hirdetés
2024. november. 05., kedd - Imre.

Cserháti: „a finanszírozás, segédeszköz- és fejlesztéspolitika továbbra is hozzám tartozik”

„Magasabb szemszögből érkezve”, új látásmóddal kiderülhet, hogy a gazdasági nehézségek ellenére vannak még lehetőségei az egészségügyi intézményeknek – derül ki a többi között az ágazat finanszírozásáról, problémáiról és az előtte álló feladatokról szóló interjúból. Cserháti Péter miniszteri biztossal beszélgettünk.

– Ön nemrégiben még a tárca helyettes államtitkáraként egyengette az egészségügy helyzetét. Most intézményvezetőként a saját bőrén érzékeli, hogy ez mennyire sikerült. Jobban érzi magát ebben a helyzetben?

– Ezt nem mondanám, de nem is így közelíteném meg a kérdést. A váltás egy szerves folyamat része volt, hiszen utódom, Beneda Attila korábban háziorvos volt, három évig kabinetfőnök, így elsősorban az alapellátási illetve politikai típusú ügyeket vitte a tárcánál. Nekem inkább szakmai munkát kellett végeznem, de most karakteresen inkább a háziorvoslást érintő kérdések lesznek napirenden.

– Miniszteri biztosként továbbra is részt vesz a jogszabályok előkészítésében.

– A finanszírozás, segédeszköz- és fejlesztéspolitika továbbra is hozzám tartozik, ami a 2007-13-as ciklus végével és a 2014-20-as  tervezésének felpörgésével bőven ad munkát.

Költségvetés már van; hogyan látja, milyen év vár az anyagiak szempontjából az egészségügyre? Bejelentették már, hogy idén 18,2 milliárdos többlet jut az ágazatnak, de azt is tudjuk, hogy a finanszírozást nem sikerült oly módon átalakítani, ahogyan azt a szakma nagy része szerette volna, például az egy esetre jutó alapdíj akár megfelelő szorzókkal történő megemelésével, hiszen alapvetően forráshiány van...

– A szakellátás már az év elején többlethez jutott, az alapellátás tízmilliárdos többletforrásának felosztásáról folyik a közigazgatási egyeztetés. Tudjuk, hogy az intézmények valószínűleg újra növekvő tartozásállománnyal fejezték be a múlt évet; a most már havonta monitorozott, januári adatokat nemsokára látni fogjuk. A tavaly juttatott konszolidációs összeg nem nullázta le az intézmények adósságát, ami érződik a kórházak napi gyakorlatában is. A GYEMSZI közbeszerzéseinél a gyógyszerköltségek valóban csökkennek, de mindezek mellett szükséges az is, hogy azok kifizetése időben történjen

 – Mindez persze nem baj.

 – Nem, csak egy vezetőnek ilyenkor mérlegelnie kell, hogy ezt hogyan biztosítsa feszes gazdálkodási helyzetben.

– Mit lehet tenni egy ilyen helyzetben?

– Magam is átélem mindezt, persze új szemmel, s azt látom, hogy azért vannak kisebb játékterek az intézményen belül is. Szinte minden kórházunknak vannak speciális adottságai, ezért azt tartom fontosnak, hogy mindazokat a lehetőségeket, amelyek az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetet (OORI) jellemzik, kihasználjuk. Ha kell, akkor a segédeszköz-gyártókkal legyünk jó kapcsolatban, akik ott végeznek kutatásokat és értékesítenek különleges eszközöket is. Vagy szóba jöhetnek a tartósan ott lévő betegek számára postai vagy büfészolgáltatást nyújtók: mindez ugyan nem a kórház lényege, de ha ezeket a kapcsolatokat jól felépítjük, abból olyan bevételek származhatnak, amelyekkel például humánerőforrást tudunk megtartani. Az ott dolgozó gyógytornászok, szakpszichológusok, logopédusok ennek az intézménynek a húzóerői, akik miatt a legsúlyosabb, intézményi rehabilitációra szoruló betegeket oda utalják… Logikus volna hát, hogy az ember egy intézmény fő értékét „tartsa karban”..

Legutóbb az államtitkár úgy beszélt többek között az OORI-ról is, mint amelynek szolgáltatásait például jól el lehet adni, kiajánlani a gyógyturizmusnak.

– Meglepő élménye az elmúlt heteknek, hogy van megkeresés szép számmal. Nem tudom, hogy mindez az uniós irányelv életbe lépésével függ-e össze, csakhogy kapacitásproblémáink vannak, csaknem száz százalékban teltek az osztályok, így elég nehéz lenne ágyakat felszabadítani a külföldi forgalom számára. Nagy a területünk, vannak épületeink, ahol adott esetben tudnánk többlet hotelszolgáltatást nyújtani.

Csakhogy tulajdonképpen rosszul járnának, mert csak az OEP által térített díjat kérhetnék el a külföldiektől

– Eddig még nem kerültünk szembe ezzel a dilemmával, mert az említett okokból eddig nem tudtak eljutni a tárgyalások. Nyilvánvaló, ha valakik komolyan szeretnének velünk kooperálni, akkor muszáj lesz valamilyen fejlesztésbe, felújításba fognunk, mert ma nem tudjuk kielégíteni az igényeket.

– Ez az év hozhat még valamit az intézmények konyhájára, akár a választások miatt? Vagy Ön elegendőnek tartja, ami eddig történt?

– Ágazatunk elég egyértelmű, „evidenciákkal bizonyított” számokkal rendelkezik arra nézve, hogy például a migráció megfordítása érdekében tett küzdelmes lépéseknek van hasznuk. Mindez nagyon nagy dolog, mert számos humán ágazatban nem könnyű mérni az eredményeket.

De láthatóan ezt az előnyt nem tudja kihasználni az ágazat...

– Pedig ki kellene használnunk, mert a kérdésnek különleges aktualitást ad, hogy a rezidens ösztöndíjból kilépők megtartása mellett a Ratkó-korszakban született, a közeljövőben még nagyobb számban nyugdíjba vonuló kollégák pótlását is előre terveznünk kell. Azért érdekes ez, mert az elmúlt években végrehajtott strukturális-tulajdonosi átalakítás nagy törést nem okozott a rendszerben. Túl vagyunk rajta, illetve már csak „csiszolni” kell – például a járóbeteg-ellátásban. A legtöbb politikai izgalmat kiváltó kérdés tehát eldőlt, nem ideértve a finanszírozást, így az ágazatnak esélye van arra, hogy a választásokat követően ne változzanak megint más irányba a folyamatok. Ilyen nem nagyon fordult elő a rendszerváltozás óta eltelt huszonvalahány évben, és ezt jó lenne kihasználni.

Forrásbővítésre akkor is szükség lenne, ha hosszú távon lehet(ne) tervezni az egészségügyben. A következő ciklusban az uniós források is szűkülnek ezen a területen, sarkosan fogalmazva kétséges az idei béremelés fedezete, és szakemberek szerint tavaszra újra adósságválságba juthatnak a kórházak. Igaz ez annak ellenére, hogy a finanszírozásban a mostanit megelőzően rég nem volt kódkarbantartás, s utoljára talán Székely Tamás miniszter emlegette a befogadások újragondolásának szükségességét, most pedig elindultunk erre.

Igen. A mostanában elfogadott finanszírozási és gyógyszer-befogadási csomag is jó példa arra, hogy lehet javítani a betegellátáson, az intézmények helyzetén. A fejlesztéspolitikában a legizgalmasabb kérdés most egy egészen más logika beindítása. Láthatóan már nem ágazati büdzsékben kell gondolkodni, mert ez kevésbé létezik a 2014-20-as ciklusban, hanem feladatokban és terhekben. Az ágazatban a fekvőbeteg-ellátás szinte teljesen állami kézben van; a kórházak vesztesége így az államháztartásban jelentkezik. Mivel az intézményeink – szemben pl. az iskolákkal vagy a színházakkal – nyáron is non-stop mennek, ezért nagy energiát használnak fel a hőségben, (műtő, intenzív, képalkotás, liftek, légkondicionáló, stb.). Ezért szerintem masszívan „rá kell feküdnünk” az energetikai típusú beruházásokra. A jövőben a konvergencia régiókban már nem az infrastruktúra átalakítása lesz a fő feladat, hanem az, hogy miként lehet az üzemeltetési költségeket optimalizálni. Közintézmények számára jelentős KEHOP források nyílnak meg, de szóba jöhetnek a gazdasági operatív programok is az új források elnyeréséhez. Ezekre kell nagyon odafigyelnünk; ezért is vállaltam miniszteri biztosként a fejlesztéspolitika ágazati irányítását április 30-ig. A döntések az elkövetkező hónapokban születnek, így az ágazatnak ezekben az ügyekben markánsan kell megjelennie éppen a köz érdekében.

Mi lesz a bérfejlesztés folytatásával?

– Az alapellátás idei fejlesztése mellett fontos a hosszútávú preferenciák meghatározása, hiszen az első ösztöndíjat kapott rezidens kollégák nemsokára kilépnek a rendszerbe – őket menedzselni kell tovább, éppen mert a Ratkó-hullám veszélye a nyugdíjas orvosok körében is fokozott. A finanszírozásban pedig végig kell mennünk azokon az utakon, hogy csak a valóban indokolt tevékenységet ösztönözzük, ami pedig nem ilyen, az ahhoz kötődő „érdekeltséget” csökkentsük, továbbá tegyük tisztába az egészségügyi valamint szociális feladatok végzésének kérdését.

Most már van lehetőség kifogadásra is.

– Igen, az úgynevezett krónikus szorzók esetén már erre is lehetőséget ad a rendszer, ám az úgynevezett csillagos HBCS vagy indexált OENO esetében továbbra is ellentmondásos a helyzet. Azt mondhatjuk, ma már tétje van annak, hogy meg kell tartani az ilyen feladatokhoz a tudást biztosító kollégát, a minőséget, ha pedig ez nem megy, akkor le kell vonni a konzekvenciát, és egy szinttel lejjebb lépni.

Az ön véleménye szerint tarthatók az új szakmai minimumfeltételek?

– Ami decemberben történt, az egy másfél éves korrekciós igény célba juttatása volt, miután a 2012-es struktúraváltás hangulatában emberi és szakmai igények fogalmazódtak meg, melyek aztán szembesültek a menedzsmenti valósággal. Az egyeztetések nem voltak könnyűek – főként a sürgősségi, intenzív osztályos vagy a PIC-ellátásban –, de a számok most már a betarthatóság közelében járnak. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy sok uniós beruházás ér most célba pl. a sürgősségi ellátásban, ám amikor ezek elindultak, 2010-11 környékén, még a korábbi feltételek voltak érvényben. Ezeknek a fejlesztéseknek a beindítását a 2012-es jogszabály változás nem könnyítette meg. Azt reméljük, hogy a mostani rugalmas rendszerrel, ami szerint alaplétszámot kell biztosítani, s akkor kell fejleszteni, ha nő a forgalom, betarthatóbb lesz a jogszabály a hamarosan tömegével átadott új sürgősségi osztályokon is. Azt kell mondjam, az új szabályokkal javítottunk a paramétereken, de nem vitás, hogy a minimumfeltételek rendszere nagyon problémás. Mindezt sok helyütt a világon másképp csinálják már, véleményem szerint arról azonban nem mondhatunk le, hogy a rendszer sok hibája mellett a társadalmi igazságosságot szolgálja a betegellátásban.

Nyilván ez a célja annak is, hogy egyre több nagy értékű gyógyszert, eszközt, terápiát vonnak be a tételes finanszírozás körébe, amely az IME decemberi konferenciáján elhangzottak szerint sikeres megoldásnak tűnik, a szűkülő források ellenére is. Gyakorló szakemberek ugyanakkor azt mondják, mindez hosszú távon finanszírozhatatlan.

– A tételes finanszírozásba bevont ellátások köre jócskán megnőtt: a korábbi 40 milliárd helyett ma már mintegy 70 milliárdot költ így el a biztosító. Ez a növekedés döntően a Széll Kálmán Tervvel függött össze, amikor a járóbeteg-ellátásból a fekvőben adhatóba soroltunk át drága onkológiai, reumatológiai, biológiai készítményeket. A tételes kassza kézben tartása valamelyest könnyebb, mint a járóbeteg kasszáé; az OEP tételesen számol el az intézménnyel, minőségmenedzsmentet és esetkontrollt tud végezni, ám itt is léteznek erőforrás-kérdések. Az OEP-et is sújtja, hogy csak nehezen tud a piacról olyan minőségű szakembergárdát beszerezni, amely „versenytársa” lehet a gyógyításban dolgozóknak. Ugyanez igaz egyébként a járóbeteg-gyógyszerkasszánál is. Ahogyan én látom, probléma inkább abból származik, hogy nem teljesen koherens a speciális tevékenységek és eljárások rendszere az intézményi progresszivitási szintekkel. Ennek a kettőnek ugyanis össze kéne függnie, sőt egymásból kell(ene) következnie. Számos esetben kerültünk szembe azzal, hogy miközben az egyik oldalról, a szakmával egyeztetett módon megrajzoltuk egy-egy ellátás progresszivitási térképét, a másik oldalról ezt mondjuk a csillagos HBCS-rendszer átírta, s esetleg olyan neurológiai osztály végezhetett így agyi trombolízist, amelynek egyébként a legalacsonyabb volt a progresszivitási besorolása. A decemberi rendelet csomagban most megtörtént ezek korrekciója: az a három kórházi osztály, amelyek eddig alacsonyabb besorolású volt, magasabb progresszivitási szintre kerül, viszont azt is kimondja már a jogszabály, hogy 1-es szinten nincs lehetőség trombolízisre. De nem ez az egyetlen példa. Számos területen el kell még rendeznünk az ehhez hasonló anomáliákat – sokszor azért, mert egy speciális szer felírására jogosult szakember fogja magát és Nyugatra, vagy akár egy másik kórházba távozik. Ilyenkor ugyanis megszűnik a minimumfeltétel emberi oldala…

Nemrégiben azt lehetett hallani, hogy Győrben az összes traumatológus felállni készül…

…ami ellátási problémát jelent. Budapesten tipikusan pl. az érsebészet ilyen terület: nemigen tudják az ügyelethez szükséges létszámot produkálni, így az intézmények „licitálnak” az érsebészekért.

Mit csinálnak, ha elmennek a szakemberek egy másik helyre, de ott nincs megfelelő progresszivitási besorolás és minden borul?

 – Egyeztetünk. Az éppen folyamatban lévő jogszabályváltozás rögzíti majd, hogy miként kell megoldani a budapesti sürgősségi ügyeleti rendben az akut helyzeteket. Hogy kit hová lehet szállítani, azt eddig az ún. Központi Ágynyilvántartó (KÁNY) mondta meg – kicsit hézagos jogi alapon. Mostantól viszont, ha valahol áramkimaradás, szennyvízbetörés vagy bármi akut dolog történik, akkor az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ) kell gyors döntést hoznia a teendőkről. Ehhez persze az is kell, hogy az OMSZ rendelkezzen olyan információkkal, amelyeket egyelőre még az OEP és az Országos Tisztifőorvosi Hivatal sem teljes mértékben bír.

Köbli Anikó
a szerző cikkei

Könyveink