A 2025-ös büdzsé az új lehetőségek, az új gazdaságpolitika és a béke költségvetése lehet, mondta a 2025. évi költségvetési törvényjavaslat ünnepélyes átadásán Varga Mihály.
Az Orvosi Turizmus Iroda Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint az államadósság-csökkentő számla bevezetéséhez hasonlóan kellene megoldani az egészségügyi kassza hiányának csökkentését is.
30 milliárd forintot vonnak el a gyógyítás költségeitől az egészségügyi miniszter által bejelentett tervezett változtatások, ami a HealthCapital elemző és tanácsadó cég szerint szakmailag vállalhatatlan, a betegterhek növekedése pedig elérheti a 8-10 százalékot a prognosztizált 2-2,2 százalék helyett.
Felülvizsgálná a patikán kívüli gyógyszerárusítást Kökény Mihály, az MSZP országgyűlési képviselője. Bár korábban úgy vélte, válság idején az a legfontosabb, hogy az ágazatra szánt költségvetési források ne csökkenjenek, szerdai sajtótájékoztatóján kiderült, hogy "az MSZP tudja támogatni" a Székely-csomagot.
Jelentősen megnőtt az esélye annak, hogy Gyurcsány Ferenc még az idén távozik; a lehetséges jelöltek közül Bajnai Gordon lenne a leginkább piacpárti, áll az egyik vezető londoni befektetési ház csütörtöki elemzésében, amely szerint a gazdaság helyzete miatt a Fidesznek is jelentősen vissza kellene vennie ígéreteiből, ha győzne az esetleges előrehozott választásokon. Bajnai később közölte: nem akar miniszterelnök lenni.
Járai Zsigmond volt jegybank-elnök kezdeményezésére megalakult az "Adósságtanács" elnevezésű civil kezdeményezés - az első rendezvényen neves közgazdászok, gazdaságkutatók, ismert újságírók és tudósok vettek részt.
A négy hazai orvosegyetemet fenntartó Oktatási és Kulturális Minisztérium folyamatosan tárgyal az egészségügyi tárcával a klinikai ellátás finanszírozásának átalakításáról azért, hogy az intézményeknek ne az oktatásra fordítandó pénzből kelljen fedezniük a gyógyítás veszteségeit.
Szegeden gyakorlatilag a bölcsészek fizetik az orvosok bérét. Ezt a Szegedi Tudományegyetem szenátusának egyik professzora még hónapokkal ezelőtt mondta egy négyszemközti beszélgetésben, utalva arra, hogy az egyetem legfőbb döntéshozó szervében helyet foglaló kari képviselők némelyike miért nem lelkesedett azért, hogy a milliárdos finanszírozási gonddal küszködő klinikák mellett a városi önkormányzat kórháza, rendelőintézete és a háziorvosi szolgálat is az egyetem működtetésébe kerüljön. A szenátusban a nyár elején patthelyzet alakult ki a döntésről, majd augusztus végére halasztották a szavazást: a szenátorok harmadik nekifutásra – 33 igen szavazattal 12 ellenében – rábólintottak az integrációra. – Szegeden a gondolkodás egészen tavaly őszig konszolidált volt, egy évvel ezelőtt jelentkeztek a teljesítmény- volumen korlátból adódó bevételkiesés negatív hatásai, amelyeknek következtében drámai növekedésnek indult, s jelenleg 2,7 milliárd forint az adósságállomány – emlékeztet Tráser Ferenc, az egyetem gazdasági főigazgatója. A főigazgató megjegyzi: az elmúlt hónapokban a kincstári biztosokkal együttműködésben sikerült megállítani a szállítói tartozás további növekedését. Tráser Ferenc ugyanakkor hangsúlyozza: az egyetemi karok számára egyedül az nyújthat anyagi biztonságot, ha a kormányzat tudomásul veszi, hogy a progresszív finanszírozást valódi értéken kell helyreállítani.
Ki mit fizet? Országosan milliárdos nagyságrendben finanszíroznak az egyetemek oktatási büdzséjükből egészségügyi ellátást, az oktatási tárcának viszont ügyelnie kell arra, hogy forrásaiból azokat a feladatokat elláthassa, amelyek valóban hozzá tartoznak. Ezt a szegedi helyzet nyomán a napokban Závecz Ferenc, az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára nyilatkozta. A Medical Tribune megkeresésére a szakállamtitkár hozzátette: folyamatosan tárgyalnak az egészségügyi tárcával arról, miként tudnák átalakítani a klinikai betegellátás finanszírozását az oktatás veszélyeztetése nélkül. Závecz Ferenc ugyanakkor nyomatékosan kijelenti: csalódnak majd azok, akik bármiféle tárcaháborúra számítanak. – Nem fordulhat elő, hogy az egyik minisztérium nekirohan egy másiknak, hiszen az orvosképzéssel, kutatással, fejlesztéssel és betegellátással is foglalkozó egyetemi intézmények működésének biztosítása mindkét tárca felelőssége. A gyógyítás és az oktatás nem szétválasztható tevékenységek, nem is akarjuk ezt elérni – fogalmaz Závecz Ferenc, hozzátéve: olyan elszámolási szisztémát tartanak szükségesnek, amelyben nyilvánvalóvá válik az egyetemen belüli feladatok elkülönülése. Amint a szakállamtitkár elmondta, az intézetek átalakítása nyomán csak azt tartják támogathatónak, ha nem elvonják, hanem jobb minőségű ellátásra konvertálják a kapacitásokat. Závecz Ferenc a pécsi helyzetről – az egyetem mintegy 4 milliárdos tartozásának lefaragása miatt megszorításokat kénytelen bevezetni, sok munkavállalót, köztük neves professzorokat is állományon kívülre helyez – azt mondja: a hiánycsökkentést célzó lépések nem szemlélhetők pusztán az elbocsátások tükrében. A szakállamtitkár emberileg megérti ugyan azokat, akik tiltakoznak, rezignáltan vagy destruktívan állnak hozzá a számukra kedvezőtlen változásokhoz, ám álláspontja szerint a „rendszert fel kell rázni, hogy abban végre megváltozzon valami”. – Akit lehet, meg kell győzni a változások szükségességéről, az átalakítással járó konfliktusokat igyekezni kell tompítani, ám azokat elkerülni nem lehet – vallja Závecz Ferenc.
Hárommilliárd deficit A fővárosi Semmelweis Egyetemen erre az évre mintegy 3 milliárd forint finanszírozási deficittel számolnak. Az összeg felét az év elején és a nyár folyamán meghozott megszorító intézkedésekkel megtakarítják, ám ezzel együtt is marad 1,2 milliárd forint, amelyet nem tudnak kigazdálkodni. Ivády Vilmos gazdasági főigazgató állítja: a forráselvonás olyan mértékű, hogy azt már az egyetemen évekkel ezelőtt rendszeresített szolidaritási alap tartalékai sem fedezik. A Semmelweis Egyetemen az OEP-finanszírozás, valamint az – idegennyelvű képzésekből vagy gyógyszervizsgálatokból adódó – egyéb bevételek 10 százaléka, az oktatási tárcától folyósított finanszírozásnak pedig 3 százaléka kerül közös kalapba, az elkülönített pénz a csak veszteségesen működtethető intézetek és részlegek költségvetésének kiegyenlítését szolgálja. Az intézményesített keresztfinanszírozásban jelenleg nemcsak a megnövekedett kiadások okoznak problémákat, hanem az is, hogy az OEPbevételek csökkenése apasztotta magát a közösségi alapot is. A főigazgató leszögezi: a szolidaritási alap lehetőségein túl nem finanszírozzák egyetlen intézetnek sem a hiányát, mivel azzal a többi részleg gazdálkodását sodornák veszélybe. Mivel az egyetemen az oktatási bevételek gyakorlatilag változatlanok, azokat a karokat, amelyek döntően erre alapoznak, kisebb mértékben érintik a megszorítások. A Fogorvosi és a Testneveléstudományi Kar már az év elején kis keretet kapott, ezért pénzük év közben nem változott; az Egészségtudományi Karnak és a gyógyszerészeknek 50-50 millió forinttal csökkentették a büdzséjét, az orvoskar nem klinikai része és az elméleti intézetek 95 milliót kénytelenek nélkülözni. A klinikumban az elvonások nagyságrendekkel nagyobbak, év elején 500 milliót, a nyáron további 800 milliót vontak el a klinikáktól: megkurtították a dologi és a gyógyszerkiadásokat, s mintegy 470 ember – köztük a nyugdíjkorhatárt elért orvosok – elbocsátásáról döntöttek. Visszafogták a saját beruházásokat is. Ivády Vilmos úgy fogalmaz: a tulajdonos helyett évente az egyetemnek kell 3-3,5 milliárd forint tőkepótlást kigazdálkodnia, ha nem akarja, hogy összedőljenek az épületei. Idén a központi épület 500 milliósra tervezett rekonstrukcióját és átalakítását halasztották el, hogy a klinikák működésképesek maradjanak. A főigazgató úgy véli: miközben sok intézetben, illetve a műtők egy részében sem működnek a légkondicionálók, s új műszerekre is szükség volna, indokolt lehet ugyan a hallgatók komfortérzetét szolgáló beruházásokat hátrébb sorolni, ám az eltolódó rekonstrukciós feladatok egy idő után kezelhetetlenné válnak. Ráadásul a külföldi diákok az egyetem számára nélkülözhetetlen bevételt jelentenek; így egyre nagyobb a verseny: az erős csehországi egyetemek mellett az áraikkal immáron a romániai intézmények is harcba szállnak a hallgatókért. – Az egyetemek teljesítményvolumenének csökkentése arányaiban átlagosan két és félszerese a városi és megyei kórházakat ért elvonásoknak. Egyetértünk azzal, hogy fel kell tárni a belső tartalékokat, ám a finanszírozás diszkriminációját elfogadhatatlannak tartjuk – jelenti ki Ivády Vilmos. – Ha megnyitják a piacot, a magánkórházaknak egyedül a komoly egyetemi klinikák lehetnek a versenytársai. A kérdés az, hogy a döntéshozók szándékoznak-e versenytársakat hagyni a magánintézményeknek – fogalmaz a gazdasági főigazgató.
Még talpon Debrecenben nincs keresztfinanszírozás, az egészségügyi ellátás gondjainak orvoslásába nem vontak be más karokat, s ezt a jövőben sem teszik. Kecskés Gábor, a Debreceni Egyetem Orvos és Egészségtudományi Centrumának gazdasági igazgatója leszögezi: a három fő pillérnek, a betegellátásnak, az oktatásnak és a kutatásfejlesztési ágazatnak is önállóan kell megállnia a lábán – így volt ez az egyetemi integráció előtt is, és ma sincs másként. Kecskés Gábor hangsúlyozza: a debreceni orvoscentrum azon intézmények közé tartozik, amelyeket – a progresszivitási szorzó megszüntetése következtében – a legnagyobb anyagi hátrány érte az egészségügyi ellátás átalakítása során. A teljesítmény-volumen korlát túllépése miatt jelenleg a betegek közel tizedét látják el finanszírozás nélkül; a finanszírozási szabályok 2006-os és 2007-es változása nagyságrendileg ötmilliárdos bevételkiesést okozott. Ennek ellenére az orvoscentrumnak nincs adóssága. A költségvetési egyensúly fenntartása ugyanakkor nem kevés „véráldozattal” járt: két ütemben eddig a dolgozók tizedét, mintegy négyszáz embert bocsátottak el, s a gazdasági igazgató nem tartja kizártnak, hogy egy harmadik leépítési hullámra is kényszerülnek. Az elbocsátások mellett a saját forrásból megvalósuló beruházásokat is visszafogták: amíg korábban a betegellátás bevételeinek átlagosan 10-12 százalékát költötték fejlesztésre, idén ez az arány legjobb esetben is 8-10 százalékra csökken. Amíg a betegellátásban dolgozó orvosok közül országszerte sokan a bizonytalan légkör demoralizáló hatását hangsúlyozzák, akad olyan pénzügyi vezető, aki – pragmatikusan közelítve a kérdéshez – azt mondja: nem csak az elküldöttek munkabérét spórolhatja meg az egyetem, az egzisztenciális fenyegetettség nyomán az állományban maradók is jobban dolgoznak, mert jobban odafigyelnek a pénzügyi hatékonyságra. Amíg tehát az elbocsátások pénzügyi hatása csak több hónap elteltével jelentkezik az egyetemi költségvetésekben, a lélektani hatás azonnal érezhető. Más kérdés, hogy ami a pénzügyekért felelős egyes irányítókat elégedettséggel töltheti el, azt az intézményekben dolgozók állandósult szorongásként élik át. Ők is egyetértenek azzal, hogy minőségi változás történik, ennek mikéntjét azonban másként látják.
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?