hirdetés
hirdetés
2024. május. 10., péntek - Ármin, Pálma.
hirdetés

Az orvos megváltozott szerepe

Az egészségügy néhány jellemzője az orvos-beteg kapcsolat szempontjából

A szolgáltatásvásárló beteg

Az elmúlt évtizedekben radikálisan átalakult az orvos gyógyítás folyamatában betöltött szerepe. A szinte követhetetlen technikai és tudományos fejlődés az orvosok jelentős részét a végletes specializálódás irányába kényszerítette.
Amíg régebben az orvos általános tudással, különösebb technikai felszereltség nélkül találkozott a betegeivel, a 20. században orvosok sokasága vizsgálhatja ugyanazt az embert rövid ideig, műszerek eredményeire támaszkodva, néha csak egy-két adat elemzésével járulva hozzá a beteg gyógyításához.

Eközben ugyanakkor az orvos és a beteg kivédhetetlenül elidegenedett egymástól. Az orvos és a beteg kapcsolatának további átalakulása a társadalom egészében végbement szociológiai változásoknak tulajdonítható. A fogyasztói társadalomban a beteg egyre meghatározóbban szolgáltatásvásárlóként lép fel, amikor egészségügyi ellátást vesz igénybe, és az orvostól partneri viszonyra épülő kiszolgálást vár el. Az orvos szerepe elsősorban jól képzett szakértői szerep; vele szemben konkrét elvárásokat fogalmaz meg a társadalom.

Ez különösen élesen jelentkezik az információhoz jutás igényében. A legtöbb problémát az orvos-beteg kapcsolatban még ma is az jelenti, hogy a beteg, illetve hozzátartozó nem kap megfelelő tájékoztatást. Az információ-visszatartás ma már a legtöbb beteg számára elfogadhatatlan, a beteg állapotával, kezelésével összefüggő információk átadása a legtöbb nyugati országban és hazánkban is a gyógyítást végzők jogszabályban előírt kötelezettsége.
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés