2021. május. 18., kedd - Erik, Alexandra.
hirdetés
hirdetés

Naponta egyszer adott gabapentin hatása

A tíz éve alkalmazott gabapentin standard formáját naponta 3-4 alkalommal szükséges a betegnek bevennie ahhoz, hogy a fájdalmát a gyógyszer előnyösen befolyásolja. 

Az elmúlt évek folyamán kiderült, hogy ez a dóziselosztás óhatatlanul sok kellemetlen mellékhatással jár, amelyek kapcsolatban vannak a gyorsan kialakuló magas és alacsony vérszintekkel. A gyógyszert szedők akár 30%-ában is kialakulhat szédülés, 15%-ában aluszékonyság, 5%-ában perifériás ödéma. Újabban kifejlesztették a gabapentin lassan felszívódó változatát, amely a gyomorból 8-10 óra alatt fokozatosan szívódik fel, és ezáltal lehetővé válik a naponta egyszeri alkalmazása. Ezt az új formulát 452 beteg bevonásával próbálták ki, a vizsgálat 11 hetes, multicentrikus, randomizált, kettős-vak és placebo-kontrollált volt. A vizsgálatba bevont betegekben a postherpeticus neuralgia 6 hónap és 5 év között állt fenn. A fájdalmat előzetesen, gyógyszermentes állapotban pontozásos rendszerrel mérték meg.

A vizsgálat végén megállapították, hogy a naponta egyszer adott gabapentin hatásosan csökkentette a fájdalmakat. Ugyanakkor gyakrabban okozott aluszékonyságot, mint a placebo. Az egyenletesebben alakuló vérszintek következtében a korábban említett mellékhatások lényegesen ritkábban fordultak elő (szédülés 11%, aluszékonyság 5,4%). A vizsgálók végezetül azt véleményezték, hogy e lassan felszívódó gyógyszer az esetek döntő többségében megkönnyíti a betegek mindennapi életét.

Forrás: American Academy of Pain Management (AAPM) 21st Annual Clinical Meeting: Poster 14. Presented September 23, 2010. október 3.

Dr. Szalka András
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!

Csak Kásler Miklós Facebook-posztjából lehet tudni, hogy önköltséges PCR-tesztre kötelezik azokat a tervezhető műtétre váró betegeket, akik nem tudnak felmutatni védettségi igazolványt, noha egy ilyen feltételt csak jogszabályban szabadna előírni.

Változó, hogy egy adott életciklusban biológiailag mennyi testmozgásra van szükségünk ahhoz, hogy testileg és lelkileg is egészségesek maradhassunk. Az ausztrál egészségügyi minisztérium külön útmutatóban teszi közzé javaslatait az idősebb, 65 év feletti korosztály számára.