Prevenciós céllal nem fordulnak magánellátóhoz a magyarok
A hvg.hu arról kérdezte Szerencsés Dórát, az Inspira Healthcare Research stratégiai vezetőjét, hogyan javíthatók a magyarok a riasztó egészségi mutatói.
Az senkinek nem lehet újdonság, hogy a közegészségügyi rendszer túlterhelt, és nem képes hatékonyan kezelni azokat a problémákat, amiket már régen meg kellett volna előzni. Szerencsés Dóra szerint nem segít az ellátórendszer átláthatatlansága, ahogyan a betegutak bonyolultsága sem:
„Nagyon gyakori, hogy a betegek késlekedéssel szembesülnek: időbe telik, míg megfelelő diagnózishoz jutnak, az állapotrosszabbodás lekövetése vagy a társbetegségek szűrése pedig sok esetben esetleges vagy szintén késéssel történik. A magánegészségügy egy megoldás lehet azoknak, akik gyors segítséget szeretnének – ám ebből eredően még itt sem a megelőzés a központi kérdés.”
Bár a magánpraxisok gyorsabb ellátást kínálnak, ám a legtöbb páciens csak akkor lép, amikor már valamilyen kialakult egészségügyi problémája van. Az Inspira Healthcare Research felmérései szerint a nagy többség valamilyen diagnózis felállítása vagy kezelés céljából látogatja a magánszolgáltatókat, nem pedig azért, hogy elejét vegye a bajnak – írja a hvg.hu.
Hogyan vehetjük rá a magyarokat az egészségtudatosabb életmódra? Szerencsés Dóra szerint ezt szolgálná a megfelelő minőségű közoktatás is:
„Amikor egy fiatal eléri a felnőttkort, már rendelkeznie kellene egy alapvető egészségtudatossággal és az arra épülő egészségmagatartással. Az alkoholfogyasztás, az energiaital fogyasztása, a dohányzás, a helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód egészségre gyakorolt hatásairól már az iskolában kellene ismeretet szerezniük a fiataloknak, hogy mindezek ne váljanak felnőttkorra kezelendő egészségügyi problémákká.”