A gyógyszergyárak TV-hirdetései viccesek. Komolyan
Egy amerikai TV-társaság nem hajlandó egy most bemutatandó mozi-komédia reklámját vetíteni, mert az szerinte kifigurázza a gyógyszergyárak hirdetéseit. Mások szerint az egyik legjobb reklámfilmről van szó.
John Mack, a Pharma Marketing News kiadója és szerkesztője Pharmaguy néven blogot ír, amelyen bemutatja a napokban mozikba kerülő komédia, a The Three Stooges (A három komédiás) CBS tévécsatornáról kitiltott reklámját.
A reklám a kritikusok szerint kifigurázza a gyógyszergyárak TV-hirdetéseit, Pharmaguy szerint viszont kifejezetten humoros, az egyik legjobb, amit valaha is látott, sőt meggyőzte őt, hogy érdemes megnézni a filmet – és arról is, hogy hülyeség elleni gyógyszert kell kérnie orvosától. A reklámfilm a gyógyszerreklámokra jellemző stílusban mutat be jeleneteket a komédiából, és megállapítja, hogy a bemutatott állapotban (stugáció - stoogation – a film címéből: stooge: komédiás, hülyéskedő) szenvedőknek ajánlatos orvosukkal Stoogestát, hülyeség elleni szert felíratni.
A blog bemutat egy másik humoros hirdetést, ami valóban gyógyszert hirdet, és szerepel benne a Merck cég marketingigazgatója is, kiváló színészi képességekről téve tanúbizonyságot.
Pharmaguy szerint tökéletesen elképzelhető, hogy a gyógyszergyári hirdetők felhívták a CBS TV-csatorna figyelmét, hogy ők a maguk részéről nem találják a komédia reklámját viccesnek. Hiszen a gyógyszerek, különösen a receptkötelesek, komoly termékek, nem szabad őket kifigurázni.
Mindazonáltal, a komédia reklámja egyáltalán nem a gyógyszerekkel viccel – írja John Mack –, inkább azokat a gyógyszerhirdetéseket figurázza ki, amelyeket ugyanarra a sémára, szakmányban gyártanak sok év óta, és még a gyerekek is nevetségesnek tartják őket.
Van rá bármi remény, hogy a gyógyszerhirdetők valaha is megváltoztatják ezt az unalomig ismert sémát? Pharmaguy szerint nincs. Azt is elmagyarázza, hogy miért.
A komédia reklámjában az egyik legviccesebb sor a következő: „Hat milliárd emberből három szenved stugációban, egy olyan betegségben, amitől gellert kap az agy és visszapattan.” Ez a megállapítás nem sokkal túlzóbb, mint a valódi gyógyszerhirdetésekben szereplő szövegek, amelyek sosem hallott betegségek gyakoriságáról tudósítanak.
A blogon korábban már volt szó a gyógyszerhirdetések azon gyakorlatáról, hogy gyakoribbnak állítják be az adott betegséget. Pharmaguy szerint erre szükség is van, hiszen meg kell valahogy indokolni a tömegmédiában elköltött dollármilliókat, amelyek révén elérik azt a három embert, aki a hat milliárdból érintett – holott érdemesebb lenne a valóban érintetteket célzottabban megkeresni.
Mellesleg, a komédia reklámja helyett sugárzott hirdetés a kereszténységet figurázza ki. És a vallással kapcsolatos jogokra miért nem hivatkozik senki? – kérdezi a marketingszakember.