hirdetés
2025. szeptember. 09., kedd - Ádám.
hirdetés

Egészségpolitika

Miből, kit, mennyiért?

A magyar felsőoktatás a rendszerváltás óta évente nagyjából a GDP egy százalékának megfelelő összegű állami támogatást kap, normatív finanszírozási rendszerben működik, azaz elsősorban a hallgatók létszáma alapján jár a támogatás.
A kiscsoportos, gyakorlati oktatást igénylő képzésekben általában magasabb összegű a fejkvóta, kisebb viszont a támogatás ott, ahol – elvileg – nagy létszámú előadásokon is meg lehet tanítani a tananyagot. Ennek megfelelően az általános orvosok, a fogorvosok és az állatorvosok oktatása a legköltségesebb: itt 813 ezer forintos éves normatíva jár a hallgatók után, míg például a gyógyszerészképzésben 767 ezer forint. Ennél csak a művészeti és művészetközvetítő mesterképzések drágábbak: itt 1040 ezer forint jár egy-egy hallgató után. A legolcsóbbak a közgazdasági, a jogi, a bölcsész-, a társadalomtudományi, az óvó- és tanító-, illetve a hitéleti képzések: az ezeken a szakokon alapképzésben tanuló hallgatók támogatása 260 ezer, mesterképzésben pedig 455 ezer forint.
 
Ezek a normatívák azonban nem feltétlenül fedezik a képzések valódi költségeit. Már csak azért sem, mert meghatározásuk nem az igényekből indul ki, hanem a lehetőségekből: a rendelkezésre álló pénzt osztják el az intézmények között. Ez a modell ráadásul nem éppen a színvonal emelését ösztönzi, hiszen ebben a helyzetben nem a kiscsoportos elitképzés a kifizetődő, hanem a nagy létszámú oktatás, ezért az egyetemek annyi hallgatót vesznek fel, amennyit csak tudnak. (Ennek is van persze korlátja: államilag támogatott alapképzésre évek óta 56 ezer hallgató kerülhet be. Melléjük az intézmények nagyjából azonos létszámú költségtérítéses hallgatót is felvesznek – ők többszázezer forintos tandíjakat fizetnek, orvosképzésben egymillió forintot is. Néhány éve azonban az intézményeknek meg kell határozniuk egy kapacitásszámot is, vagyis azt, hogy hány hallgatót képesek összességében fogadni – ennél több diákot pedig nem vehetnek föl.)
 
Az Állami Számvevőszék már 2004-ben megállapította, hogy a hallgatói létszám alapján járó finanszírozási rendszer nem a minőséget ösztönzi. Az egyetemeket és a főiskolákat a hallgatói létszám növelésére sarkalló finanszírozási rendszer 1996-os bevezetése ugyanakkor tudatos döntés volt: a diplomások arányát tekintve akkor hazánk a sor végén kullogott Európában; az ezredfordulóra a középmezőnyhöz zárkóztunk föl. A hallgatók száma a négyszeresére – az 1990. évi 101 ezerről 2002-ig 382 ezerre – nőtt, és ma is nagyjából ennyien tanulnak a 69 egyetemen és főiskolán.
 
A felfutással egyidejűleg némi minőségi elem is beépült a finanszírozásba: 2003 óta a minősített oktatók számát is figyelembe veszik a támogatások kiszámításakor. Az oktatási tárca 2008 óta hároméves megállapodásokat köt az intézményekkel, amelyekben az egyetemeknek és a főiskoláknak különböző minőségi fejlesztéseket kell vállalniuk, a támogatás pedig ezek megvalósulása függvényében változhat. Igaz, erről az Állami Számvevőszék tavaly nyáron ismét csak azt állapította meg, hogy „deklarált kiszámíthatósága, tervezett értékőrzése, valamint rögzített teljesítménykövetelményei ellenére az eddigi tapasztalatok szerint nem ösztönzi kellőképpen az intézményeket az oktatás minőségének és a működés hatékonyságának javítására. A megállapodásokban foglalt teljesítménykövetelmények nem egységesek, nem összehasonlíthatóak, ugyanis az intézmények saját maguk választják meg a mutatókat a kritériumokkal együtt, s a fejlődést az intézmények önmagukhoz mérik.”


 
Forrás: Varga Dóra, Medical Tribune
 

cimkék

Könyveink

  • learn more Manuale Pharmaceuticum Novum - második bővített kiadás

    A magisztrális gyógyszerkészítés a gyógyszerészek egyik meghatározó egyedi és kizárólagos...

  • learn more Rurik Imre (monográfia) FÉRFIGYÓGYÁSZAT

    A monográfia a férfiak szomatikus, mentális és szociológiai sajátosságait taglalja, amelyek a "férfiléthez" köthetők,...

  • learn more Tic-taktika

    „A Tourette-szindrómás gyermekek napi gondozása/nevelése nem sokban különbözik más gyermekekétől, azonban a Tourette-szindróma és az esetlegesen ezzel együtt...

  • learn more A fogyasztóra hangolva

    A fogyasztók dühösek, nagyon dühösek! A válság zűrzavarában nyugtalanok és rosszkedvűek: úgy érzik, hogy becsapták és magukra hagyták őket....

  • learn more Ärztliche Kommunikation

    Die Arzt-Patienten-Beziehung erfordert über die alltäglichen Kommunikationsfähigkeiten hinausgehend auch spezielle Kenntnisse. Die alltägliche Praxis...

  • learn more History and Theories of Mind - Neurocognitive Development and Impairments

    The history of cognitive science in combination with the history of psychology is...

  • learn more Kardiológiai szófejtő

    Dr. Szauder Ipoly belgyógyász, kardiológus, hypertonológus, osztályvezető főorvos,  egyetemi előadó, számos publikáció, szakkönyv szerzője,...

  • learn more Betegségek megelőzése és korai felismerése

    A könyv nagy szakmai jelentőséggel bíró kiadvány, mert egyaránt szól az átlagembernek és az egészségügy...

  • learn more Tükröm, tükröm...

    Ha a tükör nem, ez a könyv megmondja, hogy a problémáink elől, önmagunk elől nem tudunk elmenekülni. A Zsigmond Márta-médiadíjas újságíró, költő és...

  • learn more Fül-orr-gégészet fej-nyak-sebészet

    A tankönyv összefoglalja a fül-orr-gégészetben és a szakma határterületein az utóbbi évtizedekben lezajlott diagnosztikus és...

  • learn more Professzionalizmus a pszichiátriában

    Amit gyakran a betegre nézve „gyógyító körülménynek” neveznek a medicinában, az valójában az orvos professzionalizmusának...

  • learn more Ars neurologiae

    Régiesen szólva, idegorvos vagyok. Bármit tanultam vagy csináltam ezen kívül, a világ látását számomra a foglalkozásom határozza meg. Mielőtt...

  • learn more Az egészség, az egészségügy négy éve 2010-2013

    Milyen helyzetben van az egészségügy? Mennyire egészséges a magyar lakosság? Vagy menyire beteg? Mi történt az...

  • learn more Onkológiai kézikönyv

    Ez a könyv szakvizsgára készülő fiatal orvosok ötleteként született meg, akik azt kérdezgették maguktól: hogyan is tudhatnánk a választ az...

  • learn more Az Önök Bizottsága

    Ebben a sorsfordító korszakban mit jelentett az amerikai pszichoanalitikusok kezdeményezésére 1938-ban létrehozott szervezet, az Emergency Committee on...

  • learn more Útmutató a fogorvosnak való segédkezésben

    „E könyv célja, hogy az assistálással foglalkozni akarót az e pályán szükséges alapfogalmakkal megismertesse és megadja...

  • learn more Pszichiátria - másképp

    A szerző mindazoknak ajánlja könyvét, akik kapcsolatba kerültek a pszichiátriával, akár mint vizsgázók, akár mint terapeuták. A könyv...

  • learn more Korszerű gyakorlati irányelvek az elsődleges orvosi ellátásban

    Könyvünket az elsődleges ellátásban dolgozó klinikusoknak ajánljuk, de nemcsak a...

  • learn more Jó étel, jó élet

    "Elakadt a táplálkozás útvesztőjében? Ez a kézikönyv segít a fiataloknak, kezdő háziasszonyoknak, babás családoknak és mindenkinek, aki szeretteinek,...

  • learn more Orvosi latin szógyűjtemény

    A szótárban a címszavak összeállításánál irányadó szempont az volt, hogy a tanuló megtalálja benne azokat a szavakat, amelyek a további...