Túl szorosnak ítélte a versenyhivatal azt a kontaktust, amit néhány kontaktlencse-kereskedő tartott fenn egymással, így versenykorlátozásért bírságolta meg őket.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 16,1 milió forint bírságot szabott ki árkartell-megállapodás miatt néhány kórháztechnikai eszközökkel kereskedő cégre.
Összesen több mint 16 millió eurós bírságot szabott ki az Európai Bíróság kedden két gyógyszercégre, az amerikai Johnson & Johnsonra és a svájci Novartisra - közölte a brüsszeli testület.
A páciens szeme lehunyva. Testének impulzusait végtagjaihoz és homlokához illesztett elektródák fogják fel, s kábelek vezetik a halkan zümmögő számítógépbe: a modern technika másodpercenként sokezernyi adatot dolgoz fel szervezetéről. Észre sem veszi, hogy a monitoron változik a felirat, s az információ áramlásának iránya megfordul. A szoftver kielemezte teste minden sejtjének, szervének, szervrendszerének rezgéseit, és a feltárt hibákat „kitörlő” hullámokat továbbít a bőréhez hűvösen illeszkedő aranyozott tappancsokon keresztül. Néhány perc, és nincs többé szénanátha, vég nélküli tüsszögés.
Uniós és hazai versenyjogi szabályokba is ütközhet a csütörtökön aláírt élelmiszer-etikai kódex. Éppen a legnagyobb vitát és érdeklődést kiváltó, az import és a hazai áruk arányát rögzítő részt minősítheti törvényellenesnek a Gazdasági Versenyhivatal.
Miként az elmúlt években, a jogsértő vagy megtévesztő reklámok 2006-ban is három ágazatban fordultak elő gyakran: a távközlési, a pénzügyi szolgáltatások, valamint az egészségre ható termékek piacán. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly ezért az egy évvel korábbihoz képest négyszer több büntetést rótt ki a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. Az idén a Versenyhivatal a liberalizálódó gyógyszerpiacot is fokozott figyelemmel kíséri.
A jogsértő vagy megtévesztő reklámok 2006-ban is három ágazatban fordultak elő gyakran: a távközlési, a pénzügyi szolgáltatások, valamint az egészségre ható termékek piacán. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly ezért az egy évvel korábbihoz képest négyszer több büntetést rótt ki a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. Az idén a Versenyhivatal a liberalizálódó gyógyszerpiacot is fokozott figyelemmel kíséri.
Az egészségre ható termékek piacán a tavalyi év leghangosabb botránya a NorbiFit étrend-kiegészítő körül robbant ki. A GVH megállapította, hogy a termék egyedülállóságának és fogyasztó hatásának hangsúlyos reklámozása jogsértő, az állítások nem felelnek meg a valóságnak, ezért a hirdetések alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére. A forgalmazót és a reklámozást ellenőrző gyártót együttesen 17 millió forintra bírságolták. Az egészségre ható termékek reklámozása szigorú szabályokhoz kötött. A vonatkozó versenytörvény szerint tilos a fogyasztók megtévesztése, az áru árát, lényeges tulajdonságait – összetétel, használat, egészségre gyakorolt hatás – illetően valótlanságot vagy valós tényt megtévesztő módon állítani. A tájékoztatókban szereplő információkat ráadásul hitelt érdemlően kell bizonyítani. A szigor ellenére mégis gyakori, hogy a forgalmazók tiltott, szabályellenes tájékoztatásokkal, megtévesztésre alkalmas reklámokkal ébresztenek várakozásokat a fogyasztókban. Emiatt 2006-ban számos vállalat kapott bírságot.
Kit, miért, mennyire? A teljesség igénye nélkül: gyógyszereit népszerűsítő reklámjai miatt marasztalta el a GVH az Abbott Laboratories Magyarország Kft.-t 2006 tavaszán. A cégre a hivatal 8 millió forint büntetést szabott ki. A kifogások között szerepelt, hogy forráshiányosak voltak a tájékoztatókban szereplő állítások. Ugyancsak a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása miatt 10 millió forintra bírságolta a versenyhivatal a TIENS Hungary Kft.-t, mert a vállalat jogsértően tulajdonított gyógyhatást termékeinek. Hasonló jogsértést követett el az Ökonet- Európa Kft. is, amikor tizenhárom, általa forgalmazott terméknek gyógyhatást vélelmezett, holott azok nem rendelkeztek az ehhez szükséges szakhatósági engedélyekkel. A jogsértő magatartásáért a GVH Versenytanácsa az Ökonet- Európa Kft.-t eltiltotta a további jogsértéstől, kötelezte arra, hogy az általa megbízott kereskedelmi ügynökök körében közzétegye a GVH Versenytanácsa határozatának jogsértést megállapító részét, ezenkívül 20 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. Megtévesztő reklám miatt sújtották a Colgate- Palmolive Magyarország Kft.- t is, mert televíziós reklámjaiban azt állította és sugallta, hogy a Colgate Total fogkrémek valamennyi más fogkrémnél hatásosabbak. A cég kiugróan magas szankcióban részesült, a jogsértő magatartás miatt a vállalkozást 257 millió forint megfizetésére kötelezték. Nagyságrendekkel kevesebbel, 2 millió forinttal szankcionálták a Biovit Pharma Kft.-t potenciazavarok javítására alkalmas termékeinek reklámozásáért. A büntetést azért szabták ki, mert a kft. a tájékoztatókban gyógyhatás hamis látszatát keltette. Ugyanilyen okok miatt 300 ezer forintot róttak ki a L’Orelle Bt.-re, amikor a Természetgyógyász magazin egyik számában a forgalmazásában lévő rhinoBeam készüléket gyógyító hatásúnak nevezte, holott ennek valóságtartalmát nem tudta bizonyítani.
Súlyosító körülmények A pénzbüntetés kiszabása szabályozott. Noha a Versenyhivatal által kiróható pénzbüntetés felső határa korlátozott, van „játéktér”. Növelhetik a bírság mértékét például a „súlyosító körülmények”. Ilyennek számít, ha valaki újszerű jogsértést követ el, vagy ha a jogsértés bizalmi árura vonatkozik. Bizalmi áru az egészség és az arra ható termékek. A bírság kiszabásában szerepet játszik az is, hogy a vállalat korábban követett-e el hasonló hibát. A pénzbírság célja, hogy a vállalkozásokat visszatartsa a tisztességtelen piaci magatartástól. A GVH honlapján közzétett dokumentumok szerint e cél csak olyan mértékű bírsággal valósítható meg, amely a versenyjogsértést elkövető vállalkozásnak arányos, de érezhető megterhelést jelentő anyagi hátrányt okoz. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a büntetés kiszabásakor figyelembe veszik vagy a jogsértő tájékoztatás költségeit, vagy a jogsértéssel érintett piacon realizált bevételt. A GVH azonban változást szeretne, s társadalmi vitát követően hamarosan nyilvánosságra hozza a bírság meghatározásának új szempontjait. Tavaly a GVH 207 versenyfelügyeleti eljárást végzett. Közülük 178 zárult versenytanácsi határozattal. Nyolcvanöt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásával volt kapcsolatos, 93 pedig úgynevezett antitröszt eset volt, azaz piaci erőfölénnyel való visszaéléssel, összefonódással, versenykorlátozással összefüggő. A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt indított eljárások közül 63 esetben súlyos jogsértés történt. Negyvennégy eljárás során rótt ki a hivatal bírságot, összesen mintegy kétmilliárd forintot. Ez az összeg négyszerese a tavalyelőtt kiszabott pénzbüntetésnek. A kirótt bírság összege sokkal nagyobb mértékben nőtt, mint a megtévesztő reklámok száma. 2005-ben ugyanis 50 esetben állapítottak meg súlyosabb jogsértést, de ezek közül 42 eljárás – kettővel kevesebb, mint tavaly – során összesen csaknem félmilliárd forint bírságot szabott ki a Versenytanács. A GVH tavaly is keményen büntette a szövetkezőket a kartellügyekben. Összesen csaknem hétmilliárd forint büntetést szabtak ki. A legmagasabb összeg megfizetésére a gépjárműfelelősség-biztosításhoz kapcsolódó szövetkezés tagjait kötelezték.
Figyelik a gyógyszerpiacot Az egészségüggyel összefüggő piacokon ritka a versenytörvénybe ütköző kartellezés, azaz, ha a konkurens vállalatok egymás közt olyan megállapodásokat kötnek, amely az árak meghatározásával, a piac felosztásával vagy a termelés korlátozásával gátolja a tisztességes versenyt. Mégis – derül ki a GVH elnökhelyettesének, Nagy Mártának egy idei nyilatkozatából –, a hivatal az idén különös figyelmet fordít a gyógyszer-kereskedelemre. Teszi ezt azért, mert a Versenyhivatal elsősorban az átalakuló, liberalizálódó piacokra, így például a villamosenergia-, a bank-, a vasúti, a telekommunikációs szektorokra fókuszál. Június 5-én versenyfelügyeleti eljárás indult a Magyar Gyógyszerész Kamara, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete, a Generikus Gyógyszergyártók és Forgalmazók Magyarországi Érdekvédelmi Egyesülete, a Védőoltást Gyártók és Forgalmazók Egyesülete és a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége ellen. A GVH szerint ugyanis gyanítható, hogy a felek és tagjaik között megvalósított folyamatos információszolgáltatás tartalmi vonatkozásai sérthetik a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény 11. paragrafusát. Ez kimondja: tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, valamint a vállalkozások társadalmi szervezetének, a köztestületnek, az egyesülésnek és más hasonló szervezetnek az olyan megállapodása, amely a gazdasági verseny megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza. Azok az információcserék, amelyeknek az a céljuk vagy hatásuk, hogy a versenytársak bizonytalan viselkedéséből eredő kockázatokat csökkentsék, ellentétesek a tisztességes versennyel. A GVH egyelőre folytatja az eljárást, hogy kiderítse, valóban történt-e törvénysértés a gyógyszerpiacon.
A lakosság igényeihez igazítják a szabályozást
Visszavonulót fúj a szaktárca és egyelőre nem változtat a jelenlegi gyakorlaton: OTC-készítményeket továbbra is csak gyógyszertárból lehet majd beszerezni. A patikusok, akik jelentős bevételtől esnének el, ha változna a mai rend, számos ellenérvet sorakoztattak fel és komoly lobbizásba kezdtek, miután a Gazdasági Versenyhivatal a patikaszerek árusításának liberalizációját javasolta. Pedig a változtatást – bár csak kísérleti jelleggel – még a szaktárca politikai államtitkára is felkarolta.
A lavinát a Gazdasági Versenyhivatal gyógyszerpiacról készült elemzése indította el. A tanulmány készítői versenykorlátozásként értékelték, hogy a jelenlegi szabályozás szerint gyógyszert kizárólag patikában lehet árusítani. Szerintük ez a „túlbiztosítás” kényelmetlenséget okoz a fogyasztóknak. Ezért azt javasolták, hogy a vásárlók a nem vényköteles készítményekhez a gyógyszertárakon kívül például a benzinkutaknál, az illatszerboltokban vagy a bevásárlóközpontokban is hozzájuthassanak. Azt az elemzés készítői is elismerik, hogy a gyógyszer veszélyes termék, aminek a biztonságosságát garantálni kell, de állítják: a romlandó élelmiszereknél, illetve a veszélyes áruknál alkalmazott biztonsági garanciákhoz hasonló feltételek beépíthetők az engedélyezési rendszerbe. Tovább élezte a helyzetet az egészségügyi tárca politikai államtitkárának nyilatkozata. Kökény Mihály szerint kísérleti jelleggel, megfelelő előkészítés után akár már az idén feltűnhetnének egyes, gyakran használt láz- és fájdalomcsillapítók, orrcseppek vagy görcsoldók a szupermarketek polcain. Mint mondta: ez sokak életét megkönnyítené.
A gyógyszerészek azonnal ellentámadásba lendültek, a háttérben pedig megkezdődött a lobbizás, nehogy megváltozzon a mai szabályozás. A patikusok nem győzték hangoztatni, hogy a liberalizáció szétbomlasztja a szakmailag megbízható, a rászorulókat tanácsadással segítő rendszert. A gyógyszerész kamara Csehák Judit egészségügyi, szociális és családügyi miniszterre hivatkozott, aki néhány hónapja a parlamentben egy kérdésre azt válaszolta: „a gyógyszer: termék plusz információ, ezért a forgalmazás jelenlegi szabályozásán nem kívánunk változtatni”. A Magyar Gyógyszerész Kamara elnöke, Hávelné Szatmári Katalin annak rémképét vetítette elő, hogy a liberalizált rendszer magasabb gyógyszerárakat, nagyobb gyógyszerfogyasztást eredményezne, s jelentősen megnőne a gyógyszerek okozta káros mellékhatás is. A polipragmázia és az ebből adódó nem kívánatos hatások kétségkívül súlyos problémát okoznak. Az egészségbiztosítási pénztár adatai szerint évente 10 milliárd forintnál is többe kerül annak a 200 ezer betegnek a gyógykezelése, akik rosszul alkalmazott orvosságok miatt kerülnek kórházba. Igaz, az ilyen betegséget okozó gyógyszerlistát nem a vény nélkül kapható termékek vezetik.
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?