A FAKOOSZ részben üdvözli a változást
A FAKOOSZ üdvözli a kormány döntését az alapellátás finanszírozásának 2011. évben történt 3,5 milliárd forintos bővítéséről, egyben elismerését fejezi ki az egészségügyi államtitkárságnak az alapellátók érdekeinek legalább részbeni érvényesítéséért.
Üdvözöli a FAKOOSZ a döntést, mert:
– a 2011. évi finanszírozásunk mostani közel 5 százalékos bővítése – ami átlagosan egy fél havi többletnek felel meg – , legalább a 2010. évi finanszírozást reálértéken megismétli;
– végre érdemi bizonyítékát kaptuk annak, hogy a Kormány nemcsak szavakban elkötelezett az alapellátás megerősítését illetően, érzékelhető – de közel sem elégséges – nagyságrendű többletforráshoz jutnak a praxisok, javul likviditási helyzetük.
– a FAKOOSZ régóta hangoztatott és kért elképzelése valósul meg abban, hogy a finanszírozás átutalásának átfutási ideje legalább részben gyorsul, de továbbra is szorgalmazzuk ennek további leszorítását, az adatszolgáltatás beérkezését követő 8-15 napos időszakra;
– mindenképpen pozitív, hogy a háziorvosi praxisok ezen extra forrás bevonása révén az eddigieknél valamelyest kedvezőbb likviditási helyzetbe kerülnek.
Ugyanakkor nem hallgathatjuk el a forrásbővítés módjával és technikájával kapcsolatos aggályainkat sem:
– tekintettel arra, hogy ezen 3,5 milliárd forint – ami számításaink szerint összességében egy fél havi finanszírozási összegnek felel meg – nem más, mint egy 2012-ről 2011-re előrehozott kifizetés, önmagában nem garantálja, hogy 2012-ben nem csökken – legalábbis reálértéken – a finanszírozásunk;
– az eddigiekhez képest előrehozott finanszírozás összességében a praxis működési időtartama során nem többletforrás, a tevékenység felhagyásakor ennyivel kevesebb kerül átutalásra;
– mivel az többletforrás az év utolsó napjaiban fog rendelkezésünkre állni, melyek cél szerinti felhasználása a tárgy adóévben nehézségekbe ütközhet, 10-30 százaléka várhatóan társasági adó, szja és eho formájában visszakerül a költségvetésbe.
Mindemellett fenntartjuk korábbi álláspontunkat:
– továbbra is kezdeményezzük, hogy a közfeladat ellátásunk vonatkozásában – hasonlóan a HIPA vonatkozásában jelenleg is kedvezményezett 23 más területhez – mentesülhessünk a helyi iparűzési adó és egyértelmű szabályozással az ellátáshoz használt gépjárművek vonatkozásában a cégautó adó alól.
– várjuk, hogy az egészségügy részesedése GDP-ből ne csökkenjen tovább, hanem ellenkezőleg, legalább a Visegrádi-országok átlagát érje el már rövid távon is;
– végül, de nem utolsósorban érdemi, a valós – nem egy esetben államilag determinált (lásd pl. 2012-re előírt kötelező béremelés – költségeken alapuló ártárgyalásokat szeretnénk elérni legalább középtávon, a MOK, az OEP és az érdekvédelmi szervezetek bevonásával. Különös tekintettel arra, hogy a reményeink szerint jövőre induló praxisalap érdemi működéséhez, az elöregedett háziorvosi kar megújításához a jelenlegi források elégtelenek.
Dr. Selmeczi Kamill elnök és Széphalmi Miklós főkönyvelő