hirdetés
hirdetés

DR.NAGY JUDIT-HAIMAN ÉVA cikkei

  #1
2006-08-01 00:00:00
A reformtervek közül az egészségügy szerkezetének átalakítását tartja az egyik legfontosabb lépésnek Repa Imre, a kaposvári, illetve a pécsi egyetem professzora. A Kaposi Mór Oktató Kórház első emberének ugyanis meggyőződése: a betegek érdekeit valóban szem előtt tartó ellátást nem lehet a jelenlegi körülmények között nyújtani. „Ami most van, az nem magas szintű ellátás, nem szolgáltatás” - mondja lapunknak adott, kritikus hangú interjújában.
Interjú a 3–4. oldalon
  #2
2006-08-01 00:00:00

Nyughatatlan természet. Nem tűri a mozdulatlanságot. Most kicsiben, Kaposvárott és környékén igyekszik megvalósítani sok mindent abból, amiért – ha másképp alakulnak a dolgok – nagyban, az Államháztartási Reformbizottságban harcolt volna. Repa Imrével beszélgettünk

Meglehetősen radikális átalakításpárti hírében áll.
– Meggyőződésem, hogy az egészségügyben jelentős átalakításokat kell végrehajtani, ami minimum öt területet érint. A biztosítótól kezdve a gyógyszerellátásig, az egészségügyi kapacitásokig, amelyek több mint 30 százaléka felesleges. A struktúraváltást, elsődlegesen is a budapestit, kiemelten kezelném. A fővárosban sem az egyetem, sem a minisztérium, sem a Fővárosi Önkormányzat nem enged a felduzzasztott kapacitásából, ennek eredményeként 40 fekvőbeteg-intézményben, sok párhuzamossággal tapsoljuk el az adófizetők pénzét. Tudomásul kell venni, hogy az egészségügy nagyon költséges, ezt tudatosítani kell az adófizetőkben is. Ugyanakkor olyan terület, amelynek állandóan fejlődnie kellene, de a túldimenzionált ellátórendszerben ez lehetetlen. Ki kellene mondani, melyik kórház milyen feladattal maradhat fenn, és azokat fejleszteni, a működtetéshez biztosítani a feltételeket. Ebbe nem szólhat bele a politika, amelyen keresztül sajnos mindig az egyéni és csoportos orvosi érdekek érvényesülnek.

  #3
2006-08-01 00:00:00
Folytatás a 3. oldalról
gat-Európában és Amerikában. Ha mindenki, aki kint élt, és látott jó dolgokat, ugyanezt tenné, egészen másként nézne ki a magyar egészségügy.
És annyiféleképpen muködne.
– Nem. A lényeg, amit külföldön meg lehetett tanulni, a rendszerben gondolkodás. A magyar egészségügy ma már egy avítt rendszer, ami tizenhat éve szenved amiatt, hogy nem nyúltak hozzá érdemben. Minden kormány elkezdett egy reformot, amit egy másik leállított, és közben az egészségügy állapota folyamatosan romlott.
És most hozzányúlnak?
– Erről dr. Molnár Lajos miniszter urat tessék kérdezni.
Ha máshonnan nem, a Zöld Könyv alapján azért önnek is lehet erről véleménye.
– Ami a Zöld Könyvben van, az a koalíciós megállapodásban is benne van. De hiányoznak a súlypontok, illetve az operatív programok, tehát gyerünk tovább. Egyébként meg hagyják a minisztert és csapatát dolgozni, adassék meg a lehetőség nekik is. Mélyreható változást akarnak, és ezt támogatni kell, mert most változásra, felforgató szemléletre van szükség. Ha valakik változtatni akarnak, nem támadni kell őket, hanem segíteni. A mai helyzetben csak radikális hozzáállással sikerülhet egy fejlődő, modern szemléletu rendszert létrehozni. Mivel pedig az egészségügy jelenleg államilag finanszírozott, az államnak kell meghatároznia az irányokat, természetesen széles köru szakmai egyeztetést, előzetes tanulmányokat követően, amelyek rendelkezésre állnak, hiszen sok-sok ilyen tanulmány készült – nem kis pénzért – az előző években. De az egészségügy alapvetően nem a demokrácia színtere.
Ez elég megdöbbentően hangzik. Mintha visszasírná a szocialista érát, amikor mindenről „az állam” döntött.
– Visszasírhatnám, de nem teszem. Azért megkérdezem, miért kellett szétszedni a szocialista típusú egészségügy azon részeit, amelyek jól muködtek? 1974-ben végeztem. Akkor példaértékuen szigorú rendben dolgoztak az intézmények. Aztán 1990-ben mit csináltunk? Dereguláltunk. Szétvertük a rendszert, demokratizáltuk és elfelejtettük, hogy az egészségügy félkatonai szisztéma.
És az az egészségügy szolgáltatást nyújtott?
– Nem. Ellátást nyújtott. Ma szolgáltatást kell nyújtani magas szinten, biztosítási alapon. És ez a különbség.
Ön szerint muködne az új filozófia abban a katonai rendszerben?
– Miért ne muködne? A katonai rendszer fogalma annyit jelent, hogy fegyelem van, szigorú szabályok alapján. Egyébként mi van most? Finanszírozás által diktált szabályok, a fegyelmet pedig ilyen javadalmazás mellett nehéz elvárni.
Visszatérve a mostani tervekre, nem érzi úgy, hogy eddig csak jelentéktelen, ám annál boszszantóbb lépéseket tett az egészségügyi kormányzat? Az ötperces szabály vagy a vizitdíj lenne a reform?
– Egyetértek azzal, hogy még nem a teljes koalíciós szerződésben foglaltak indultak el, de hiszem, hogy a többi is jön, például az egészségbiztosító zrt.-vé, illetve a kórházak gazdasági társasággá alakítása, az alapbiztosítási csomagok kidolgozása, új finanszírozási rend stb. A gazdasági társasággá alakulás például nagyon fontos. Miért kell mindent közalkalmazotti rendszerben muködtetni? Egyébként felháborítónak tartom, hogy mindenki, aki egy kórházban dolgozik, közalkalmazott. Véleményem szerint vissza kellene állítani a közalkalmazotti státus rangját, helyét, és csak azoknak kellene abban dolgozniuk, akik azt kiérdemlik.
Ehelyett itt vannak a színlelt szerződések.
– Én meg azt mondom, döntse el az Alkotmánybíróság, miért mond ellent egymásnak az egészségügyi dolgozók jogállásáról szóló törvény és a Munka törvénykönyve. Majd utána jöhetnek számon kérni a törvények betartását.
Tehát ön nem engedett.
– Nem, mert úgy gondolom, törvényszeruen járunk el. A Magyar Alkotmány kimondja, hogy „A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát”. Akkor miről beszélünk? A vállalkozók nem végeznek munkát? Miközben a tervek szerint a kórházakat gazdasági társaságokká alakítják, ahol természetesen vállalkozók is dolgozhatnak. Szóval kissé kaotikus a helyzet.
Meglehetősen határozott a vezetői stílusa. De mindeközben nem hiányzik a gyógyítás?
– Ha az ember vezető beosztást vállal, felszámolja azt a lehetőséget, hogy gyógyítson. Aki egészségügyi intézmény vezetésére adja a fejét, ne orvoskodjon, mert mindkettő egész embert kíván. Egyetemiintézet-vezetőnek vagy kórházigazgatónak az a kötelessége, hogy abba az intézménybe, amelyet vezet, megszerezze a legjobban képzett szakembereket, és biztosítsa számukra a munkavégzés feltételeit. A vezető nem lehet egyszerre a szakma legjobbja, okosa és szépe. Az addig volt, amíg beosztottként különböző grádicsokon dolgozott. És még egy: engem is segítettek fiatal koromban, úgy érzem, nekem is kötelességem, hogy támogassam a fiatalokat, biztosítva a folytonosságot, mert vezetőként újra csak azt tudom mondani, nem az a lényeg, hogyan veszünk át valamit, hanem hogy hogyan adjuk át.
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A december végén megjelent jogszabály változások, így a fix díj elvonása, és az új indikátor rendszer bevezetése korántsem segíti a magyar közfinanszírozott alapellátás működését.