Zéró tolerancia - percről percre 1. rész
A kormány minden korábbinál elszántabbnak tűnik a gyógyszerpromóció visszásságainak rendezésében, melynek rendkívül látványos elemeiként születtek az Országos Gyógyszerészeti Intézet első határozatai. De vajon a mostani döntésekből, vagy az azok kapcsán bejelentett tervezett intézkedésektől valóban változhat a nem kívánt promóciós gyakorlat? Közvetités percről percre.
A konferenciáról szóló beszámolónkat itt olvashatja!
Ha most egyértelműen a zéró tolerancia mellett tette le a voksát a gyógyszerügyi hatóság, akkor más esetekben is így tesz-e, vagy újabb véletlen halálesetre lesz szükség ahhoz, hogy ugyanilyen keménységű döntés szülessen?
És mit tesz a gyógyszeripar?
Konferenciánkon többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ.
10:00 Dr. Kőszeginé dr. Szalai Hilda,
a GYEMSZI-OGYI megbizott főigazgatója megkezdte előadását, melynek címe: "A gyógyszerreklám és gyógyszerismertetés felügyeletének szabályozása Magyarországon." Kezdéskor megkisérli röviden ismertetni a rövid múltra visszatekintő intézményt.
A GYEMSZI szerepe a fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlat felügyeletében
- eljáró hatóság
- szakhatóság
- belföldi jogsegély - szakértői vélemény
Reklám-ellenőrzés- preventiv tevékenységek:
- megjelenés előtti véleményezés
- csomagolás-ellenőrzés (formai, grafikai megjelenés)
Gyógyászati segédeszközök felügyelete
A reklámfelügyelet lehetséges eszközei:
- jogszabályok pontostása
- kiskapuk bezárása
- ismertető személyek bejelntése
- ellenőrzések rendszeresítése
- együttműködés a szakmai szervezetekkel
- a nyilvánosság ereje
Az utolsó pontra hivatkozva a megbizott igazgató hangsúlyozza, nem csupán eljáró hatóság kíván lenni, erre példaként említi a gyógyszer kommunikációs etikai kódex létrejöttét.
A konferenciáról szóló beszámolónkat itt olvashatja!
10:26 Pálffyné dr. Poór Rita
veszi át a szót, előadásának cime: "Az elmúlt évek tapasztalatai a reklámfelügyeletben", mint mondja, a főigazgató asszony után inkább a gyakorlati oldalt mutatja be.
Szakhatósági eljárások száma az elmúlt években:
- 2008: 126
- 2009: 32
- 2010: 83
- 2011: közel 100 eljárásra számítanak
Jelenleg 2642 regisztrált gyógyszerismertető dolgozik.
Ellenőrzés:
2011 január 1. óta 5 nagy rendezvényt ellenőriztek, összesen 16 hatósági eljárás, 6 db helyszini szemle, 5 helyszini ellenőrzés, 7 megszűntetett eljárás, 9 jogsértés és összesen 52 millió forint bírság az idei mérleg.
Gyógyszer-ellenőrzés
- gyógyszer-e az adott készitmény?
- internetes kereskedelem
- laikusok és gyártók bejelentéseit is várják
- legális honlapok illegális tevékenységei
10:42 Kérdések
Világos-e már, hogy mely eseményeket kell majd bejelenteni?
Elsősorban a külföldi rendezvények ellen szeretne a jogalkotó fellépni, de hogy pontosan mi szerepel majd a törvényben, a főigazgató asszony nem szeretné prejudikálni.
Thaiföld - külföldi utak ellenőrzésének mikéntje, például humánerőforrás, kapacitás stb.
Sok tanulságot lehet ebből az ügyből levonni, de ez csak csepp a tengerben. A sokkoló bírsággal nincs elintézve a kérdés. Fontosabb a szankciók szigorítása helyett az ellenőrzések rendszeresítése - amit nagyban segít majd, ha előre bejelentik a rendezvényeket. 10-15 fős csapat dolgozik jelenleg a folyamatos jogi ellenőrzésen.
Általános felzúdulás a teremben: ki minősül gyógyszerismertetőnek?
Az új szabályozás tervezete szerint az egyszeri ismertetést végző szakember is gyógyszerismertető - a gyógyszeripar képviselői hangot adnak kétségeiknek. Hol van vége az ismertetésnek?
Kőszeginé: kérdés-válasz-gyűjteményt el fognak helyezni a honlapjukon, ha kialakul a jogszabály elfogadása után az értelmezés.
Dr. Szolyák Tamás, az Innovatív Gyógyszergyártók Szövetségének elnöke megkísérli összegezni a felek közti súrlódás okait. Álláspontja szerint a szabályozás egy kalap alá veszi a szakmai és a kereskedelmi célú kommunikációt. Mint mondja, ezt nagyon határozottan külön kell választani.
Csökkenhet-e a tervezett 10 milliós regisztrációs dij? Nincs kompetencia a kérdés megválaszolására.
11:19 Dr. Szolyák Tamás,
az Innovatív Gyógyszergyártók elnöke kezdi meg előadását, "Gyógyszeripar: összehangolt lépések" címmel.
Milyen is a gyógyszeripar képe kívülről? Attól függetlenül, hogy a világ korruptnak hiszi, a gyógyszeripar rendkivül szabályozott környezetben működik - törvényileg és etikailag is (etikai kódex, etikai bizottsági ülések), vállalati belső kontroll.
Mi a negativ kép oka?
- az iparág üzleti modelljének visszásságai
- technikai promóció (szakmai információ nélkül), általában a rossz, szabályoknak nem megfelelő promóció
- átláthatóság hiánya
- közpénzből, államilag finanszirozott szektor
1,3 milliárd dollárt kell ma elkölteni arra, hogy egy szer gyógyszerré válhasson.
Hogyan lehet ezen változtatni?
- szigorúbb büntetések, folyamatos ellenőrzés
- piaci szabályozók átalakitása
- átláthatóság biztositása
- eredménykozpontú finanszirozási rendszer kialakitása
Szolyák Tamás szerint az elemek megfelelő kombinációja vezethet eredményre.
Sunshine Act - a lehetséges modell?
Az Innovatív Egyesület támogatja az OGYI-t a bejelentési kötelezettség bevezetésében, mivel álláspontja szerint az átláthatóság mindenki érdeke. A lobbi-tevékenység pontos, minél konkrétabb szabályozását sürgetik. A korrupció felszámolásával kapcsolatban Szolyák Tamás hangsúlyozza, minden érintett félnek kell vállalnia a felelősséget - nem csak a korrumpáló fél részese ugyanis a folyamatnak.