hirdetés
2025. január. 22., szerda - Vince, Artúr.

Az élmény, ami megkülönböztet

Az egészségügyi szolgáltatások területén egyre inkább jellemző, hogy a páciensek a kiemelkedő színvonalú szolgáltatások mellett keresik és el is várják, hogy a teljes szolgáltatási út egyben élmény is legyen. Ez nem egyszerű feladat, és bár az egészségügyben a páciensélmény-tervezés ugyan jóval összetettebb, mint más területeken az ügyfélélmény-tervezés, de mégsem lehetetlen – derült ki a Positive Health & Care egészségügyi szolgáltatóknak szervezett szakmai workshopján.

Első pillantásra kihívást jelenthet élményként definiálni az egyészségügyi szolgáltatásokat, de fontos azonban felismerni, hogy az egyre bővülő egészségügyi szolgáltatói szektorban már nem „csak” betegekről beszélünk, hanem páciensekről is, akik tudatosan tesznek egészségük megőrzéséért. Ennek megfelelően érdemes újragondolni, hogy mikor beszélünk „pusztán” a betegút tervezésről és mikor a betegút tervezését is magába foglaló páciensélmény-tervezésről.

Az egészségügyi marketing talán legfontosabb feladata ennek felismerése és hatékony megoldások kidolgozása az egészségügyi szolgáltatók számára. A Positive Health & Care november végén rendezett workshopján az adatinformált digitális marketing eszközeit kihasználó módszertant mutatták be.

Az élmények tervezhetőek

A páciensek által megélt élmény mértéke nem más, mint a páciensek elvárásainak és megélt élményeinek hányadosa. Minél magasabb az elvárás és minél alacsonyabb a megélt tapasztalat, annál alacsonyabb a páciensélmény. A kihívás tehát az, hogy egyszerre menedzseljük a páciensek elvárásait és a megélt tapasztalatokat.

A tapasztalat a betegútból ered, vagyis abból, hogy a páciensek ennek során mit is éreznek hasznosnak és fontosnak, minek tulajdonítanak személyes értéket. Ahogy Horváth Krisztina, a Positive Health & Care ügyvezetője kiemelte, a páciensélmény-tervezés nagyon fontos része a páciensúton átadott értékek tudatosítása a páciensben. Mindebben fontos szerepe van a digitalizációnak, ami egyértelműen a folyamatok állandó mérését és elemzését jelenti, amihez elengedhetetlen a folyamatos és következetes adatgyűjtés és feldolgozás.

Folyamatos elemzés = folyamatos fejlődés

A páciensélmény tervezés első lépése az elérendő üzleti cél meghatározása, a cégen belüli folyamatok elemzésével. Ennek része az adatok következetes gyűjtése és elemzése is. Ezeket kinyerhetjük a weboldalról, az online időpont-foglaló rendszerekből, a közösségi médiából, az applikációkból, a CRM-rendszerekből vagy az online kérdőívekből. Így már láthatóak lesznek, hogy a betegút mely pontjai igényelnek beavatkozást.

Ma már szerencsére sokan elemzik aktuális piaci és pénzügyi helyzetüket, a betegszámot, a lezárult és folyamatban lévő kezelések számát, ám ez csak azt mutatja meg, hogy az adott vállalkozás üzletileg hol áll, arra viszont nem ad választ, hogy jó-e amit csinál? Ahhoz, hogy valaki a páciensek szemével lássa működését, betegút-alapú elemzésre van szüksége.

Olyan „figyelmeztető jelekre” is rátalálunk, amelyek például páciensek elvesztésére, nem optimális szolgáltatási körre utalnak – derült ki a Positive Health & Care workshopján
Olyan „figyelmeztető jelekre” is rátalálunk, amelyek például páciensek elvesztésére, nem optimális szolgáltatási körre utalnak – derült ki a Positive Health & Care workshopján

Ennek lényege, hogy az egyes pácienseket végigkövetjük a betegút minden egyes lépésén, még akkor is, ha ezen nem lineárisan halad, azaz például más szolgáltatást is igénybe vesz, lemondja vagy átütemezi kezelését, esetleg behívja családtagját is stb. A betegútról letérő betegek adatalapú követése is nélkülözhetetlen, hiszen csak így bizonyosodhatunk meg arról, hogy át tudjuk-e adni számára az eltervezett élményt. Ennek során azt kell megvizsgálni, hogy miért „siklott ki” a betegútról és milyen módszerekkel terelhető vissza.

A kapott információk alapján már nem csak azt lehet elemezni, hogy az adott időpillanatban hol áll a szolgáltató, de az is kiderül, hogy mennyire szolgálja az aktív páciensállomány a hosszútávú üzleti célokat, mennyire ideális a szolgáltatás páciensösszetétele. Ez alapján már lehet változásokat eszközölni, például a betegút lépései között eltelt idő csökkentésével vagy a személyzet képzésével, tréningjével. 

Pontosabb szegmentáció és célzás

Az üzleti célokat jól szolgáló szegmentáció és célzás szempontjából tudnunk kell hol járunk, mi történt eddig, mik a legfontosabb ok-okozati kapcsolatok. Ezeket az elemzéseket célszerű elvégezni úgy is, hogy az egyes pácienseket saját betegútjukon kísérjük végig, így pontosabban és hatékonyabban tudunk célcsoportokat kialakítani és megcélozni, de olyan „figyelmeztető jelekre” is rátalálunk, amely például páciensek elvesztésére, nem optimális szolgáltatási körre utalnak.

Egy ügyfelünknél négy éve végezzük a betegút optimalizációt, amelynek köszönhetően az elmúlt két évben negyedével nőtt a páciensakvizíció és harmadával a konverzió. A betegút 15 nappal lerövidült, az aktív páciensek száma 41%-kal emelkedett, miközben a lemorzsolódást 28%-kal csökkentettük. Ennek legfontosabb eszköze a rendszerezett, digitális adatgyűjtés volt, amely lehet a recepcióspultnál elhelyezett digitális pult, a hirdetésbe ágyazott QR-kód vagy a közösségi médiában a hozzászólások alakulása – magyarázta el Horváth Krisztina. 

Könyveink

  • learn more A gyógyszerészet kialakulása és fejlődése

    A könyv átfogó képet nyújt a gyógyszerészet kialakulásáról és fejlődéséről az őskortól napjainkig. A szerző...

  • learn more A gasztroenterológia története

    Az orvoslás önálló, sajátos arculattal rendelkező területe az egyetemes tudománynak, és szerves része az általános...

  • learn more Social dreaming

    Social dreaming – bizarr ötlet, hiszen csak egyes emberek álmodnak, és álmaikkal pszichoanalízisben „dolgoznak”. A social dreaming azonban más...

  • learn more Funkcionális anatómia

    A tankönyv a hallgatók számára biztosítja azon az ismereteket, melyek elsajátítása lehetővé teszi a szakmai tárgyak megértését,...

  • learn more Képes szimmetria

    A Széchenyi-díjjal kitüntetett, kémiával foglalkozó, nemzetközileg elismert akadémikus szerzőpáros könyve pontosan és ugyanakkor közérthetően,...

  • learn more Diabeteses neuropathia

    A diabeteses neuropathiáról szóló, jelenleg rendelkezésre álló könyvek nagy része terjedelmes és nincs olyan zsebkönyv, mely a diabeteses...

  • learn more Csoportdinamika

    Ez a könyv Rudas János harmadik műve a csoportokról. Aki korábban tanulta és gyakorolta az önismereti, személyiségfejlesztési, emberierőforrásfejlesztési...

  • learn more Ars neurologiae

    Régiesen szólva, idegorvos vagyok. Bármit tanultam vagy csináltam ezen kívül, a világ látását számomra a foglalkozásom határozza meg. Mielőtt...

  • learn more A születéstől az élhető filozófiáig

    Bagdy Emőke Professzor asszony ajánlásából az NKA pályázati támogatásához: Tornyossy Mária könyve nagy tapasztalatú...

  • learn more A belgyógyászat alapjai fogorvosok számára

    Számos belgyógyászati kórállapotban jelentkezhetnek szájüregi manifesztációk, és megfordítva, sok primer fogászati...

  • learn more Mi is emberek vagyunk

    A húsz interjút és egy szívinfarktus személyes történetét tartalmazó könyv orvosok nyilatkozatai alapján mutatja be a száz sebből vérző magyar...

  • learn more Pirula a patikamanó - Marci elesik

    A Galenus Kiadó – a Patika Magazin kiadója - mesesorozatot jelentett meg Pirula, a patikamanó  sorozatcímmel 2-4 éves gyerekek...

  • learn more Language Abilities in Williams Syndrome - Neurocognitive Development and Impairments

    The book presents a set of ten carefully designed experimental studies...

  • learn more Rurik Imre (monográfia) FÉRFIGYÓGYÁSZAT

    A monográfia a férfiak szomatikus, mentális és szociológiai sajátosságait taglalja, amelyek a "férfiléthez" köthetők,...

  • learn more Odú vagy kelepce?

    Hogy kik is vagyunk, mit akarunk az élettől és mi a szerepünk a világban, azaz identitásunk, mindegyikünk számára fontos kérdés. Valódi önmagunk...

  • learn more Jó étel, jó élet

    "Elakadt a táplálkozás útvesztőjében? Ez a kézikönyv segít a fiataloknak, kezdő háziasszonyoknak, babás családoknak és mindenkinek, aki szeretteinek,...

  • learn more Discoveries in Gastroenterology

  • learn more 150 EKG kérdés (javított kiadás)

    Bár a gyakorlat és a tapasztalat semmivel sem helyettesíthető, ez a könyv egy lépéssel közelebb áll a klinikai valósághoz, mint azok a...

  • learn more Népegészségügyi medicina

    A betegségek megelőzése az emberiség ősi igénye. Már a történelemformáló világjárványok kapcsán megszületett az a felismerés, hogy a...

  • learn more Kreativitás - Az elme kerekei

    A kiadó most új köntösben, „Az elme kerekei" címmel induló sorozat első tagjaként ajánlja a világszerte nagy sikerű Kreativitást az...