hirdetés
hirdetés

MAGYAR LÁSZLÓ ANDRÁS cikkei

  #1
2008-01-01 00:00:00
  A19. század egyik legnagyobb hatású gondolkodójának életműve a betegség és az alkotóerő bonyolult összefüggését példázhatja számunkra. Esetében a betegség nem csupán az életútra és a személyiségre, hanem a létrehozott művekre is hatott, sőt, még azt az állítást is megkockáztathatjuk, hogy mindannak hátterében, ami a filozófus munkásságában forradalminak bizonyult, ha nem is a kór, de az ellene folytatott lankadatlan harc állt.
   Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844–1900) egy kis szász faluban, Röckenben látta meg a napvilágot. Lelkész apja súlyos szembetegségben szenvedett, és már igen fiatalon, 1849-ben agylágyulásban meghalt. A családot további csapás is sújtotta: Friedrich egyik nővére elmebetegséggel küzdött, és utóbb önkezével vetett véget életének. Nietzsche anyja és Elisabeth nevű nővére azonban magas kort ért meg (noha az örökletes szembaj Elisabethet is kínozta). A két, súlyos genetikai örökséggel terhelt gyermekről az apa halála után a magára maradt anyának kellett gondoskodnia – a „nagy embereknél” ez meglepően gyakori képlet. Az ambiciózus asszony fiát a nehézségek ellenére is a legjobb iskolákba járatta, és a leggondosabb nevelésben részesítette. Bonni, lipcsei tanulmányai után, pontosabban még tanulmányai közben, ragyogó tehetségének köszönhetően, huszonöt évesen professzorrá nevezték ki a bázeli egyetem klasszika- filológiai tanszékén, ahol tíz évig működött eredményesen. 1879-ben azonban – részint az egyetemi tanárságnál többre törekedve, részint talán krónikus szemproblémái és romló egészségi állapota miatt – feladta biztos egyetemi tanári állását, és Itáliába utazott. A teleket Genovában és a Riviérán, Rapallóban, Nizzában, a nyarakat a svájci Engadinban töltötte: itt írta csodálatos filozófiai és költői munkáinak zömét. Nietzsche sohasem nősült meg, az igazat megvallva élete végéig engesztelhetetlen nőgyűlölő maradt. Ebben nyilván az is közrejátszott, hogy testi és szellemi romlásában, majd halálában egy asszonytól kapott kór, a szifilisz játszotta a főszerepet.
    Nietzschét gyermekkora óta az apjától örökölt szembetegség mellett (gyulladásra való erős hajlam) sűrűn vissza-visszatérő, reumatikus eredetűnek vélt migrénrohamok, illetve a valószínűleg az 1870–71-es porosz–francia háborúban – vagy már 1866-ban, Kölnben – szanitécként szerzett szifilisz tünetei is gyötörték. Szifiliszes bántalmai különösen 1889 után támadtak rá könyörtelen erővel, gyorsan súlyosbodó paralízis progresszíva formájában. 1889-ben, torinói útja során mutatkoztak nála az elmezavar első jelei is: érthetetlen levelei hatására barátja, Franz Overbeck a bázeli, majd testvére a jénai elmegyógyintézetben próbálta kezeltetni. Innen Naumburgba, az anyjához került, majd az anyja halála után nővére viselte gondját Weimarban. A kilencvenes években már csak percekre nyerte vissza ítélőképességét. 1900. augusztus 25-én, 56 esztendősen hunyt el, némán és öntudatlanul. Látogatói emlékezése szerint azonban még élete utolsó napjaiban sem látszott elmebetegnek, inkább olyan bölcsnek tűnt, aki jobbnak látja, ha nem kommunikál a világgal.
   Nietzsche betegségének – a filozófus nagyságához méltóan – óriási a szakirodalma. 1889 utáni elborulásával kapcsolatban a szerzők közt általában egyetértés uralkodik: a szellemi és testi leépülés fázisai egyértelműek és tagadhatatlanok. Az életrajzírók csupán azon vitáznak – olykor késhegyre menően –, hogy a korábbi munkásság kapcsolatban áll-e a lappangó vagy manifesztálódó kórokkal. Ha megvizsgáljuk Nietsche 1889 előtti alkotásait – ezután ugyanis egyetlen művet sem írt már –, meg kell állapítanunk, hogy sem szövegükben, sem stílusukban, sem gondolatmenetükben nem tekinthetők bomlott elme termékeinek, sőt nyelvművészetük, szerkesztésbeli fegyelmük, formai tökélyük az átlagosnál jóval magasabb fokú intelligenciára és kritikai érzékre vall. Kétségtelen azonban, hogy Nietzsche világszemléletére, filozófiájára kezdettől fogva rányomta bélyegét testének betegessége.
    Nietzschét gyermekkorától fogva korai szellemi érettség, fantasztikus felfogóképesség és elsőrangú memória jellemezte. Külsőleg nem tűnt betegesnek, izmos, csontos termetű, átlagos (171 cm) magasságú férfi volt, magas homlokából kifésült szőkésbarna sörényével, rozmárbajuszával, tartózkodón komoly magaviseletével kifejezetten imponáló hatást gyakorolt környezetére. Testének belső gyöngesége azonban ifjú korától súlyos gondot jelentett számára: „nem vagyok egyéb, mint háromnegyed rész fájdalom, egynegyed rész kimerültség” írta harmincvalahány évesen. Szellemének és lelkének folytonos belső izzása („Úgy van, úgy van: láng vagyok!”) csak tovább rontotta testének amúgy sem rózsás állapotát („izzom, és emésztem magamimages/ szén csupán, mit magam után hagyok”), és ennek ő maga is tudatában volt. Barátai amúgy kedves, lassú beszédű, kiegyensúlyozott emberként emlékeznek rá. Lelke mélyén azonban gyűlölhette beteges testét – sőt, talán teljes filozófiája e gyűlöletben gyökeredzett.
    Bázeli székfoglalója Homéroszról szólt – már ebben a műben felfelrémlik a struggle for life-nak, a versenyszellemnek, az erő tiszteletének kényszerképzete. A beteges Nietzschére kezdettől vehemens „betegségfóbia”, egészségimádat, erőkultusz jellemző. Nyilván ebben gyökeredzik a filozófus sokat kárhoztatott kereszténységellenessége is. Az a benyomásunk, hogy a filozófus valójában saját fogyatékosságait – érzékenységét, gyöngeségét, dekadenciáját – próbálta gondolataival megsemmisíteni.
   Jellemző és nagy hatású eseménye Nietzsche életének a Richard Wagnerrel való, rövid ideig tartó szoros barátsága. Még 1868-ban ismerkedtek meg Itáliában. Wagner eleven ellentéte volt Nietzschének: vérbő, hódító, harsány, sikeres férfi, a nők bálványa. Nietzsche Wagner hatására írta (1872-ben) egyik legmaradandóbb művét (A tragédia születése), amelyben a híres elmélet olvasható a görögség kettős, dionüszoszi–apollóni jellegéről. A megismerés dionüszoszi, a sötétséghez, a halálhoz, a káoszhoz, a tett viszont apollóni, a fényhez, az élethez, a rendhez kapcsolódó princípium. Nietzsche talán kettejük személyiségének ellentétét fejezte ki elméletével. A túlontúl öntelt Wagner azonban hamarosan ráunt újdonsült barátjára, és teljesen megfeledkezett róla. Az érzékeny költő-filozófus sohasem tudta kiheverni a csapást, soha többé nem bízott senkiben és semmiben. Wagner személye és emléke azonban utolsó éveiig kísértette. Talán az sem véletlen, hogy a zeneszerző halála napján fejezte be a Zarathustrát, amelynek fő gondolata nem más, mint hogy „Isten halott” – nem léteznek többé a hagyományos értékek, semmi sem érvényes többé –, hiszen Wagner sem létezik immár. Mindenesetre elgondolkodtató a magánéleti csalódás kozmikus felnagyítása, amely esetleg paranoid tünetnek is értelmezhető.
   Számos életrajzíró rámutatott már, hogy Nietzsche életének 1879–1889 közti szakasza akár mániás szakasznak is nevezhető, hiszen túlzott termelékenység, féktelen alkotókedv volt rá jellemző. Az amúgy is ciklikus mániás depresszióra hajlamos filozófusnál némelyek ezt a hallatlanul gazdag termésű időszakot a paralízis progresszíva bevezető szakaszának tekintik. Ekkori elmeállapotáról azonban nincsenek megbízható adatok, így a feltevés nem igazolható egyértelműen. Írásainak, különösen prózájának azonban ekkor is felfedezhetők már olyan vonásai, amelyek nem teljesen egészséges személyiségre utalhatnak. Ilyen a szómágiához való kényszeres vonzódás, a bombasztikusságra, eksztázisra, szellemi agresszivitásra és rombolásra való erős hajlam (Umwertung aller Werte – minden értékek átértékelése), vagy a személyiségétől teljesen idegen életöröm dicsőítése. Mindezek ellenére a szakirodalom egyetért abban, hogy Nietzsche 1889-ig nem volt pszichotikus állapotban, gondolkodása tiszta, koherens, logikus maradt. Műveire az elmebaj semmiképp nem nyomta rá a bélyegét, legföljebb a testi betegségekkel szemben vívott küzdelem hatása azonosítható bennük. Az, akit ma Nietzscheként ismerünk, nem volt tehát elmebeteg, csupán a testi és lelki szenvedéssel kilátástalan küzdelmet folytató, esendő ember. Az a személy pedig, aki ezt a Nietzschét tíz évvel túlélte, 1889 után már semmit sem írt.
  #2
2007-07-01 00:00:00

Bartók Béla (1881–1945) a nemzetközi zeneirodalom legnagyobbjai közé tartozik. Muzsikájában egyedi módon ötvözte a múltat a jelennel, a Kárpát-medence és a Balkán népzenei hagyományát a schönbergi, avantgárd zenei gyakorlattal. Zongoraművészként is kora legkiválóbbjai közé tartozott, ám zenetudósként, pedagógusként és néprajzkutatóként is jelentős életművet hagyott örökül.

Mint a zenei (és a matematikai) tehetségek esetében gyakori, Bartók zsenije már kora gyermekkorától megmutatkozott. Az abszolút hallású gyermek – aki édesanyjától tanult meg zongorázni – kilencesztendősen komponált, írt, tízévesen pedig virtuóz csodagyerekként lépett föl a fővárosban. A csodagyerekségnek azonban szinte minden esetben árnyoldalai is vannak: Bartók gyönge fizikumú, aszténiás – a kretschmeri karakterológia szerint schizothym – alkatú, beteges fiúcska volt. Himlőoltása nyomán jelentkező ekcémája, majd ötéves korában kapott súlyos tüdőgyulladása – illetve ennek szövődménye, a krónikus bronchitis – következtében szülei még a széltől is óvták, így gyermekkora meglehetősen magányosan telhetett. Mikor aztán apja – a zenei tehetségű nagyszentmiklósi iskolaigazgató 33 évesen – úgynevezett bronzbetegségben, vagyis Addison-kórban – elhunyt, a gyermeknevelés gondja az anyagi nehézségekkel küszködő, ám rendkívül ambiciózus anyára maradt. Bartók, anyjának köszönhetően, kiváló zongoristává cseperedett, betegségeinek azonban a felnőttkor sem vetett véget. 1899- ben, a Zeneakadémiára felvételt nyerve a 18 éves fiatalember boldogan utazott haza Pozsonyba – ahol ekkortájt családja lakott –, amikor súlyos, életveszélyes kór, tuberkulózis támadta meg. Vért köpött, fulladt, hörghurut és állandó láz gyötörte, így tanulás helyett a következő nyarat még gyógyulására – karintiai gyógyüdülésre és fekvőkúrára – kellett szánnia. Ősszel újra kezdte ugyan a főiskolát, ám betegsége folyamatos hőemelkedések formájában vissza-visszatért. Orvosai ismét tuberkulózist, majd mellhártyagyulladást állapítottak meg nála: zongoraművészi karrierjét azonban az orvosi tanácsok ellenére sem adta föl. Rekreációja érdekében újra osztrák üdülőhelyeken kellett hónapokat töltenie. Utolsó gyógyés hízókúrájáról 1901-ben végre egészségesen, és – Kodály tanúsága szerint – meglepően jó húsban tért vissza. A tüdőgyulladásra való hajlam, a tüdőtágulás számos tünete, illetve a tbc-től való rettegés azonban egész életében kísértette. Mindezek mellett krónikus – pszichoszomatikus jellegű – epehólyag-betegségben is szenvedett, amely élete végéig rendszertelen rohamokban, fájdalmakban nyilvánult meg.
   A következő évtizedek – különösen a 20-as, 30-as évek – Bartók számára folyamatos koncertezéssel, megfeszített munkával teltek. Bejárta szinte az egész világot, az Egyesült Államoktól a Szovjetunióig. Néprajzi gyűjtései, az avantgárddal való termékeny kapcsolata nyomán született mesterművei, többek közt az Allegro Barbaro, A fából faragott királyfi, A Kékszakállú herceg vára világhírű zeneszerzővé emelték. A betegeskedés azonban – tüdőgyulladások, influenzák, hurutok formájában – valamennyi körútján végigkísérte a komponistát és zongoravirtuózt, akinek gyönge fizikuma amúgy is nehezen viselte a sok utazást, hányattatást, klímaváltozást. Bartók az orvosoktól ráadásul gyermeteg módon rettegett. Hajnal Tibor, egykori kezelőorvosa emlékei szerint a vizsgálatoknak csak vonakodva vetette alá magát, és orvosaival szemben mindig „durcás kisfiúként” viselkedett.
    Az 1930-as években készült portréit látva megértjük, miért tekinthették a kortársak Bartókot a zseni tipikus megtestesülésének. Vékony, hatalmas és igéző szemek által uralt fehér arcával, korán őszülő, gyér, ám hosszú hajával, varázslatosan nőies kezével, egész lenyűgözően elegáns és légies megjelenésével pontosan megfelelt a „zeneszerzőről” alkotott romantikus elképzeléseknek. Élete delén is mindössze 45 kilót nyomott, miközben egyik cigarettát szívta a másik után – igaz, alkoholt gyakorlatilag soha nem fogyasztott. Mindennek fényében szinte érthetetlen iszonyatos munkabírása. Mint 1938-ban maga írta: „Naponta szinte 10 órát dolgozom, kizárólag népzenével foglalkozom, ám húszat kéne, hogy valamennyire is előbbre jussakimages/ és már jó néhány éve ebben az iramban élek.”
   Bartóknak azonban nem csupán testi betegességével kellett megküzdenie. Életrajzírói általában nem szívesen emlegetik, ám a zeneszerző-zseni tagadhatatlanul vonzódott a túlságosan fiatal lányokhoz. Első hegedűversenyét a 17 éves Geyer Stefi hegedűművésznek ajánlotta, aki azonban nem viszonozta az ekkor már 27 éves Bartók érzelmeit. Második nagy szerelme sem volt sokkal idősebb: 1909-ben 16 éves tanítványát, Ziegler Mártát (1893–1967) vette feleségül, akitől 14 év után, 1923-ban vált el, hogy újból egy 20 esztendős fiatal lánnyal, Pásztory Dittával (1903–1982) kössön házasságot. (Egyéb, ifjú tanítványaihoz fűződő kapcsolatairól csupán nem teljesen megbízható információk állnak rendelkezésre.) Bartók kétségkívül különös ízlésében talán az anyjához való túlságosan erős kötődése játszott főszerepet, ám az is lehetséges, hogy örökké megújulni képes, ifjonti alkotótehetségével, vagy éppen gyermeki, olykor egyenest infantilis lényével állt e hajlama kapcsolatban.
   Bartók 1940-ben feleségével együtt – politikai és erkölcsi okokból – az Egyesült Államokba emigrált. Amerika nagy szeretettel, koncertmeghívásokkal, a Columbia Egyetem díszdoktorátusával fogadta, ő mégsem találta helyét az Újvilágban. Noha korábban nem volt hajlamos ilyesmire, ekkoriban gyakran zuhant depresszióba, és talán az sem véletlen, hogy a halálos kór is ezekben az években támadta meg testét. A betegség krónikus, vissza-visszatérő lázzal kezdődött. Kezelőorvosai szinte azonnal diagnosztizálták a fehérvérűséget, a mieloid leukémiát, Bartókot azonban – a zeneszerző hallgatólagos beleegyezésével – még éveken át tuberkulózissal, vérszegénységgel, és egyéb vérképző szervi betegségekkel hitegették. Bartók 1942-től ízületi bántalmai miatt már koncertezni sem tudott, sőt, egyetemi – népzene- kutatói – állását is fel kellett adnia. Mivel hazájából és Európából a háború miatt több támogatást nem kaphatott, kórházi és kezelési költségeit a Zeneszerzők és Zeneműkiadók Amerikai Társasága (ASCAP), illetve néhány magyar származású orvosa (Rappaport Izrael, Reisz Frigyes, Holló Gyula) állta. A szerető gondoskodás, a vérátömlesztésekből és az akkoriban elfogadott penicillinkúrából álló terápia még harmadfél esztendeig életben tartotta Bartókot. 1944-ben, többhavi szanatóriumi kezelés után, a zeneszerző leveleiben csodálatos javulásról tájékoztatta barátait. „Jelenleg teljesen egészségesnek érzem magam, nincs lázam, az erőm is visszatért, gyönyörű sétákat teszek a környező erdőkben” – írta 1944 januárjában, Szigeti József hegedűművésznek. Sőt, új zenekari darab írását is tervezte ekkor: erősen hitt gyógyulásában, az utolsó pillanatig reménykedett benne, hogy magához tér, és újra alkothat még. Dr. Holló Gyula, itthoni kezelőorvosa, majd amerikai barátja a következőképpen emlékezett a halálos beteg Bartókról: „Egész orvosi tapasztalatom alatt sohasem láttam senkit, akit a betegsége olyan kevéssé tört meg, vagy akár csak foglalkoztatott, mint Bartókot. Az orvostudományban nem nagyon bízott, a vizsgálatokat nem szerette, a kezelést ímmel-ámmal fogadta, de nem zúgolódott, sőt nem is nagyon érdeklődött állapota iránt.” 1945 márciusában újabb tüdőgyulladás döntötte ágynak, amelyet még sikerült antibiotikumokkal meggyógyítani: a betegségből felépülve Yehudi Menuhinnal tervezett kaliforniai turnét. Ez azonban már nem következett be: az utazás helyett felesége kíséretében a Saranac Lake-i, majd az ashville-i szanatóriumba kellett vonulnia. Itt írta utolsó művét, a 3. zongoraversenyt – amelynek 17 záró üteme immár örökké hiányozni fog a partitúrából. „Sajnálom, hogy teli poggyásszal kell elmennem”– mondta keserűn élete utolsó napjaiban orvosának. Hatvannégy évesen, 1945. szeptember 26-án hunyt el, temetéséről egy amerikai zeneművészeti szakszervezet gondoskodott.
  Bartók élete a gyönge, betegségeknek és szenvedélyeknek kiszolgáltatott test, illetve a zseniális, alkotóerőtől duzzadó szellem pascali küzdelmének jegyében telt. Kevés művésznek kellett az alkotásért, a kiteljesedésért ilyen hosszan, hat évtizeden át, nap mint nap megharcolnia. Ám elegendő a Concertót vagy a Cantata Profanát meghallgatnunk, hogy megállapíthassuk: Bartók lényének lényege ma is itt él közöttünk, szól hozzánk, és élni segít bennünket.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

A december végén megjelent jogszabály változások, így a fix díj elvonása, és az új indikátor rendszer bevezetése korántsem segíti a magyar közfinanszírozott alapellátás működését.