Ellehetetleníti a gyerekorvosok munkáját az igazolási kényszer
Naponta akár 4-5 órát is felemészt és extrém leterheltséget jelent a gyerekorvosoknak az iskolai hiányzások igazolása, írta az RTL.hu.
Az orvosok szerint azonban nem is a folyamatos túlóra a legnagyobb baj, hanem hogy az értelmetlen adminisztráció súlyosan veszélyezteti a valódi betegek ellátását. Vannak olyan rendelők, ahol a betegek érdekeire hivatkozva fel is függesztették az igazolások kiadását, a gyerekorvosok panaszai és javaslatai azonban egyelőre lepattannak a kormányról.
Bár a rendelés csak 11-kor kezdődik, dr. Győri Blanka telefonja már kora reggel csörögni kezd. A Balatonalmádiban dolgozó gyerekorvost egyik szülő hívja a másik után. A többségük ugyanazért telefonál: igazolást szeretne kérni a gyerekének. Bent a rendelőben a telefont hol Győri doktornő veszi fel, hol az asszisztense. Ha van idejük, rögtön kiállítják a papírt, de ha éppen vizsgálnak egy beteget, akkor későbbre marad – számol be az RTL.hu.
Van, amikor órákkal, akár 4-5 órával a rendelési időn túl is csináljuk az adminisztrációt – meséli a gyerekorvos. „Minden alkalommal, amikor egy szülő igazolásért telefonál, akkor ki kell kérdezni, hogy miért hiányzik a gyerek. Akkor is, ha valamilyen banális problémáról van szó, mert el kell dönteni, hogy elég-e otthon kezelni, vagy jobb, ha bejönnek egy vizsgálatra.”
A szülő kifaggatása után a gyerek állapotát rögzíteni kell a rendelői szoftverben, majd jöhet az igazolás megírása, kinyomtatása, aláírása, lepecsételése. A papírt aztán vagy beszkennelik és elküldik e-mailben, vagy a szülő eljön érte.
Az intézmények többsége három nap igazolását engedi meg a szülőknek, utána csak orvosi papírt fogadnak el. Ha pedig egy gyerek betegség miatt hiányzott, akkor orvosi igazolást kérnek arról, hogy újra közösségbe mehet. A gyerekorvosok leterheltsége az elmúlt hónapokban extrém módon megnövekedett, mert a gyerekeket a Covid-tól tartva jóval gyakrabban küldik haza olyan tünetek miatt – köhögés, orrfolyás, enyhe fejfájás –, amik nagyon gyakoriak a közösségbe járó gyerekeknél. Bár ezek többsége általában orvosi segítség nélkül is elmúlik, az iskolába járáshoz kell a pecsétes papír. A szülők pedig máris tárcsázzák a gyerekorvos számát. Rengetegen.
„Volt olyan napunk, amikor 150 ellátást végeztünk. Hogyha csak néhány percet szánunk valamire, ez akkor is irtózatos nagy teher” – mondja Győri Blanka. – „Volt, hogy este nyolcig tartott, mire mindenkivel egyeztettünk, beszéltünk, elküldtük az igazolást. A rendeléssel együtt ez 12 óra munka egyhuzamban, éppen csak annyi időre megállva, hogy a rendelőben együnk vagy igyunk valamit.”
Az elkészült igazolások egy kartondobozban gyűlnek, ami szinte mindig tele van. A többségüket olyan apróbb betegség vagy múló rosszullét miatt kellett kiállítani, ami nem is igényelte azt, hogy orvos lássa a gyereket. „Például, mert fájt a feje, egy iskolás gyereknek. Az elmúlt hetekben nagyon sok front volt, sok gyereket hazaküldtek. De pár órával később már kutya bajuk.”
A rendületlenül csengő telefon a gyerekorvos szerint ellehetetleníti a kapcsolattartást a betegekkel.
Rettentően leterhelő nekünk. Mindig attól fél az ember, hogy pont az nem jut el hozzám telefonon, akinek valóban akut segítségre vagy ellátásra van szüksége. Miközben én arról beszélgetek egy szülővel, hogy a gyereke két napot náthás volt – mondja.
(...)
Egy Sárváron dolgozó csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvos nyilvános Facebook-posztban vezette le részletesen, hogy mennyi időt töltenek papírmunkával. Egy február eleji nap példáján keresztül, amikor 52 igazolást kértek tőle.
„Igazolásonként 5 perccel számolva (…) a mai napon 260 percet = 4 óra 20 percet dolgoztunk csak azért adminisztratív munkát végezve, hogy a jól lévő gyermekek számára az igazolásokat kiállítsuk – ezzel gyakorlatilag a mai rendelési időnket lefedtük.”