2024. szeptember. 27., péntek - Adalbert.

Ketogén étrend a hasnyálmirigyrák kezelésében

A Nature folyóiratban augusztus 14-én jelent meg a University of California, San Francisco Medical Center kutatóinak cikke, amelyben a koplalás és a ketogenezis szerepét vizsgálták a fehérjeszintézis szabályozásában, valamint ennek lehetséges következményeit a rákterápiában.

A böjtölést régóta ajánlják az egészségre gyakorolt jótékony hatásai miatt, a feljegyzések egészen az ókori Görögországig nyúlnak vissza. A böjtöléssel kapcsolatos egészségügyi előnyök a „metabolikus átkapcsolás” jelenségének tulajdoníthatók, amelynek során a szervezet glükóz helyett ketontesteket kezd el energiaforrásként felhasználni. Ez serkenti a fogyást, csökkenti a gyulladást, javítja az agyműködést, és védelmet nyújthat a daganatos betegségek ellen. A böjt az egészségesebb és változatosabb mikrobiom elősegítésével támogathatja a bélrendszer egészségét, elősegítheti a kulcsfontosságú hormonok, köztük az emberi növekedési hormon (HGH), a leptin és a ghrelin szabályozását, valamint öregedésgátló hatásai révén meghosszabbíthatja az élettartamot. A böjt, a magas zsírtartalmú, alacsony szénhidráttartalmú étrend és a testmozgás egyaránt ketogenezist indukálhat, amely hatással van több sejtes jelátviteli útvonalra.

Egyebek között a böjt az mTOR (mechanistic target of ramapycin) kináz útját is gátolja, amely a fehérjék szintézisében és transzlációjában kulcsfontosságú. Az mTOR csökkent aktivitása a koplalás során a fehérjeszintézis csökkenéséhez vezet, különösen a májban, ugyanakkor bizonyos májfehérjék szintézise megnő koplalás alatt, és ezt a hatást a P-eIF4E (eukaryotic translation initiation factor 4E) foszforilációja közvetíti. A P-eIF4E döntő szerepet játszik a ketontermelés szempontjából fontos fehérjék transzlációjának szabályozásában. A ketogenezis során keletkező hosszú szénláncú zsírsavak kötődnek az adenozin-monofoszfát (AMP) által aktivált protein-kinázhoz (AMPK), amely aktiválja a glükózt és növeli a zsírsavak felvételét az alacsony energiaállapotok során. Az AMPK-aktivitás aktiválja a mitogén-aktivált protein-kináz (MAPK)-interakcióban lévő protein-kinázt (MNK) is, amely foszforilálja az eIF4E-t; ezért az AMPK kulcsfontosságú szabályozója a ketogenezisnek a P-eIF4E-n keresztül.

Ez az útvonal, amelyet más néven AMPK-MNK-eIF4E tengelynek neveznek, a ketogén állapotok, például a koplalás során bekövetkező szelektív fehérjetranszláció egyik kulcsfontosságú aspektusa. A P-eIF4E szintjének emelkedése koplalás során a lipidkatabolizmusban és a ketontestek termelésében részt vevő specifikus hírvivő ribonukleinsavak (mRNS-ek) fokozott transzlációjához vezet. A P-eIF4E kötődése az 5' nem transzlálódó régiókban (5' UTR) található transzlációs szabályozó elemekhez upregulálja ezeket a géneket.

Bizonyos rákos megbetegedések, különösen a hasnyálmirigyből kiinduló tumorok képesek alkalmazkodni az alacsony glükózszintű környezethez azáltal, hogy a ketontesteket kezdik felhasználni energiaforrásként. Az anyagcsere ezen formája során a rákos sejtek a P-eIF4E-re támaszkodhatnak a növekedés és az áttétek képzése során.

A ketogenezisnek a rákos sejtek túlélésében és proliferációjában betöltött szerepét szerették volna tisztázni a kutatók a mostani vizsgálatban, amelyben a P-eIF4E-gátló tomivosertib hatóanyag potenciális rákellenes hatását vizsgálták. Az eredmények szerint egér modellszervezetekben a tomivosertibbel végzett kezelés a P-eIF4E szintjének és a ketogenezisnek a jelentős csökkenéséhez vezetett; ugyanakkor a testsúlyra vagy a vér glicerin- és zsírsavszintjére nem fejtett ki jelentős hatást. A P-eIF4E gátlása a ketogenezisben részt vevő mRNS-ek csökkent transzlációjához vezetett, ami megakadályozza a ketonok termelését, és befolyásolja a rákos sejtek növekedésében szerepet játszó lipidek metabolizmusát.

A kutatók szerint a ketogén étrend és a P-eIF4E-gátló kezelés kombinációja a hasnyálmirigyrák kezelésében új lehetőségeket jelent. Bár a jelenlegi tanulmány csak a ketogenezis és a P-eIF4E szerepét vizsgálta a hasnyálmirigyrák összefüggésében, további kutatásokra van szükség annak feltárására, hogy ez a fajta transzlációs szabályozás kiterjed-e a májsejteken kívül más rákos megbetegedésekre és szövettípusokra is. Az eredmények egy új, zsírsavak által indukált jelátviteli útvonalat tárnak fel, amely aktiválja a ketogenezis hátterében álló szelektív transzlációt, ezzel személyre szabott étrendi intervenciós terápia lehetőségét veti fel az onkológia területén.

Írásunk az alábbi közlemények alapján készült:

Fasting and ketogenic diet reveal new vulnerability of pancreatic tumors to existing cancer drug

Remodelling of the translatome controls diet and its impact on tumorigenesis

AI generált iftar party (Mohammad Omar Siddiqui képe a Pixabay-en)

Irodalmi hivatkozás:

Yang, H., Zingaro, V. A., Lincoff, J., et al. (2024). Remodelling of the translatome controls diet and its impact on tumorigenesis. Nature. doi:10.1038/s41586-024-07781-7.