hirdetés
2024. december. 24., kedd - Ádám, Éva.

Nem kell GVH-engedély a HospInvestnek

A HospInvestnek nincs szüksége az egri kórház működtetéséhez a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyére - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kommunikációs munkatársa. Mihálovits András ezt azzal indokolta, hogy sem az egri kórház, sem a HospInvest előző évi piaci tevékenységből származó nettó árbevétele nem éri el a versenytörvényben előírt 15 milliárd forintos határt.
Kapcsolódó cikkek

A Markhot Ferenc Kórház elmúlt évi összes bevétele 6,9 milliárd forint volt, a HospInvest csoporté pedig 14,5 milliárd forint. Az a bevétel, amely az Egészségbiztosítási Alap által finanszírozott gyógyító eljárásokból származik, nem tekinthető piaci bevételnek - tudatta a GVH.
A HospInvest Zrt. 2008. május 19-én kérte a GVH-tól a vagyonkezelés átvételéről szóló tranzakció engedélyezését.
A Heves Megyei Önkormányzat 2007. november 30-án nyilvános pályázatot tett közzé a Markhot Ferenc Kórház-Rendelőintézet vagyonkezelésére és üzemeltetésére. Az intézményt a HospInvest november 1-jén vette át 20 évre, a megyegyűléssel március 27-én megkötött szerződése alapján - emlékeztetett a versenyhivatal. A Markoth Ferenc Kórház 2007-es összes bevétele 6,9 milliárd forint volt, ebből 6,5 milliárd az Egészségbiztosítási Alapból támogatási működési bevétel jogcímen kapott összeg. A HospInvest csoportnak, amely gyógyszertárak mellett a kiskunhalasi, a hatvani, a gyöngyösi és a parádfürdői kórházat, valamint a keceli, a jánoshalmai és a kiskőrösi rendelőintézetet működteti, a 2007. évi nettó árbevétele - a csoporton belüli forgalom nélkül - 14,5 milliárd forint volt.
Ebből több mint 7 milliárd forintot tett ki az OEP által finanszírozott egészségügyi közfeladatot ellátó kórházak nettó árbevétele, a nettó árbevétel túlnyomó részét az Egészségbiztosítási Alapból származó forrás adta. Ez utóbbi azért nem számít piaci bevételnek, mert egy kórház esetében kapacitás- és kibocsátás-korlátozás, továbbá szolgáltatási kötelezettség áll fenn. Vagyis nem piaci jellegű döntés eredménye, hogy az Egészségbiztosítási Alapból származó bevételért elvégzi-e az adott tevékenységet - olvasható a GVH közleményében. Ha a bevétel elérte volna a versenytörvényben meghatározott 15 milliárd forintos küszöböt, akkor a GVH érdemben is vizsgálta volna, hogy az összefonódásnak nincs-e versenytorzító hatása. A GVH azonban minden kétséget kizáróan megállapította, hogy az összefonódásban részt vevő két vállalkozáscsoport 2007. évi nettó árbevétele együttesen sem érte el a 15 milliárd forintot, így az összefonódáshoz a GVH engedélyére nincs szükség - tartalmazza a kommüniké.
A szocialista vezetésű megyei önkormányzat március 25-én hagyta jóvá azt a szerződést, amelynek alapján a következő húsz évben a HospInvest Zrt. működtetheti a Markhot Ferenc kórházat. A Fidesz mindvégig azzal vádolta a megye szocialista vezetését, hogy a HospInvestre szabták a pályázatot. Civil szervezetek és a kórházi érdekképviseletek is több alkalommal tiltakoztak a funkcionális privatizáció ellen. Időközben a Heves Megyei Bíróság jogerősen hatályon kívül helyezte a megyei önkormányzat határozatát, amely a HospInvestet nyilvánította a kórház vagyonkezelésére kiírt pályázat győztesének. Az ítélet indoklása szerint a HospInvest pályázati dokumentációjához csatolt banki igazolás nem felelt meg a pályázati kiírásban foglaltaknak.
Az MTI által korábban megkérdezett jogászok szerint az ítélet nem érinti közvetlenül a megye és a cég között létrejött szerződést, annak felbontása polgári peres úton kezdeményezhető; ezt meg is tette az egri önkormányzat.

MTI

cimkék

Könyveink