhet.)

S hogy mi történik, ha elvben ugyan lenne itthon ilyen beavatkozás, de a beteg nem fér hozzá időben?  Az OEP szakértők bevonásával dönti el, hogy az adott beteg az egészségi állapota által indokolt időben meg tudja-e kapni itthon a beavatkozást. És ilyenkor kerül elő a már említett egymilliárdos pluszforrás: az OEP igyekszik megtalálni azt a hazai szolgáltatót, amely képes lenne a beavatkozást elvégezni, s hajlandó is erre a saját teljesítményvolumen-korlátján felül. Azaz, mindent elkövet a hazai hatóság, hogy a beteg itthon és ne külföldön operáltassa magát, s ezzel persze látványosan rövidülhetnek a várólisták is.

A külföldi kezelés csak azt követően jön szóba, ha nincs ilyen hazai szolgáltató. Ezt nevezik a szakértők rendeleti ágnak, amikor is, a beteg teljes ellátását (s akár útiköltségét is) megfizetik, ha az legfeljebb a hazai költség 130 százalékába kerül az OEP-nek.

Az irányelv bevezetésétől nagyon sokan féltek, valójában azonban alig hozhat változást. Legfeljebb a gazdagabb betegek tudják visszatéríttetni kezelésük egy részét – ha előzetesen engedélyezték számukra a beavatkozást. Néhány hete, a visegrádi országok egészségügyi vezérkarainak találkozóján hírek szerint hihetetlenül gyorsan egyeztették is ezt a kérdést. Nem volt túl sok egyeztetnivaló, igaz, az unió államai egyelőre mindenütt keveset tudnak a valódi mozgásokról, így arról is, hogy a későbbiekben mindez miként hathat például a gyógyturizmusra. Azaz, hozhat-e mindez előrelépést például a hazai gyógyfürdő- és wellness-iparban. Pillanatnyilag annyi biztos, hogy az irányelv miatt akkor élénkülhet a forgalom, ha a kinti biztosító szerint is jár a betegnek az igénybe vett szolgáltatás, illetve ha az itteni ellátás a kint meghatározott elszámolási értékhatár felett van.

Köbli Anikó
a szerző cikkei

Könyveink