Egykori páciensek és segítőik minden évben találkoznak, hogy megünnepeljék a Nyírő Gyula Kórház addiktológiáján működő Minnesota Részleg fennállását, számol be az Abcúg.
Neve: Abby. Neme: lány. Súlya: 5 kiló. Mindenben hasonlít egy újszülöttre, éppen csak nem él. Ennek ellenére gyászoló anyák saját, meghalt gyermekük mintájára készíttethetik maguknak közel 60 ezer forintnak megfelelő összegért.
Noha az utópia szót Thomas More alkotta meg 1516-ban, már korábban is léteztek hasonló jellegű művek. A 20. század közepén Aldous Huxley Szép új világ (1932) című regényében megjelent a negatív utópia, más néven a disztópia fogalma, hogy azután az 1950-es évektől tudományos-fantasztikus irodalom folytassa tovább a kimeríthetetlen témát.
Haydn: A Megváltó hét szava a kereszten
Haydn legkülönösebb – mert szokásától eltérően epikus jellegű – vonósnégyesének története 1785-ben kezdődött. De adjuk át a szót a zeneszerzőnek, aki 1801-ben, a mű oratóriumváltozatához írt előszavában ekként summázta a megrendelést: „Mintegy tizenöt esztendeje annak, hogy egy cádizi kanonok úr felkért, készítenék hangszeres zenét Jézusnak a keresztfán elhangzott hét szavára. A templom falait, ablakait és oszlopait fekete lepellel vonták be, és csak a középen függő egyetlen lámpa világította meg az áhítatos homályt. Délben bezárták a kapukat, és megkezdődött a muzsika. Megfelelő előjáték után a püspök a szószékre lépett, elmondta a hét szó egyikét és prédikációt fűzött hozzá. Amidőn ezzel végzett, lejött a pulpitusról és az oltár elé térdelt. A szünetet zene töltötte ki. Művemnek ehhez a rendhez kellett alkalmazkodnia. Nem volt könnyű feladat hét olyan adagiót írni, melyek egyike sem haladja meg a tíz percet, és úgy következik egymás után, hogy nem fárasztja ki a hallgatót.”
Az eredetileg kis kamarazenekarra írott, fúvósok mellett vonóskart és üstdobot igénylő művet 1787-ben aztán átdolgozta vonósnégyesre – hogy milyen indítékból, az nem ismeretes. Mindamellett a mester egyik legnépszerűbb darabja lett, noha a téma inkább riasztó, semmiképp sem derűs, netán parasztosan életerős, vagy egyenesen groteszk, márpedig e tulajdonságokat kapcsoljuk általában művészetéhez. A népszerűség oka feltehetően az a furcsaság, hogy Haydn a legkevésbé sem misztikusként vagy valamiféle transzcendencia híveként komponálta művét Krisztus híres mondásaira. Vagyis a darab inkább bécsies, mint spanyolos lett. Aki nem ismeri a tételek feliratait és csak tiszta zeneként hallgatja a darabot, nyilván nem is sejti, hogy mondjuk, a negyedik rész könnyed menüettje fölött e szavak állnak: „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?” Így a hallgató mintegy „puha párnákon” élheti át Krisztus passióját. Persze, Haydn értelmezésében nincs semmiféle frivolság, erről többek közt a művet bevezető tétel (Introduzione) hatalmas d-moll akkordjai kezeskednek, méltón az ebben a hangnemben írt legnagyobb Mozart-zenékhez, a Don Giovanni nyitányához, vagy a K. 446-os zongoraverseny első tételéhez.
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?