Betegtájékoztatási modellprogram az Uzsokiban
Jelenleg már tart a betegek bevonása abba a pilotprogramba, amelyet a fővárosi Uzsoki Utcai Kórház indít az Advance Medical Hungary Kft. közreműködésével annak érdekében, hogy mások számára is követendő modellt nyújthasson a diabéteszetes, az onkológiai és a pulmonológiai betegek megfelelő tájékoztatásához.
A program előkészítése májusban kezdődött, s előreláthatóan jövő márciusig tart. Célja egy olyan modell kialakítása, amelyben a betegeket a lehető legjobban tájékoztatják betegségükről, ellátásuk lépcsőiről, az alkalmazott terápiáról, valamint saját feladataikról a saját kezelésükben. A pilotot a betegek ellátását végző orvosok és nővérek bevonásával végzik, így reményeik szerint mindez segítséget nyújt majd a betegeknek és hozzátartozóiknak a betegség terheinek elviselésében és az egészséges betegségtudat kialakításában is.
A modell kialakítását a többi közt az indokolja, hogy az orvos-beteg találkozások során az egészségügyi szakemberek túlterheltsége miatt a betegek edukációjára szánható idő kevés, ráadásul a betegek a felfokozott pszichés helyzetben a megkapott információknak csak egy részét tudják feldolgozni. A mindennapokban ugyan számos kérdés vetődik fel bennük betegségükről, a terápiáról, a helyes életmódról, ám ezeket rendre csak a következő találkozáson tudják tisztázni a szakemberekkel. Tapasztalatok szerint sok esetben addigra el is felejtik kérdéseiket, esetleg az adott helyzetben nem merik feltenni azokat.
Pedig a kellő tudatosság és az információ hiánya miatt sok beteg nem megfelelően alkalmazza a terápiáját, idő előtt abbahagyja, vagy akár el sem kezdi a kezelést, és nem teszi meg a szükséges lépéseket az eredmény maximalizálása érdekében.
Az Uzsokiban a közeljövőben induló programban három betegségcsoportba tartozó betegeket szeretnének a megszokottnál jobban tájékoztatni egy később más intézmények számára is követendő modell keretében. Szeptember és október hónapok során mintegy 40 2-es típusú diabéteszes beteget, 20-20 asztmás, illetve COPD-s, valamint körülbelül 40 orális terápián lévő onkológiai beteget vonnak be a pilotba. A páciensek részletes programleírást kapnak, terápiás naplót vezetnek. Kéthetente, négy hónapon át – az előzetes felmérésből származó információk alapján – telefonon tájékoztatják őket a megadott témakörökben, s egy telefonos tanácsadó orvos végigkíséri őket a folyamaton. Az onkológiai és pulmonológiai betegek számára pszichológus telefonos tanácsadás, valamint mentális csoport is elérhető, míg a diabéteszes és onkológiai betegek dietetikus telefonos tanácsadást is kaphatnak azon túlmenően, hogy bármely páciens a munkanapokon 8 és 18 óra között az Advance Medical orvosi tanácsadó vonalát is felhívhatja.
Az Advance Medical orvos tanácsadóktól független munkatársa a program végén telefonon felhívja a betegeket, és kérdőív segítségével méri fel elégedettségüket. A program eredményeit egyébként is folyamatosan mérik, a visszajelzéseket feldolgozzák, így módjuk nyílik a modell folyamatos fejlesztésére.
A témáról részletesebben Ficzere Andrea, az Uzsoki főigazgatója beszél a PPH Media két konferenciáján is:
a szeptember 28-ai Gyógyszerkommunikációs konferencián A betegfelvilágosító programok szükségessége az orvos szemszögéből címmel tart előadást,
a Medical Tribune október 19-ei Válaszúton – Konszenzust! konferenciáján pedig Egy lehetséges fejlődési irány: a betegközpontú kommunikáció címmel hallgathatják.