2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

Új statisztikai alapú módszer a cukorbetegség korai diagnosztizálásában

A Journal of Diabetes folyóirat közölte a Ruhr-Universität-Bochum kutatóinak cikkét, akik a cukorbetegség korai diagnózisának egy új, matematikai modellen alapuló módszerét ismertetik.

A SPINA Carb névre keresztelt módszer matematikai értelemben egy úgynevezett statikus diszpozíciós index (SPINA-DI), amelynek meghatározásához mindössze a reggel, éhomra levett vérminta inzulin és glükóz értékére van szükség, tehát a módszer igen egyszerű kiindulási feltételekkel alkalmazható. Ez a két érték kerül be egy olyan egyenletbe, amely a szervezet cukormetabolizmusát írja le nagy pontossággal, számítógépes modellekkel alátámasztott alapossággal; azt a jelenséget szimulálja, amikor a metabolikus szindrómában szenvedő embereknél az inzulinrezisztenciát a hasnyálmirigy béta-sejtjeinek fokozott aktivitása kompenzálja (ez az úgynevezett dinamikus kompenzáció).

Az új módszer nemcsak olcsó, precíz és megbízható, de rutinszerű elvégzése segíthet a cukorbetegség korai, lappangó stádiumának kimutatásában is.

Forrás: Johannes W. Dietrich et al, A novel simple disposition index (SPINA‐DI) from fasting insulin and glucose concentration as a robust measure of carbohydrate homeostasis, Journal of Diabetes (2024). DOI: 10.1111/1753-0407.13525