2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

Immunterápia válaszarányának javítása melanómában fekális transzplantátumokkal

A Lawson Health Research Institute kutatói a Nature Medicine folyóiratban számoltak be új vizsgálatukról, amelyben fekális transzplantátummal javították melanómás betegek immunterápiára adott válaszát.

Melanómában az immunterápiás kezelések jelentősen javíthatják a betegek túlélését, ám csak a betegek 40-50%-ánál bizonyulnak hatásosnak. Ebben a fázis I. klinikai vizsgálatban egészséges donortól származó székletből gyűjtöttek mintát, majd előkészítést követően egy különleges eljárással tabletta formulát alkalmazva adták a betegeknek abból a célból, hogy a bélrendszerben az egészséges baktériumok szaporodjanak el. Összesen 20 melanómás betegnél értékelték a kapszula formában adagolt fekális transzplantátumok hatását az immunterápiás kezelésekre, akik 40 tablettát vettek be a kezelést megelőző héten.

Az eredmények szerint a transzplantátumok alkalmazása biztonságos volt, ráadásul a donor mikrobiomját megőrző betegek 65%-a reagált az immunterápiás kezelésre. A kutatók most egy fázis II. vizsgálatot terveznek ebben az indikációban, de már rákbetegségekben, valamint HIV és rheumatoid arthritis kezelésében is elképzelhetőnek tartják a módszer alkalmazását.

Forrás: Bertrand Routy et al, Fecal microbiota transplantation plus anti-PD-1 immunotherapy in advanced melanoma: a phase I trial, Nature Medicine (2023). DOI: 10.1038/s41591-023-02453-x