Jön az intelligens ellátás korszaka
Ma már nemcsak innovatív megoldásokat keresnek a szakemberek, hanem az ellátást eredményessé, költséghatékonnyá és betegközpontúvá is akarják tenni. Erre az intelligens egészségügy megteremtése ad esélyt, írja a HáziPatika.
Ma az egészségügy csodálatos diagnosztikai megoldásokat alkalmaz, fantasztikus műtéti technológiákat, intelligens implantátumokat és személyre szabott gyógyszereket, de szükségesek ezek, ha ennyire drágák? A Deloitte tanácsadó multi elemzése szerint előnyünkre fordíthatjuk ezt a helyzetet, és egyszerre lehet az egészségügy igen fejlett és költséghatékony. Íme az egészségügy fejlődésének fő trendjei 2018-ban!
Mivel a fejlett országokban a lakosság elöregszik (ahogy ezt Magyarországon is tapasztaljuk), az egészségügyi ellátás iránti kereslet fokozatosan nő, azaz bővül a piac. Ez a technológiai és a klinikai fejlődést ösztönzi, ami a képzettebb munkaerőre nyíló igény miatt tovább emeli a költségeket. Az egészségügyi szervezetek ezért kénytelenek költségcsökkentő intézkedéseket bevezetni, például újfajta személyzeti modellek kidolgozásával, a fekvőbetegek járóbeteg-ellátásra átállításával, illetve az adminisztratív és ellátási költségek csökkentésével. Ezenkívül új bevételi forrásokra kell szert tenniük, például a szellemi tulajdon haszonra váltásával, vegyes vállalatokba való befektetéssel, új vállalkozások és filantróp szervezetek alapításával.
Az egészségügyben érintett szervezetek reformpolitikák bevezetésével a mennyiségtől az érték felé mozdulnak, olyan programokat indítanak, amelyek a működési hatékonyságot, a technológiahasználatot, a lakossági egészséggondozást, a jóllétet és az egészség társadalmi meghatározó tényezőinek (például az a menő, aki nem túlsúlyos) kontrollálását célozzák.
A sikeres átmenet az értékorientált ellátásra megkívánja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók a lakosság teljes körű (holisztikus) egészségére figyeljenek, azaz a megelőzéstől a kezelésig, illetve az egyes emberekétől a lakosság egészségéig mindenre ügyeljenek. Az egészségügyi szolgáltatóknak pedig meg kell nézniük, hogy van-e lehetőség az adatok és elemzések alapján álló innovatív ellátási modellek bevezetésére.
Az egészségügyi rendszerek világszerte átfogó szakpolitikai és szabályozási célok szerint működnek. A minőségi ellátás, a betegbiztonság, a csalás elleni fellépés vagy a számítógépes fenyegetések enyhítése mind e körbe tartozik. A jobb diagnosztikát és személyre szabottabb terápiás eszközöket kínáló digitális egészségügyi megoldások például komoly adatvédelmi kihívásokkal járnak. A sajátossága ennek a helyzetnek, hogy a legnagyobb fenyegetés éppen a leginkább egészségtudatos betegeket éri.