hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.

Költségvetés 2012

A tervek szerint jövőre egy fillérrel sem jut több a háziorvosoknak, miközben a Széll Kálmán Tervben foglaltaknak megfelelően megkezdődik a gyógyszerkassza visszavágása is. A rokkantnyugdíjak finanszírozása a nyugdíjbiztosítási alapból ismét visszakerül az E-Alapba, ahol egyébként 2007- ig elszámolták.

Jövőre változatlanul 81 milliárd forint jutna a háziorvosi ellátás finanszírozására – derül ki a MedicalOnline birtokába került költségvetési tervből, amelyen az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) kalkulációi mellett szerepel a közigazgatási államtitkári értekezlet javaslata (ÁÉK) is.

 Ez utóbbi testület elé a kormányülést közvetlenül megelőzően kerülnek a döntésre váró anyagok. Ami a fenti tételt illeti, mindkét szervezet hasonló összeggel számolt. Máshol sincs túl éles ellentét, kivéve a kritikusnak ígérkező gyógyszerkasszát.

A jövőt vázoló költségvetési terv szerint 358,5 milliárd forintot fordítunk idén a
gyógyszerek ártámogatására – bár ez az összeg a szakértők szerint ténylegesen
elértheti a 370-380 milliárdot is. A tényleges, „nettó” ráfordítás azonban lényegesen kevesebb, még a 300 milliárdot sem éri el, 295-297 milliárd, a fennmaradó részt ugyanis a gyógyszergyártók különböző jogcímeken eszközölt befizetéseiből fedezi az OEP.

Ami a 2012-es évet illeti az egészségpénztár „nettó” 241, az ÁÉK viszont csak
219 milliárd forinttal számol, vagyis épp azt a 80 milliárd forintot vennék
el az idei kasszából, amennyi megtakarítási célként a Széll Kálmán Tervben
is szerepel. (Az SZKT jövőre 83, 2013-2014-ben 120 milliárddal költene
kevesebbet járulékbevételből gyógyszerártámogatásra az idei esztendőhöz
képest.) Ehhez az összeghez társulnának a gyártói befizetések. Ezen a címen
az OEP 20, az ÁÉK 43 milliárd forintos bevétellel kalkulál – meglehetősen
alábecsülve e tételt, hiszen a gyógyszercégek, bár még nem is értünk az esztendő
végére, idén már eddig is közel 60 milliárddal járultak hozzá a gyógyszerek
ártámogatásához. Egyes feltételezések szerint a cégek befizetéseinek alábecslése
a jövő évi gyógyszerpiaci történések kiszámíthatatlanságával magyarázható,
gyanakvóbb kommentárok viszont úgy vélik, az itt fel nem tüntetett többletet
esetleg az egészségügy más területein szeretnék felhasználni. Jövőre majd
eldől…

Nem jó hír a különböző okok miatt méltányossági gyógyszerellátásra
szorulóknak, hogy ezt a tételt épp a felére vennék vissza, az idei 6-ról
3 milliárdra. A speciális beszerzésű gyógyszerekre, ami lényegében a
vérkészítményeket jelenti 10 milliárd forintot költenének.

A laboratóriumi vizsgálatokra ugyan annyi jutna mint idén – közel 20 milliárd -,
mint ahogy egy fillérrel sem fizetnének többet a 2011-es 23 milliárd forintnál a művesekezelésekért. Az úgynevezett összevont szakellátási kassza – amelyből a kórházi kezeléseket, s a járóbeteg szakellátás költségeit finanszírozzák – viszont az idei 561,7 milliárd forintos kiadással szemben 617,6 milliárd forinthoz jutna a közigazgatási államtitkárok szerint, míg az OEP 15 milliárddal kevesebbet szán e célra.

Az idei tervekhez hasonlóan a 2012-esek is azt mutatják, hogy a politika változatlanul feneketlen zsáknak tartja az E-Alapot. Mással nehezen magyarázható, hogy változatlanul innen fizetik a gyermekgondozási díj több mint 91 milliárdját, s e kifizetések nyugdíjjárulékát is, további 22 milliárd forintot.

Érdekes fordulat az egészségbiztosítási kassza amúgy is meglehetősen hektikus történetében, hogy jövőre ismét az E-Alap tartalmazza a rokkantnyugdíjak kifizetésére szánt összeget. E tételt, mondván, hogy értelemszerűen nem itt van a helye, 2007-ben tették át a nyugdíjbiztosítási alapba. Azt, hogy az újabb helycsere mennyire rímel a kormány,” talpra állítjuk a nyugdíjrendszert, s az egészségügyet” szlogenjéhez ma még nem tudni, idővel biztos kapunk rá magyarázatot.

Horváth Judit
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)

Könyveink