2024. április. 19., péntek - Emma.

Hogyan kontrollálja a stevia a vércukorszintet?

Mi okozza a stevia erős édes ízét? A Nature Communications tanulmánya feltárja a hatásmechanizmust, ami a hasnyálmirigy béta-sejtjeinek működését is elősegíti, így hozzájárul a cukorbetegség megelőzéséhez. A felfedezés új típusú antidiabetikumok kifejlesztéséhez vezethet.

A belgiumi University of Leuven, a Université catholique de Louvain, valamint a University of Oxford kutatói vizsgálatukban feltárták, hogy a Stevia rebaudiana (jázminpakóca), az őszirózsafélék családjába tartozó, Dél-Amerikában őshonos, és édes leveléről nevezetes fűszer- és gyógynövény a nyelv ízlelőbimbóinak egy ioncsatornájára hatva nemcsak édes ízérzést vált ki, de az étkezés kapcsán bekövetkező inzulinfelszabadulást is serkenti.

A Dél-Amerikában évszázadok óta használt jázminpakóca (édesfű) levelei harmincszor édesebbek a répacukornál, és kivonatai akár 300-szor is édesebbek lehetnek, ízhatása lassabban alakul ki és tovább tart. A levelekben az ízhatást kiváltó steviosid és steviol mellett ásványi anyagok és vitaminok is találhatók. Főzésre is alkalmas, mert hatóanyagai hő hatására nem bomlanak le. Az Európai Unió 2011-ben engedélyezte a növény édesítőszerként való használatát.

Koenraad Philippaert és munkatársai tanulmányukban – Steviol glycosides enhance pancreatic beta-cell function and taste sensation by potentiation of TRPM5 channel activity; Nature Communications – bemutatják, hogy a cukor kalóriamentes szubsztitúciójára alkalmas, és ezért népszerű növény aktív komponensei, a steviosid és a steviol a nyelv édes, keserű és umami érzékelésében alapvető szerepet játszó TRPM5-ioncsatornáit stimulálják. A kalcium-aktivált TRPM5-kationcsatornák a nyelv II-es típusú ízlelőreceptor-sejtjein és a pankreász béta-sejtjein expresszálódnak.

Mint Philippaert kifejti, a feltárt hatásmód azt is megmagyarázza, hogy miért érezzük extrém módon édesnek a steviát, és nagy mennyiségben történő használat esetén miért alakul ki keserű utóíze. Mivel a TRPM5-csatornák annak biztosításában is közreműködnek, hogy a hasnyálmirigy elegendő mennyiségű inzulint válasszon el étkezés után (serkentik a glükózindukált inzulinszekréciót), a kutatók szerint a jázminpakóca az extrém magas vércukorszint, valamint a diabétesz kialakulásának megelőzésében is segítséget nyújt: azok a kísérleti állatok (egerek), amelyek a magas zsírtartalmú diéta mellé steviosid-ot is kaptak (az emberi fogyasztásra szánt termékekben előfordulónál jóval magasabb koncentrációban), védettek voltak a cukorbetegség ellen. A genetikailag módosított, TRPM5-mentes egerekben a stevia nem fejtette ki magas vércukorszinttel és cukorbetegséggel szembeni protektív hatását, a kutatók ezzel bizonyították, hogy a kedvező hatás a TRPM5-ioncsatornákon keresztül érvényesül. A kutatók szerint további kutatások szükségesek annak igazolására, hogy az eredmények ember esetében is alkalmazhatók; amennyiben ez bizonyítást nyer, újfajta antidiabetikus gyógyszerek kifejlesztése előtt nyílik meg az út.