112: sokat kell várni a kapcsolásra
Egy ügyeletben dolgozó orvos azt írta az Indexnek, hogy inkább a helyi mentőirányítást hívja, mert a 112-es segélyhívóval túl hosszú a várakozási idő.
„Ha úgy látjuk, hogy a beteg kórházi ellátásra szorul, és mentőszállítás szükséges, akkor felhívjuk az irányítást. Minden megyének van saját mentésirányítása, amelyben szakképzett, felkészült kollégák dolgoznak, vészhelyzetekre is eléggé jól reagálnak” – írta az Indexnek az orvos.
„Két hete volt először olyan ügyeletem, amikor a 104-re indított hívásomat átkapcsolták a 112-re. Amint felvette az operátor, bemutatkoztam, mondtam, hogy honnan telefonálok, és hogy a debreceni mentésirányítással szeretnék beszélni. Erre kérdések következtek, mire megismételtem, hogy a debreceni mentésirányítással szeretnék beszélni." Két percen keresztül vártam a sikeres átkapcsolást, majd kb. 5 mondatban megbeszéltem a megbeszélendőt a mentésirányítással (kb. 30 másodperc). A procedúra egy infarktusos beteg mellett történt, aki szerencsére stabil állapotú volt, és bőven a katéteres beavatkozás időablakán belül volt. De mire számíthat egy laikus?
Az orvos szerint fölösleges volt beiktatni a 112-t az ellátási folyamatba, ahol a mentőszolgálat helyett civil operátorok veszik fel a telefont.