2024. november. 24., vasárnap - Emma.
hirdetés
hirdetés

Játszva megtanult biztonság

Balesetmegelőzési és munkavédelmi oktatási csomagot biztosít az Európai Munkavédelmi Ügynökség az általános iskoláknak.

Nem lehet elég korán elkezdeni a gyerekek oktatását a környezetükben lévő veszélyek felismerésére és az alapvető munkahelyi biztonsági és balesetmegelőzési ismeretekre – hívják fel a figyelmet munkavédelmi szakemberek. Az Európai Munkavédelmi Ügynökség általános iskolásoknak összeállított, ingyenesen elérhető oktatási csomagja már több hazai iskolában is sikeresen vizsgázott. Az óravázlatokat, feladatjavaslatokat és az ezekhez kapcsolódó letölthető segédanyagokat is tartalmazó digitális tananyag segítséget nyújt a pedagógusoknak, hogyan építsék be játékosan a munkavédelem témaköreit a tantervbe. Az oktatóanyagon Napo, a szavak nélkül kommunikáló rajzfilmfigura kíséri végig a gyerekeket, aki játékos, interaktív formában nyújt bevezetést a munkahelyi biztonsággal és egészségvédelemmel kapcsolatos témákba és a kockázatok helyes felismerésébe.

Elsősorban a szülők és a pedagógusok feladata, hogy a gyerekek minél fiatalabb korban megtanulják, milyen veszélyekre kell figyelniük otthon és az iskolában.

Az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA) 7-9, illetve 9-11 éves általános iskolások számára összeállított, már több hazai iskolában is futó interaktív munkavédelmi oktatóprogramja hatékonyan készíti fel a gyerekeket, hogy a környezetükben, majd a jövőben a munkahelyükön felismerjék a veszélyhelyzeteket.

A program nagy előnye a vizuális megjelenítés, ami az információk többcsatornás közlését is lehetővé teszi. A tanultak így sokkal mélyebben rögzülnek, mintha csupán szóban elmondtuk volna, hogy mit szabad és mit nem – hangsúlyozta Szomorkay-Lupszki Judit pedagógus, munkavédelmi szakember. A játékos feladatok megoldása után a gyerekek jobban figyeltek saját és társaik épségére, a környezetükre.

A tanároknak szóló oktatási anyagok azokkal az alapvető biztonsági tudnivalókkal ismertetik meg a gyerekeket, amelyek felnőttkorban a munkavédelem elemeiként köszönnek vissza. A kisfilmek és kreatív feladatok célja, hogy szórakoztató, játékos módon keltsék fel az általános iskolás gyerekek figyelmét a biztonság és az egészségvédelem iránt.

A tanulmányi csomagok az óravázlatokat, feladatjavaslatokat és az ezekhez kapcsolódó, letölthető segédanyagokat is tartalmazzák, iránymutatást nyújtva a pedagógusoknak, hogyan építhetik be a munkavédelem témaköreit a tanórákba. A rugalmas óravázlatokat úgy állították össze, hogy azok illeszkedjenek a tantárgyakhoz. A tananyagok természetesen a gyerekek korosztályi sajátosságaikhoz igazodnak, így például a 7-9 éves kisiskolások az alapvető biztonsági, figyelmeztető jelzésekkel ismerkednek meg.

A 9-11 éves korosztály figyelmét a munkavédelmi veszélyekre, kockázatokra igyekszik felhívni a tananyag. A kisfilmek és a feladatok az olyan kritikus helyzeteket mutatják be, melyekkel otthon, az iskolában és később a munkahelyükön is találkozhatnak majd a gyerekek. A biztonságos közlekedés szabályairól, az otthon található háztartásban található vegyszerekről, gyógyszerekről is szó esik az anyagban.

„A gyermekek 7 és 9 éves koruk között teszik meg az első lépéseket az absztrakt gondolkodás felé, ekkor kezd kialakulni az érvelési készségük, és tanulási módszerüket illetően a megfigyelés mellett a nyelv és a logika is előtérbe kerül – fogalmazott Szomorkay-Lupszki Judit. Kulcsfontosságú, hogy ebben az időszakban megismerkedjenek a biztonság és az egészségvédelem alapjaival is.”

A gyermekek kilencéves korukban újabb fontos fejlődési szakaszon mennek keresztül. Innentől kezdve képesek együttműködően, csoportokban dolgozni egy projekt elkészítésén, illetve ekkor kezdik el megtanulni, hogyan dolgozzanak önállóan többlépcsős feladatokon. Ekkor ismerkednek meg a tudományos gondolkodás alapjaival és az egyszerűbb tudományos tényekkel is. Ha ekkor találkoznak a kockázatfelismerés kultúrájával, megszerezhetik azokat az alapvető készségeket és ismereteket, amelyek révén a későbbiek során is biztonságban lesznek.

A talán száraznak tűnő oktatóanyagon Napo, a szavak nélkül kommunikáló rajzfilmfigura kíséri végig a gyerekeket, aki játékos, interaktív formában nyújt bevezetést a munkahelyi biztonsággal és egészségvédelemmel kapcsolatos témákba és segít a kockázatok helyes és időben történő felismerésében.

A Gyömrői II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában már harmadik éve tartanak foglalkozásokat a program keretében.

“Az általános iskolás gyerekek fogékonyak ezekre a témákra. Tapasztalataink szerint a programban átadott ismeretek hosszú távon is rögzülnek, a gyerekek akár egy év távlatából is fel tudták idézni a tanultakat. Érdemes belevágni a programba, hiszen nincs olyan gyerek, akinek valamelyik családtagja ne dolgozna veszélyes anyagokkal, akár a munkahelyén, akár otthon, a házimunka során” – tette hozzá a munkavédelmi szakember.

A „Napo pedagógusoknak” című tananyag és oktatási segédlet ingyenesen elérhető az uniós tagállamokban, 18 nyelven, köztük magyarul is: https://www.napofilm.net/hu/using-napo/napo-for-teachers. A kampány hazai megvalósításáért az EU-OSHA Nemzeti Fókuszpontja felel, amelyet a Pénzügyminisztérium Munkavédelmi Főosztálya működtet.

hirdetés

Könyveink