Minél előbb kapjanak segítséget az eltérő fejlődésű gyerekek!
A családok biztonságérzetét erősíti, ha eltérő fejlődésű gyermekeik minél előbb segítséget kaphatnak, mondta a Miniszterelnökség családpolitikáért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Gyermekút projekt zárókonferenciáján.
Beneda Attila az eltérő, megkésett fejlődésű kisgyermekek hatékonyabb ellátását támogató Gyermekút projektet méltatva azt mondta, még nem volt korábban ehhez hasonló program, amely a gyermekekkel foglalkozó ágazatok szereplőit így összefogná, és ehhez hasonló ágazatközi együttműködést hozna létre.
Szuromi-Kovács Ágnes, a projektet megvalósító Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője kiemelte, küldetésük a családok tájékoztatása, a családbarát szemlélet terjesztése, hogy a vágyott gyermekek világra jöhessenek és szeretettel teli környezetben nevelkedhessenek. Ezt támogatta az öt éve indított, a kora gyermekkori fejlesztést erősítő Gyermekút projekt is, amelyet szeretnék folytatni, tervezik például gyermekkori intervenciós központok felállítását.
Kereki Judit, a projekt menedzsere és szakmai vezetője elmondta, azért indult el a Gyermekút program, mert korábban nagyon nehéz volt az ellátórendszerben megtalálni a megfelelő szakembereket, akik segíteni tudtak a szülőknek a gyerekek fejlesztésében, különösen a három év alatti gyerekek esetében volt nehéz bekerülni az ellátásba. Ezért képzéseket indítottak szakembereknek, támogatták a szülők és a szakemberek együttműködését, és igyekeztek bővíteni a szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Kiadtak módszertani kézikönyveket, protokollokat, szakmai honlapot fejlesztettek, és kialakítottak egy az ágazati rendszereket összekötő informatikai hálózatot is.
Az iskoláskor előtti gyermekek mintegy 17 százalékát érinti valamilyen fokú fejlődési megkésettség vagy eltérés egy nemzetközi kutatás szerint. Ezért rendkívül fontos, hogy a kisgyerekek fejlődési eltéréseit minél korábban felfedezzék és a családot a megfelelő szakemberhez irányítsák. A Gyermekút projekt abban segít, hogy az érintett gyermekek és családjaik, valamint az ellátásukban dolgozó szakemberek időben és megfelelő felkészültséggel kapcsolódjanak be a felismerés, a diagnosztika és a fejlesztés, terápia folyamatába.